aftersun 1 Postad 26 Oktober , 2016 Hej, Har ett par frågor kopplat till vinterkonservering av Mercury Verado motor från 2014. - Står i instruktionsboken att man ska "skydda utvändiga komponenter" genom att spreja korrosionsskydd på yttre metallytor. Vilka metallytor avser detta? - Står i instruktionsboken att man ska "skydda invändiga komponenter" genom att avlägsna tändstift och spreja rostskyddsmedel i tändstiftshålen. Gör ni detta? Motorn är två år gammal och det känns som lite overkill att plocka ur alla tändstift för att spreja rostskyddsmedel där. Plockar man ut hela tändstiftet då och sprejar in i "luckan" där tändstiftet förs in? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 26 Oktober , 2016 Mercury har en genomskinlig spray som förhindrar korrosion och som inte är oljig. Den kan sprayes på alt! Alt som är metall. Detta för att lack inte är vattentät så man sprayer ungefär överallt på metall... Ja det er mycket, eller kan vara mycket, viktigt att spraya/ha i olja eller tjock oljig spray som Fogging Oil på spray i cylinderna för att motverka rost/korrosion genom vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 26 Oktober , 2016 (redigerade) "Rätt" sätt (alla har en åsikt) är att köra motorn på land med kylvatten via spolmuff eller tunna. Spraya in sk. "fogging oil" i insuget tills den nästan stannar och stäng av. Om du inte kör motorn utan plockar ur tändstiften och sprayar in olja i cylindrarna bör du snurra ett par varv för hand på svänghjulet (om det går) för att fördela oljan. En del säger att inget av ovanstående behövs. Du får bilda din egen åsikt. Om man läser det som sägs av fogging oil så säger dom oftast båda och - 1. spray - sen 2 ut med tändstift. Redigerad 26 Oktober , 2016 av AlfaAlfa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 26 Oktober , 2016 Det står följande i manualen; 1. Avlägsna tändspolar och tändstift. 2. Spreja ungefär 30 ml (1 fl oz.) rostskyddsmedel för förvaring i varje tändstiftshål. 3. Aktivera nyckel eller tryckknappstartbrytare så att motorn dras genom en startcykel, vilket distribuerar förvaringstätningen genom alla cylindrarna. 4. Sätt i tändstiften och tändspolarna igen. Jag är inte helt med på hur jag rent praktiskt ska göra riktigt men har köpt "Quicksilver Storage Seal Fogging Oil" som dom hänvisar till. Finns det något enklare sätt? Någon pratar om att spreja in i luftintaget, hur funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 26 Oktober , 2016 Rekommenderar att göra som det står! Inte svårt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Oktober , 2016 Jag hade gjort som det står i manualen. Verado är en avancerad maskin och det är inte säkert att gamla sanningar gäller. Jag är själv lite osäker på hur en luftmassmätare gillar oljan. Nu vet jag iof inte om Veradon kör med mapsensor, luftmassmätare eller räknar utifrån tps och tryck. Dock är det som sagt en avancerad maskin och olja direkt i cylindrarna är mer eller mindre alltid rätt. AlfaAlfa: Vet du vad sprayen heter? Blev riktigt sugen på den! Låter som en väldigt bra produkt för båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 28 Oktober , 2016 Var det Corrosion Guard du menade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 31 Oktober , 2016 Tack! Ska prova denna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser