acaira 0 Postad 24 Oktober , 2016 Finns någon offeranod i VP D3 130 hk från 2006, kan inte hitta sådant i motor eller på sprängskiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Oktober , 2016 (redigerade) Välkommen tillbaka i forumet! [Detta är i skrivande stund ditt andra inlägg någonsin, det första skedde enligt rullorna (sjöboden) så tidigt som 2006. Uttrycket "long time no seen" verkar klart befogat.]Och nej, jag hittar heller inga "zinkanoder" som behöver bytas.[i alla fall inte inuti själva motorns kylkrets, eventuella drev som sticker ner i sjön är naturligtvis en annan sak. (Inget konstigt i det, motorn är glykolkyld så korrosion inuti motorblocket är osannolik. Däremot kan ju värmeväxlares sjövattendelar drabbas, inklusive oljekyl mm, men inte heller där hittar jag nån bra beskrivning.)]Det jag däremot faktiskt har lyckats hitta är en "operators manual" som är fritt läsbar för alla.[Hmm... i kapitlet "maintenance schedule" så borde väl byte av zinkanoder framgå tydligt, kan jag tycka?Hittar dock inget om detta i den manualen - förutom angående drevets nedstickande delar i böljan - så jag börjar tro att "själva motorn" inte har några zinkpluggar alls. (Litet konstigt, visst måste väl åtminstone värmeväxlarnas sjökrets innehålla nån sorts lätt utbytbara "zink/alu/magnesium-pluggar"?)Tycker att detta borde vara tydligt omnämnt i min länkade "instruktionsbok", men kanske behöver jag bara putsa mina glasögon - och bläddra runt litet mer - för att hitta??] Redigerad 25 Oktober , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acaira 0 Postad 26 Oktober , 2016 Hej Thomas, tack för ditt svar och din välkomnande, jag är inte så flitigt att delta i forumet men för mitt försvar kan jag nämna att jag var utan båt ett tag, ingen ursäkt antar jag men i våras var det dags igen. Märkligt det där med anod på den motor men efter många försök att finna om det finns offeranod vände jag mig till forumet, kanske snart får vi veta. Jag har också kunnat se nu när båten är på land att det fanns ingen offeranod för propellern och axel. Dels finns inte plats för anoden mellan axel och propellern och jag kunde inte hitta något på skrovet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser