meydel 0 Postad 23 Oktober , 2016 nu har jag snart bytt allt i min wallas...den tänder inte.. ny glödtråd,ny brännar kopp, ny pump, nytt kretskort. har mätt upp alla kablar. allt är gjort efter konstens alla regler.men likt förbannat så startar den ej.. den ryker lite ibörjan sen händer ingenting.... HJÄLP??????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 23 Oktober , 2016 Tycker det låter som om det inte kommer fram bränsle? Några problem jag råkat ut för på min Thermo: 1. Det tar tid för pumpen att suga fram bränsle, 15-30 minuter vid tom slang, beroende på slanglängd, diameter. Om du har genomskinlig slang kan du följa hur nivån stiger. Har för mig att glödspiralen kopplar bort efter en stund så jag brukar slå av och på när bränslet nått fram. 2. Luftläckage i skarvar på slangen, kolla enl. punk 1 3. Igensatt bränslefilter, bytte till mc-filter från Biltema för 19:- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 23 Oktober , 2016 Tycker det låter som om det inte kommer fram bränsle? Några problem jag råkat ut för på min Thermo: 1. Det tar tid för pumpen att suga fram bränsle, 15-30 minuter vid tom slang, beroende på slanglängd, diameter. Om du har genomskinlig slang kan du följa hur nivån stiger. Har för mig att glödspiralen kopplar bort efter en stund så jag brukar slå av och på när bränslet nått fram. 2. Luftläckage i skarvar på slangen, kolla enl. punk 1 3. Igensatt bränslefilter, bytte till mc-filter från Biltema för 19:- För att fortsätta på trwq's råd.... Innan backventilerna i pumpen blivit blöta av bränsle så kan de ha svårt att hålla tätt och pumpen orkar inte suga upp bränsle från tanken. Lyft ur bränsleslangen ur tanken och stoppa den i dunk med bränsle som hålls i höjd med värmaren. Då brukar pumpen orka suga i sig bränsle. Du kan se i slangen när luft/bränsle-bubblorna åker mot värmaren. Då vet du att pumpen fungerar. Så snart det kommit bränsle fram till värmaren så kan du stoppa tillbaka bränsleslangen i ordinarie tank igen. Jag fick göra det här tricket med min Wallas varje år efter vinteruppehållet. Fungerade alltid. Innan jag kom på detta så skruvade jag också många timmar med brännare mm. PS: Om värmaren inte startar efter detta så vet du i alla fall att den får bränsle och kan fortsätta felsökningen med glödspiral mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 23 Oktober , 2016 Hade exakt lika problem när jag försökte köra med gamal fotogen som haft det för kallt under vintern. Bränslet hade parafinerats. Numer blandar jag alltid i lite k-sprit för att förhindra detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 23 Oktober , 2016 Vill tillägga att jag också hade bytt allt utom nytt bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 24 Oktober , 2016 Jag har också haft problem med att få fram bränsle men istället för att lyfta tanken så blåste/satte jag tryck i avluftningsslangen från tanken och då kom bränslet fram och värmaren startade. Sen kan den ju stanna kort efter första start men låt den stå i 5-10 minuter igen så brukar den komma igång. Håller också med om att nytt bränsle är att föredra om det gamla stått något år i tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 26 Oktober , 2016 Kommer det bränsle från returledningen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
meydel 0 Postad 3 November , 2016 Tycker det låter som om det inte kommer fram bränsle? Några problem jag råkat ut för på min Thermo: 1. Det tar tid för pumpen att suga fram bränsle, 15-30 minuter vid tom slang, beroende på slanglängd, diameter. Om du har genomskinlig slang kan du följa hur nivån stiger. Har för mig att glödspiralen kopplar bort efter en stund så jag brukar slå av och på när bränslet nått fram. 2. Luftläckage i skarvar på slangen, kolla enl. punk 1 3. Igensatt bränslefilter, bytte till mc-filter från Biltema för 19:- kommer tillbaka bränsle på returen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
meydel 0 Postad 3 November , 2016 (redigerade) Kommer det bränsle från returledningen? japp det kommer bränsle! nu har jag bytt allt till och med kontrollenheten. allt är nytt Redigerad 3 November , 2016 av meydel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 5 November , 2016 Vad är batterisänningen under uppstart I det läget när glödspiralen tänds, inte direkt alltså när man sätter på värmaren utan efter ett par minuter. Mät spänningen på värmarens anslutningar i några minuter under uppstart. Det får inte vara för låg spänning där och bli för stor dipp vid tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 5 November , 2016 Vad är batterisänningen under uppstart I det läget när glödspiralen tänds, inte direkt alltså när man sätter på värmaren utan efter ett par minuter. Mät spänningen på värmarens anslutningar i några minuter under uppstart. Det får inte vara för låg spänning där och bli för stor dipp vid tändning. För att fortsätta på mättrenden... Om du har en tångamperemeter så mät hur mycket ström värmaren tar under uppstarten. Om det går mycket ström (många ampere) till värmaren under uppstarten så fungerar troligen glödspiralen. Om inte så kolla anslutningar till spiralen och spiralen i sig själv igen. Du kan ju t.ex. ha råkat komma åt så att spiralen gått av när den återmonterats. Har du kollat värmesäkringen så att den inte har varit överhettad och löst ut (eller dålig kontakt i värmesäkringen). PS Vanligaste felet på krånglande värmare är spänningsfall i anslutningar o kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 5 November , 2016 Vad är batterisänningen under uppstart I det läget när glödspiralen tänds, inte direkt alltså när man sätter på värmaren utan efter ett par minuter. Mät spänningen på värmarens anslutningar i några minuter under uppstart. Det får inte vara för låg spänning där och bli för stor dipp vid tändning. För att fortsätta på mättrenden... Om du har en tångamperemeter så mät hur mycket ström värmaren tar under uppstarten. Om det går mycket ström (många ampere) till värmaren under uppstarten så fungerar troligen glödspiralen. Om inte så kolla anslutningar till spiralen och spiralen i sig själv igen. Du kan ju t.ex. ha råkat komma åt så att spiralen gått av när den återmonterats. Har du kollat värmesäkringen så att den inte har varit överhettad och löst ut (eller dålig kontakt i värmesäkringen). PS Vanligaste felet på krånglande värmare är spänningsfall i anslutningar o kablar. Ja, tångamperemeter är enklast men inte så vanligt bland icke yrkesfolk. Du kan även få en hint om att spiralen fungerar med att mäta ett "litet" spänninsfall vid tändning med en vanlig multimeter, eller ja, sätta om mätaren och mäta strömmen. Värmesäkringen är också en grej som blivit bortglömd, den bytte jag i förra brännaren pga dålig kontakt. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser