demax 0 Postad 21 Oktober , 2016 (redigerade) Hej! Som rubriken säger undrar jag vad det jag har i min dricksvattentank och vad kan jag göra för att bli av med det? Det är en 300L ståltank (eller kanske aluminium?). Det är som flagor av gult och vitt och det ser allmänt ofräscht ut. Enstaka blad också men de vet jag kommer från marinans färskvatten. Någon som har koll på detta? I övrigt är det i princip omöjligt att komma åt eller titta in i tanken utan att skära isär båten eller ha någon typ av specialutrustning. Mvh Stefan Redigerad 21 Oktober , 2016 av demax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Oktober , 2016 Ser ju inte helt fräscht ut. Jag har lite små svarta flagor. Ska i vår fylla lite i akter å för-tankar. I aktertank slår jag i lite bakteriedödande rengöringsmedel som anväds i industrikök mm. Så får det skvalpa runt några dagar. Har kört så i bubbelbadkaret efter 5-7 år.. lossar massor med gegga, pumpas å allt går mycket tystare efter en sån dust. Sen sköljer jag å fyller aktertank och gör samma behandling i förtanken. Du kan nog använda något alkaliskt eller tensid och enzymspäckat medel. Sånt finns överallt. Jag får tag på lite specialprylar så jag kör med sånt. Det speciella med denna är att den är så mild att den i låg koncentration inte ens behöver sköljas bort från ytor för matberedning. Den löser trots detta alla typer av organiska beläggningar samt desinfekterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 21 Oktober , 2016 Urk! Det där ser ju värre ut än i mitt sjövattenfilter.... Du skriver att enstaka blad kommer från marinans färskvatten. Uppfattar det som ej renat, ej klorerat vatten från egen brunn/djupborra. I vår hamn har vi egen djupborra. När jag tankade där så fick jag beväxning o flagor både i tanken och i slangarna, trots att jag slog i vattenreningsgoja. Numera tankar jag bara "kommunalt vatten" som är renat och klorerat och har inga flagor i vattnet, trots att jag inte slår i vattenreningsgoja längre Som Caribic skriver - gör rent med något medel. Glöm inte slangarna. De kan skrubbas invändigt genom att de tas loss och så drar du en tamp fram o tillbaka i slangen (om du inte vill köpa nya slangar). Undvik om möjligt att tanka oklorerat vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Oktober , 2016 Säkerställ först vilket material tanken är gjord av, många rengöringsmedel funkar inte i aluminiumtank. Det finns medel för att göra rent tank och ledningar i två steg: - Aktivt syre (väteperoxid) som tar bort slem, alger, bakterier, beväxningar. - Citronsyra som tar bort kalkbeläggningar, unkna dofter och smaker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Oktober , 2016 Hur ser anslutningen där du tar ut vatten från tanken!? Är det bara en slang som kommer ut ur nåt inplastat utrymme!? Eller är det som - jag tycker - det borde vara. En anslutning i underkant på taken med en på/igängad kran. Hade det varit jag, så hade jag sett till att jag fått fram just anslutningspunkten till tanken. Om tanken är så klantigt installerad att det inte finns nån manlucka, så får man försöka göra det bästa möjliga av situationen. Ofta går det ju att installera en manlucka i efterhand. En arbetskompis brukade säga;"det finns inget som är omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid" http://www.kf-maritim.se/natbutik Jag tycker att det som ligger på utsidan nätfiltret, ser ut som småsten mm. Skulle nog följt Arne Radars råd till att börja med. Sen monterat bort så mycket på utloppet, så att hålet blir så stort som möjligt och sen spolat igenom tanken med en stor mängd rent vatten, så att all skit som ligger i tanken kommer ut. Sen bara fylla tanken med kommunalt, klorerat vatten. Fast det senare är kanske lätt för en annan att säga, som bor på västkusten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
demax 0 Postad 22 Oktober , 2016 Hej! Tack för svar. Läxan kring att endast använda kommunalt färskvatten har jag fått lära mig nu! Såg att filtret var fullt med gegga redan i våras och gjorde då ett tafatt försök att få bort det men misslyckades och gav upp och bestämde mig då för att inte dricka färsktankvattnet ombord. Trodde att det vatten som marinan tillhandahöll var det som marinan tillhandahöll var kommunalt vatten tills den dag jag fyllde på en dunk med deras vatten och noterade att den förutom vatten innehöll gröna blad. Skulle tro att det - tillsammans med kalkavlagringar - är produkten av geggmixen jag nu sitter med. Göra rent "slangar" lär bli ett evighetsprojekt då det inte är slangar - det är någon form av mindre rör - och det är ganska mycket av den varan ombord! Men som du säger. Får köra lite kemikalier, spola ur och greja.. Allt går om man vill! Är det inte så? Tack för råd och inspiration. Aldrig mer något annat är riktigt färskvatten! //S Urk! Det där ser ju värre ut än i mitt sjövattenfilter.... Du skriver att enstaka blad kommer från marinans färskvatten. Uppfattar det som ej renat, ej klorerat vatten från egen brunn/djupborra. I vår hamn har vi egen djupborra. När jag tankade där så fick jag beväxning o flagor både i tanken och i slangarna, trots att jag slog i vattenreningsgoja. Numera tankar jag bara "kommunalt vatten" som är renat och klorerat och har inga flagor i vattnet, trots att jag inte slår i vattenreningsgoja längre Som Caribic skriver - gör rent med något medel. Glöm inte slangarna. De kan skrubbas invändigt genom att de tas loss och så drar du en tamp fram o tillbaka i slangen (om du inte vill köpa nya slangar). Undvik om möjligt att tanka oklorerat vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
demax 0 Postad 22 Oktober , 2016 Tack för all info! Blir till att kavla upp armarna och lösa detta med den input jag har fått här! Vill man så går det, är det inte så? //S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 22 Oktober , 2016 Hej! - - - - Göra rent "slangar" lär bli ett evighetsprojekt då det inte är slangar - det är någon form av mindre rör - och det är ganska mycket av den varan ombord! Urk! Det där ser ju värre ut än i mitt sjövattenfilter.... - - - . Glöm inte slangarna. De kan skrubbas invändigt genom att de tas loss och så drar du en tamp fram o tillbaka i slangen (om du inte vill köpa nya slangar). Om det är Whales rörsystem så är ju deras kopplingar väldigt lätta att dela så att du kan göra rent de separata rördelarna. http://www.whalepumps.com/marine/siteFiles/resources/docs/resource-library/Whale_Quick_Connect_hi_res_flyer_aug08.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2016 Kommunalt vatten är idag inte alltid klorerat, många reningsverk använder idag UV-ljus/Ozon för att få bort bakterier i vattnet. Men kommunerna brukar ha koll på järn,mangan, kalk, ph mm, sådant som ger beläggningar i tankar och rör. Kollar man hos folk som har egen brunn så är det inte ovanligt att de inte har det bästa vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser