Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
strykollon

Byta styrkabel Ultraflex

Rekommendera Poster

Styrkabeln gick av mitt i hummerfisket. Lyckades manövrera oss in på lugnt vatten. 10-12 sek.meter, ostlig vind.

Båt/Motor: Micore 500 GT -01 och Yamaha 60 -91.

Har börjat demontera styrningen men stötte omedelbart på patrull; hur får man av ratten? Centrummuttern är demonterad och jag gissar att man får använda en avdragare, vilket jag inte hade tillgång till. Fördärvar man inte ratten då?....eftersom ratten suttit på sedan 2001. Det är ju korroderat!

Min fundering är om det går att krypa in i styrhuset och byta endast wire och hölje. Om jag kan komma-till, finns det nån möjlighet att lösgöra och återmontera med nya grejer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kommer åt på baksidan så går det att bya wire och hölje utan att ta loss ratten. Ratten tas bort med avdragare men det svåra är att hitta en avdragare som inte bara drar i plasten. Den ska ju helst nå in och få grepp bakom metallnavet i ratten. (Jag har dock lyckats sätta ratten i spänn med avdragare och sedan fått den att lossna genom att knacka på rattnav och axel.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sist jag plockade av en ratt som suttit länge började jag med att spreja nåt rostlösande på flera ggr under en dag eller så. Efter det så lossade ag muttern nästa helt. Så satte jag 2 koben under och la hela min kraft på dem samtidigt som en kompis klappade till muttern muttern med en plastslägga.

Både jag och ratten for iväg i ett huj.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sist jag plockade av en ratt som suttit länge började jag med att spreja nåt rostlösande på flera ggr under en dag eller så. Efter det så lossade ag muttern nästa helt. Så satte jag 2 koben under och la hela min kraft på dem samtidigt som en kompis klappade till muttern muttern med en plastslägga.

/B

Låter som ett bra sätt att slå sönder allt möjligt i rattens omgivningar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Låter som ett bra sätt att slå sönder allt möjligt i rattens omgivningar...

Nåja, i mitt fall gick det bra iaf. :)

Men visst, med lite otur så kunde det nog gått illa för både båt och mig. Men jag har ock så sett sönderdragna rattar och nav när dom försökt med kloavdragare, så?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrkabeln brukar bara var låst med en skruv och mutter. Om tar bort skruven kan du" veva" ut kabeln med ratten, och veva in den nya, och låsa med skruven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska ni ha pojkar!

Om jag inte kan komma-till från baksidan, - då får det bli omnämnda avdragare, då?

Hur ser en sådan ut och var kan man låna en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Det är det gängse sättet att ta loss rattar,

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska ni ha pojkar!

Om jag inte kan komma-till från baksidan, - då får det bli omnämnda avdragare, då?

Hur ser en sådan ut och var kan man låna en sådan?

Om man är två, kan man få loss ratten genom att lossa muttern några varv, så att muttern är i jämnhöjd med axeländen. En sätter ratten i spänn med låren och händerna, medan den andre ger axeln ett slag med hammare och ett mjukt dorn, koppar eller mässing. Har alltid lyckats. Det går att slå direkt med hammaren också, men då riskerar man att stuka gängan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra. Nååågot fanns ju att lära sig.  ;)

Får gå ut i verksta´n å se om jag hittar min trebenta avdragare.

En handlingsplan börjar ta form.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett par stycken som kan det där med att lossa rattar ser jag!

Och han från tuben är inte med bland dom, mest förstörande verksamhet där.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För kännedom: Jag lyckades få av ratten med hjälp av en avdragare och ett skarpt hammarslag. Ratten fick obetydliga skador. Nu är det bara att skaffa en ny kabel. :)

Går det, är det lönt att anstränga sig, att byta endast innerkabeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...