Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
linans

Skillnad v motor och rak 4a

Rekommendera Poster

Funderar lite...på min 4 cylindriga mercruicer finns ju både kylvatten och luft bränsleblandning i limpan. Hur är det på en v motor? Är det bara avgaser i limpan där? Isåfall borde ju det vara mindre risk för vatten i en v motor? Tänker jag rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på en V6 eller V8 är det bara avgaser i limpan. Varför skulle det innebära mindre risk?

 

Det enda dumma jag vet med insug och avgaser på samma sida är att insugsluften värms upp och det borde innebära lägre effekt på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora nackdelen med att ha in/ut på samma sida av toppen är att man har svårt att få till vettiga kanaler. Flödet blir inte lika bra som på en crossflow-topp helt enkelt.

 

På 70-talet hade de flesta gått över till crossflow och kikar man på V-motorer har man ju bra plats i mitten för ett insug. Avsteget från detta upplägg är när man vill turboladda och slippa 2agg. Minns det som att BMW har nyare V8or med det upplägget. Nackdelen är såklart istället en väldig värmeutveckling pga trängseln i V-et.

 

V-motorer är annars smidiga att kompressorladda, då man får en lika enkel dragning som på en rak motor. V-motorn har sedan fördelen av att vara kompakt och lätt för sin motorvolym pga sin korta vevaxel.

 

Åter till kärnfrågan:)

 

På en V-motor har man knän ovan limpan vilket gör att vatten vid ett läckage rinner ner i motorn. På en rak motor är ofta toppens utblås högre och skadorna brukar kunna bli mindre vid intrång. Det är min bild i alla fall...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det finns ju raka 4-cylindriga motorer som har avgaslimpa och insug på olika sidor till exempel alla motorer baserade på Volvos B21/23, det är valfritt att konstruera motorn som man vill V-motor eller rak motor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes!

 

Mer eller mindre alla motorer efter 60-talet är Crossflow, alltså avgas och insug på olika sidor om toppen. Det är mycket beroende på det jag skrev om kanalerna, vilket blir än mer viktigt när man har fyr eller femventilsteknik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...