tobbo166 10 Postad 23 Oktober , 2016 (redigerade) Hej! Bytte en sprucken kylslang, den grova från expansionskärlet. Behöver då inte fylla på lika mycket vatten som förut. Tog loss tunna slangen från expansionskärlet. Där den går in i motorn ser det ut så här: https://drive.google.com/open?id=0Byb-0zc-Apk8Y2dQTm0yRW5sSTQ Ser ut som det fastnat massa metallskrot i nippeln?! På förra båten (Volvo Penta MD6A) var det en bult i en slang i färskvattenskylningen. Handlade om att begränsa flödet. Samma här? Ser inte så bra ut? Så tänkte att det kanske blot övertryck och så letar sig färskvatten ut nånstans tex genom expansionskärlets lock, det hamnar blått vatten under motorn och man måste fylla på lite hela tiden. Vi upptäckte problemen först genom att det började pipa, överhettning. Redigerad 23 Oktober , 2016 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Oktober , 2016 Hej (igen), ser ju som sagt ut att ha fastnat nåt i nippeln?Tror att nippeln matar slangen till den automatiska själv-avluftningen?[En sådan utgår från högsta punkten i motorns slutna glykolkrets där ju luft gärna samlas. Den spottar in luften i expansions-kärlets trycksatta överdel. Fiffig grej, man kan kika ner i expansions-kärlet och se ifall man har en stabil vattenstråle pinkandes tvärs kärlet eller kanske bara "spott&fräs". (Pinkar den smala strålen i en hög båge inuti kärlets överdel så är cirkulationen bra, spottar den inte så är systemet dessutom avluftat. :-)]Det du kanske tänker på angående att avsiktligt "begränsa flödet" är nog något helt annat, en sådan förträngning är vanlig vid efterkonverterade motorer men sitter då i shunt-ledningen.[Alltså shunt lika med "förbi-ledning" vars uppgift är att ha lagom area/motstånd mellan två motsatta krav, dels vara stor nog att inte överanstränga cirkulations-pumpen då termostaten stängs. (Pumpar ogillar ju flödesstopp slitagemässigt.) Dels vara liten nog så att ett tillräckligt flöde genom motorns kylmantel upprättshålls då termotstaten är öppen, i gamla direkt-sjökylda motorer räckte nog kvoten fifty-fifty. (Två lika grova ledningar/nipplar kunde duga för att matande sjövatten ju finns i överflöd och alltid håller låg temp typ 22 grader eller mindre.) Vid konvertering av äldre motorer blir det ofta önskvärt att strypa shunten "litet lagom". Men då sitter den avpassade pluggen alltså i shunten och inte i slangen för automatisk avluftning.]Frågor...1. Känner du igen detaljerna i skissen nedan? (Den visar volvos egen konverterings-sats men det finns ju piratgrejor.)2. Har du termostat över huvud taget? (Så kunde det vara förr i tiden, fanns ingen termostat eller ens termostathus. Ingen termostat syns - till min förvåning - till i skissen nedan så därav frågan.)3. Kan du bekräfta att den igensatta nippeln motsvarar nr 17 i bilden nedan?Saxade bilden delvis norpad HÄR, på den sidan finns även en kortfattad montage-beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2016 Nippel nr 17 sitter i termostathuset. Nr 23 är oftast temp.givaren, här kan man sätta ett T-rör för värmeuttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 25 Oktober , 2016 (redigerade) Tack för svaren. Båten är från 1974, motorn från 1994. Den hade färskvattenskylning som ny, så ej efterkonverterad. Frågan om man ska pilla bort metallskrotet i nippeln. Kan bekräfta att det är nr 17 i bilden ovan. Fråga 2: inte kollat, men du skriver "förr i tiden". Den är ju inte lastgammal? Volvo Penta 2003 är ju rätt "modern" trots allt. Jämfört med MD6A alla fall...Den var sjövattenskyld som ny på 70-talet. Hade termostat, testade den nämligen i en kastrull. Redigerad 25 Oktober , 2016 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Oktober , 2016 Tja... jag hade inte kunnat motstå frestelsen att åtminstone krafsa litet i nippelns mystiska propp.Eller snarare ta bort förträngningen helt, skulle det visa sig att där faktiskt bör vara en förträngning så kan man ju lätt fixa en ny sådan.[Hmm, är det månne rött gummi, har i alla fall själv ett flertal sådana röda gummiproppar i arv efter tidigare båtägaren på tidigt 80-tal. (Denne jobbade på nåt oljeraffenaderi så kanske är det orsaken, kanske är det röda labb-gummiproppar avsedda att försegla provrör jag råkade få på köpet?) Nämner detta mest för att jag blir nyfiken på den röda - eller möjligen rostbruna färgen. Vad är det för material i den genomborrade pluggen?] När jag skrev om "pinkestråle" tidigare som bra indikator så tänkte jag på Martecs smala expansionskärl för MD5.[Hade en sådan glykolkylning tidigare, en cylinderformad plastbalja ca 25 cm hög med diameter runt 7 cm. Högst upp ett påfyllningslock med två tryckventiler med nästan lika stor diameter, strax under det en sidoansluten självavluftning som gav pinke/skvallerstrålen. Väldigt lätt att se strålen i ett sådant smalt expansionskärl med locket avskruvat.]Men ditt kärl har ju helt annan utformning, behövs väl nästan övernaturligt lång horisontell pinkestråle för att du skall kunna se den landa med avskruvat lock? :-) Är hyfsat säker på att principen är den samma som martecs, alltså ett trycksatt expansionskärl där bara en liten del av glykolflödet avdelas som automatisk avluftning och skvaller/indikator/pinke-stråle.Kontrollfråga... du "måste" ha - likt martecen - två diskret inbyggda backventiler i ditt skruvlock på exp-kärlet?Det som förbryllar mig är detta med eventuell funktion som indikator-stråle och dess längd för att synas då locket skruvas av? [Tror samtidigt att långa "pinkestrålar" gynnas med förträngningen placerad helt intill mynningen ut i fria luften, jämför olika slag av dysor eller spraymunstycken? I ditt fall vore jag benägen att rensa proppen - som i mina ögon bara sabbar strålen? Om det behövs en förträngning - säger OM det behövs - så borde den hellre placeras i andra änden av din slang vid exp-kärlets inlopp!?] [Ps. Hehe, angående detta med termostat eller inte förr i tiden, glöm det för nu! Skissen i mitt tidigare inlägg saknar denna detalj för att den inte är relevant för att praktiskt visa slangdragningen vid efterkonvertering. Finns ju olika typer av skisser för olika ändamål, exempelvis en reservdelsskiss skulle nog ha visat termostaten. Tips-tack för övrigt till Bhemac ovan, hade litet otur när jag tänkte kring detta. Såg alltså stenhårt en typisk reservdelsskiss. :-)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser