mrlavin 45 Postad 23 Oktober , 2016 Praktiskt Båtägande nr 11/2016 utser Biltemas rostfria kulventil till Bästa Köp i deras stora frystest. Samtliga har ungefär samma hållbarhet men Biltemas är hälften så dyr. Det snackas ju mycket om Biltema och att där kan man ju inte handla, i alla fall inte om man vill ha grejer som fungerar, men i detta fall, finns det verkligen någon anledning att inte köpa kulventiler av dem? Jag kommer då inte på något som talar emot, annat än den defensiva hållningen jag kommer att tvingas inta i båtklubben om jag köper. Värt att nämna är att de även har kraftigare legering i deras mässingventil jämfört med övriga försäljningsställen (Hjertmans, SeaSea osv). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 24 Oktober , 2016 En sak jag upplever med Biltema är att en produkt kan vara JÄTTEBRA, man köper den ett par gånger och allt är kanon. Sedan köper man den igen, och då har någon inköpare hittat några som gjorde prylen fem öre billigare i en getbinge i Pakistan med usel kvalitet - men samma artikelnummer.Dvs, bara för att prylen fått "Bäst I Test" finns alltid en risk att när du eller jag köper den är det skit. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 24 Oktober , 2016 En sak jag upplever med Biltema är att en produkt kan vara JÄTTEBRA, man köper den ett par gånger och allt är kanon. Sedan köper man den igen, och då har någon inköpare hittat några som gjorde prylen fem öre billigare i en getbinge i Pakistan med usel kvalitet - men samma artikelnummer. Dvs, bara för att prylen fått "Bäst I Test" finns alltid en risk att när du eller jag köper den är det skit. Inget unikt för Biltema. Gäller faktiskt inte sällan för finbutikerna också. T.o.m. de stora motor- och biltillverkarna har ofta olika leverantörer från tid till annan. Ibland blir det inte så bra, trots alla kvalitetsäkringar i upphandlingsprocessen.... 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Oktober , 2016 En sak jag upplever med Biltema är att en produkt kan vara JÄTTEBRA, man köper den ett par gånger och allt är kanon. Sedan köper man den igen, och då har någon inköpare hittat några som gjorde prylen fem öre billigare i en getbinge i Pakistan med usel kvalitet - men samma artikelnummer. Dvs, bara för att prylen fått "Bäst I Test" finns alltid en risk att när du eller jag köper den är det skit. Å det kallas inte för falsk marknadsföring? Lilla luckan i marknadsföringslagen eller? Kan man ge EN!!!! kanonbra tjänst eller produkt, se till att DEN blir granskad, få bra omdömen i "Plus"... köpa hem massor av billigt skit, sälja som f... -"jag har aldrig sagt att dom här e bra... "PLUS" har sagt att den dom provade var bra!!!" Om det inte lyder under bedrägligt... undrar hur systematiskt det utnyttjas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Oktober , 2016 En sak jag upplever med Biltema är att en produkt kan vara JÄTTEBRA, man köper den ett par gånger och allt är kanon. Sedan köper man den igen, och då har någon inköpare hittat några som gjorde prylen fem öre billigare i en getbinge i Pakistan med usel kvalitet - men samma artikelnummer. Dvs, bara för att prylen fått "Bäst I Test" finns alltid en risk att när du eller jag köper den är det skit. Inget unikt för Biltema. Gäller faktiskt inte sällan för finbutikerna också. T.o.m. de stora motor- och biltillverkarna har ofta olika leverantörer från tid till annan. Ibland blir det inte så bra, trots alla kvalitetsäkringar i upphandlingsprocessen.... En polare plockade isär lite prylar i sin AUDI. På många av originaldelarna står det made i KINA Vet ett företag som gjuter delar till bla. volvo mfl. kända märken. DOm gjuter även till biltema. Enda skillnaden på dom delarna är plastsiffror och loggor som limmas i gjutmodellerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Oktober , 2016 En annan anledning, dock rätt okvinnlig, att låta bli att köpa kan ju vara mental behovsstyrning. Man går inte ens in på biltema eller någon annan butik med sina "kulventilögon" på sig... eftersom man inte är "ute efter" just en kul ventil av något slag vare sig rolig eller bara kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 24 Oktober , 2016 En sak jag upplever med Biltema är att en produkt kan vara JÄTTEBRA, man köper den ett par gånger och allt är kanon. Sedan köper man den igen, och då har någon inköpare hittat några som gjorde prylen fem öre billigare i en getbinge i Pakistan med usel kvalitet - men samma artikelnummer. Dvs, bara för att prylen fått "Bäst I Test" finns alltid en risk att när du eller jag köper den är det skit. Det där fenomenet finns, men drabbar de flesta prylsäljande företag. Det är oftast inte deras inöpare som försöker jaga ören, det är deras tillverkare som hittar på genvägar. Detta har jag upplevt och har bekanta som upplevt även hos i övrigt professionella och serösa företag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 24 Oktober , 2016 Hjertmans har viss seriositet - i alla fall på vissa produkter. Titta t.ex. på deras galvade schacklar. De har två olika kvaliter. 16mm A-kvalite 120:-, samma dim i sämre kvalite 40:- Monterade deras 10mm till bryggförtöjningarna för 5 år sedan. Det finns inte en rostfläck på dem ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 25 Oktober , 2016 Hjertmans har viss seriositet - i alla fall på vissa produkter. Titta t.ex. på deras galvade schacklar. De har två olika kvaliter. 16mm A-kvalite 120:-, samma dim i sämre kvalite 40:- Monterade deras 10mm till bryggförtöjningarna för 5 år sedan. Det finns inte en rostfläck på dem ännu. Det har faktiskt de flesta andra också (inkl Biltema). Fast de anger ofta exakta ytbehandlingen/material t ex varmgalvad, A2 (rostfritt) eller A4 (syrafast). Skriver man något eget i stil med "A-kvalitet" finns just utrymme för att under detta plocka in olika leverantörer från tid till annan. (F.ö. håller jag dock just Hjertmans ganska högt vad gäller att få vad man betalar för ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2016 Biltema har, precis som andra, seriösa importörer en "sporadisk ankomstkontroll" där man i varje sändning plock ut några saker slumpvis och testar noggrant. Men kontrollen börjar redan tidigare, innan containern försluts så har tex Biltema egna kontrollanter som kollar prylarna. En del importörer köper denna tjänst på plats och en del gör inget. Det man framförallt kontrollerar är funktion och material. Biltema har rykte om sig att vara en tuff kund, jag har hört detta på olika mässor i fjärran östern. Men de är också ansedda som en bra kund med bra inköpsprognoser mm. De leverantörer som säljer till Biltema brukar skryta om det. Sen kan det alltid ske misstag men man jobbar hårt med att hålla kvaliteten. Priserna håller man nere genom att inte ha så många led mellan tillverkare och kund. Nej, jag har inget med Biltema att göra men jag gillar deras prismodell som hjälper till att hålla ned priserna på bla båtprylar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 25 Oktober , 2016 För några år sedan hade jag aldrig i livet monterat en ventil från biltema i båten. Då hade jag hellre borrat ett hål i botten så båten sjönk när jag var beredd på det. Men det känns som att de ryckt upp sig lite på senare år. Vissa prylar har hållt en hel säsong och trot eller ej, jag har en kupévärmare i bilen som funkat fint i två hela vintrar nu. Men mina gamla erfarenheter sitter ändå för djupt för att jag skulle lita på en så viktig detalj som en kulventil i en bottengenomföring. Går den sönder så sjunker man och max 10% av mina inköp från biltema har funkat felfritt efter ett par år. Så nä, jag är fortfarande inte övertygad. I takt med att de verkar bli bättre har dock även priserna gått upp, eller om båtaffärerna har sänkt sina priser? Det är idag inte alls självklart att Biltema är billigare än t.ex Hjertmans. Det är en utveckling som jag iofs gillar och jag hoppas att de fortsätter så genom hela sortimentet, att öka priset till normalpris och samtidigt erbjuda normalkvalitét på varorna. Jag gillar nämligen sortimentet, men hatar när skiten går sönder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Oktober , 2016 Om TS vill slippa köpa Biltemas kulventil, så är ju ett tips att antingen byta båt innan det är dags för byte av ventil eller flytta till en plats där det är för långt eller för svårt trafik att ta sig till Biltema. Det sistnämnda har funkat hyfsat bra för mig, jag bor på fel sida om Stockholm för att det skall vara bekvämt att åka till Biltema och lyckas därför oftast hålla mig undan. Till min förskräckelse har jag dock upptäckt att de håller på att uppföra en ny butik som jag av olika skäl kommer att ha vägarna förbi relativt ofta. Ett skräckscenario. Å andra sidan blir jag ofta besviken på kvaliteten i produkterna hos Erlandsons, som är min närmsta lite större tillbehörsbutik. Känns som det är same-same eller t.o.m. sämre jämfört med Biltema i väldigt mycket nuförtiden. Att vilja konsumera mindre, och då hellre köpa saker som håller lite längre, blir tyvärr en allt större utmaning generellt. Det är väldigt synd bl.a. ur ett hållbarhetsperspektiv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Oktober , 2016 ... Att vilja konsumera mindre, och då hellre köpa saker som håller lite längre, blir tyvärr en allt större utmaning generellt. Det är väldigt synd bl.a. ur ett hållbarhetsperspektiv. Håller fullständigt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 27 Oktober , 2016 Köpte Biltemas kranar för att bygga ett system så att jag skulle kunna flytta vatten från en tank till en annan. Det pga att jag har så pass stora tankar (3 X 280 liter) att det skulle vara förmånligt att kunna balansera båten beroende på hur mycket vatten tankats och förbrukats. Detta skedde på våren 2014. Redan på hösten var en av kranarna kass. Kranens axel förmådde inte vända kulan så den byttes våren 2015. Hösten 2015 hade jag samma fel på en annan kran som byttes våren 2016. Nu har jag två kranar med samma fel på den första kranen som bytts samt en av de äldsta. Var den höga kvaliteten är vet inte jag i synnerhet som kranarna används rätt sällan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 2 November , 2016 Jag använder "känn och klämmetoden" oavsett var jag handlar. Oftast fungerar det. Känns det rätt så köp. Jag vägrar ha principen att inte handa på Biltema bara för att de en gång i tiden hade undermåliga saker. Men alla är vi ju olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 2 November , 2016 Tycker att man lika lite ska förvänta sig dålig kvalitet på Biltema som man ska förvänta sig bra kvalitet hos andra andra återförsäljare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 21 November , 2016 Jag är något förundrat över att valkriteriet skulle vara motstånd mot frysning?? Det är väl inte ventilens huvudsyfte? Frågan är snarare om ventilen klarar det vatten du skall ha båten och den aplikation du skall ha den till ombord? Jag bytte bottenventiler för några år sedan (3 st) och blev förfärad över hur lite försäljarna i de olika marinbutikerna vet om material mm. Du skriver också att de har "kraftigare legering" i mässinget?? Vad betyder det? Kan de redogöra för det? Köp ventiler som är ämnade för det vatten (söt, bräck, salt) och den applikation du skall ha (t.ex rostfri kula till fekalier, krome eroderar och läcker). Ventilen skall vara samma material som dina bordsgenomföringar för att undvika galvanisk korrosion. Köp av en leverantör som kan visa ett tekniskt produktblad för ventilen. Vad gäller frysning är det väl bättre att se till att ingen risk föreligger alls? Alla ventiler har ju en gräns för vad de klarar. Min generella syn på Biltema (och numera även på Erlandssons) är att man skall vara försiktig. Mer säger jag inte. // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 21 November , 2016 (redigerade) Jag syftade på avzinkningshärdig mässing. Enligt testet i Praktiskt Båtägande #11 2016 så är ventiler från Biltema tillverkade i avzinkningshärdig mässing, beteckning CW602N. SeaSea, Erlandssons, Hjertmans har CW617N dvs ej avzinkingshärdig mässing. Testet lade stor vikt vid motståndskraft mot förstörelse medelst frysning. Komposit vann relativt överlägset på den punkten. Rostfritt tvåa. Biltema som leverantör vann på pris samt på tillverkningsmaterial. Redigerad 21 November , 2016 av mrlavin 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 21 November , 2016 (Redigerade ovanstående inlägg något pga några faktafel...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 25 November , 2016 Praktiskt Båtägande nr 11/2016 utser Biltemas rostfria kulventil till Bästa Köp i deras stora frystest. Samtliga har ungefär samma hållbarhet men Biltemas är hälften så dyr. Det snackas ju mycket om Biltema och att där kan man ju inte handla, i alla fall inte om man vill ha grejer som fungerar, men i detta fall, finns det verkligen någon anledning att inte köpa kulventiler av dem? Jag kommer då inte på något som talar emot, annat än den defensiva hållningen jag kommer att tvingas inta i båtklubben om jag köper. Värt att nämna är att de även har kraftigare legering i deras mässingventil jämfört med övriga försäljningsställen (Hjertmans, SeaSea osv). Man får alltid vad man betalar för.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 25 November , 2016 Jo, det är en populär myt... 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 29 November , 2016 Här finns artikeln i klickbart skick: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20161124/test-vi-frostspranger-kulventiler-en-typ-ar-overlagset-samst 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 November , 2016 Får man alltid vad man betalar för? Beror på vilken kvalitet man behöver. För somliga ändamål duger en dålig produkt som ändå bara ska användas en gång. Det händer också att varan är så totalt oanvändbar att varje pris är för högt oavsett hur billigt det är. Det är kanske mer sannolikt att en dyrare vara är bättre, men inte alls säkert. Det påminner mig om ett omdöme från 80-talet om databranschens motsvarighet till Biltema: "Företaget är älskat för sin prissättning, och hatat för att man får vad man betalar för" Min slutsats är tillbaka till att man måste försöka bedöma själv vilken kvalitet man behöver och vilken vara som uppfyller kraven och om den är prisvärd. Dvs man är tillbaka där man började. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie2016 0 Postad 30 November , 2016 (redigerade) . Redigerad 30 November , 2016 av Rookie2016 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 30 November , 2016 Den som alltid köper det dyraste blir nog blåst lika ofta som den som alltid köper det billigaste utan att kolla det man köper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 November , 2016 Den som alltid köper det dyraste blir nog blåst lika ofta som den som alltid köper det billigaste utan att kolla det man köper. Förmodligen men samtidigt på mer stålars... Köp 1 betala för 5 funkar ofta som lockbete.. lika ofta som motsatsen.. tyvärr måste man doktorera i allt innan man köper.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser