theboat 4 Postad 26 Oktober , 2016 Hallå där, Tänkte höra mig för lite i forumet om dränering av en mercruiser 5.7 EFI (2001). Första gången jag gör detta och jag vill bara säkerställa att jag har hittat alla dräneringspluggar då det ser annorlunda ut i manualen. Jag har totalt hittat och plockat bort 6st blåa plastpluggar, man skulle kunna säga tre på varje sida. Styrbord: 1st under limpan, 1st under en y-koppling för knacksenssorn samt 1st på vattenpumpen framtill. Babord: 1st på limpan, 1 st på bränslekylaren samt 1st på blocket. Jag började med de lättåtkompliga pluggarna som satt på limporna samt vattenpumpen vilket medförde en hel del vatten som rann ut. Det som gör att jag blir fundersam är när jag tog bort pluggarna på blocket babord sida samt ykopplingen styrbord sida för då rann det inte ut vatten alls. OBS att jag redan hade plockat bort pluggarna för bägge limpor. Har jag missat något eller ska man tömma blocket på annat vis? Någon som har erfarenhet av att dränera just en sån motor som jag har? Kom gärna med så mycket info som möjligt så att jag kan förebygga att något fryser sönder i vinter. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 Oktober , 2016 peta med en ståltråd i hålen brukar vara lite skit som kan täppa igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theboat 4 Postad 26 Oktober , 2016 Tack för svaret, men du tror att jag behöver gå igenom pluggarna på nytt? jag har nämligen konserverat motorn och då kommer all glykol rinna ut. Brukar hålen kunna täppas igen så pass att det inte rinner ut något vatten alls? peta med en ståltråd i hålen brukar vara lite skit som kan täppa igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser