Calvados 2 Postad 21 Oktober , 2016 Hej, har haft problem hela sommaren med att motorn (Yanmar 4jh-hte 66hk 3600rpm) skickar ut diesel med kylvattnet. Liten mängd vid låga varv men som svart sotigt kylvatten vid högre varvtal. (ca 2400rpm) Motorn varvade heller ej upp som den skulle. Sur?? Har rengjort luftfiltret samt aircoolern och oljekylaren, bytt matarpump provtryckt spridarna samt renoverat turbon. Nu varvar den upp bättre, inte helt bra... men bättre. Fortfarande liten mängd diesel på vattnet vid tomgång samt svart/grått kylvatten vid högre varvtal. Har analyserat kylvattnet och fått klart att det är diesel ej olja! Det enda jag ändrat på är ett av bränslerören från pumpen som gick av vid demontering, Lät hydroscand göra en ny "hydralslang" istället med rätt fattningar i ändarna. Kan detta påverka? Tänker om innerdiametern är annorlunda än det tidigare röret?? Den blev även ngt längre. Eller är det bränslepumpen tro? Vet varken ut eller in längre...! Startar dock lätt samt går jämnt Mvh Calvados Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 Oktober , 2016 Hej, har haft problem hela sommaren med att motorn (Yanmar 4jh-hte 66hk 3600rpm) skickar ut diesel med kylvattnet. Liten mängd vid låga varv men som svart sotigt kylvatten vid högre varvtal. (ca 2400rpm) Motorn varvade heller ej upp som den skulle. Sur?? Har rengjort luftfiltret samt aircoolern och oljekylaren, bytt matarpump provtryckt spridarna samt renoverat turbon. Nu varvar den upp bättre, inte helt bra... men bättre. Fortfarande liten mängd diesel på vattnet vid tomgång samt svart/grått kylvatten vid högre varvtal. Har analyserat kylvattnet och fått klart att det är diesel ej olja! Det enda jag ändrat på är ett av bränslerören från pumpen som gick av vid demontering, Lät hydroscand göra en ny "hydralslang" istället med rätt fattningar i ändarna. Kan detta påverka? Tänker om innerdiametern är annorlunda än det tidigare röret?? Den blev även ngt längre. Eller är det bränslepumpen tro? Vet varken ut eller in längre...! Startar dock lätt samt går jämnt Mvh Calvados Luktar det trangiakök när du kör, vit dimma luktar oförbränd diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calvados 2 Postad 21 Oktober , 2016 Hmm... vet faktiskt inte. Men diesellukt jo! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Oktober , 2016 Rörens längd till spridarna är mycket viktig! Det funkar inte att sätta dit något som verkar passa i gängorna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 21 Oktober , 2016 Även om slangen har högt sprängtryck för hydraulik, så kanske den flexar förmycket så den fördröjer öppningen av spridaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calvados 2 Postad 21 Oktober , 2016 Aha, skall försöka få tag på ett nytt bränslerör. Man lär så länge man lever... Håll tummarna /Calvados Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 21 Oktober , 2016 (redigerade) F Redigerad 21 Oktober , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Oktober , 2016 Rörens längd till spridarna är mycket viktig! Det funkar inte att sätta dit något som verkar passa i gängorna. Kalle Vad är det i rörens längd fram till spridaren som gör det kritiskt.... när dom väl är fyllda med disel? Om dom inte flexar.. ? Fattar ej.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calvados 2 Postad 22 Oktober , 2016 Det förstår jag iofs inte heller men å andra sidan verkar inget längre helt osannolikt... Byter hur som helst! /Calvados Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 22 Oktober , 2016 Nu beror ju detta på motor. Högt tryck och högt varv, så har rörlängden märkbar betydelse. Tvärt emot vad många tror så kan diesel komprimeras till viss del, samt att rören inte är helt stumma. Till detta impulsvåg med rekyl vid insprutning gör att det kan påverka, speciellt vid högre tryck och högre varv. Men en slang är absolut no no no, den kommer att flexa rejält, och insprutningspulsen kommer att bli helt fel tidsmässigt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Oktober , 2016 Kan vi bli överens om att tidpunkten för insprutning av bränslet har betydelse i förhållande till kolvens läge i cylindern? Insprutningspumpen pumpar bränslet med abolut lika perioder till de olika insprutarna, om då vägen / röret är olika långt eller i olika diameter kommer insprutningen inte att ske i absolut lika delning längre, vi talar här om millisekunder! "Hä int lönt förklara för den som int begriper" sa Ingmar Stenmark, Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 22 Oktober , 2016 Kan vi bli överens om att tidpunkten för insprutning av bränslet har betydelse i förhållande till kolvens läge i cylindern? Insprutningspumpen pumpar bränslet med abolut lika perioder till de olika insprutarna, om då vägen / röret är olika långt eller i olika diameter kommer insprutningen inte att ske i absolut lika delning längre, vi talar här om millisekunder! "Hä int lönt förklara för den som int begriper" sa Ingmar Stenmark, Kalle Jag är med dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 23 Oktober , 2016 (redigerade) Håller med fullständigt. Byt slangen mot ett likadant rör som originalet ! Slangen flexar för trycket och du får en mycket "utsmetad" puls som förvanskar insprutningen på den cylindern totalt. Eventuellt får du t.o.m. en lång eftersläng när slangen går tillbaka, vilket ger bränsle in i cylindern när den är på väg mot avgasfasen, och det blir då helt oförbränt. Det kan förklara dina iakttagelser. När det gäller längden så pratar vi våghastighet i vätska för tryckpulsen, och jag gjorde ett snabbt överslag. Om du inte ändrar längden alltför mycket kommer det inte påverka så farligt. Kom fram till som mest c:a 2,5° per dm "fellängd" vid 3500rpm (i trakten av din motors maxvarv). Men som sagt - en slang är no-no.... Redigerad 23 Oktober , 2016 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Oktober , 2016 Såklart det inte ska va slang. Att disel komprimeras visste jag inte. Om rören åxå flexar, då är det ju klart det kan påverka. Men en liten längdskillnad på ett hårt rör kan inte påverka särskilt mycket. Hur mycket går disel att komprimera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 Oktober , 2016 Håller med fullständigt. Byt slangen mot ett likadant rör som originalet ! Slangen flexar för trycket och du får en mycket "utsmetad" puls som förvanskar insprutningen på den cylindern totalt. Eventuellt får du t.o.m. en lång eftersläng när slangen går tillbaka, vilket ger bränsle in i cylindern när den är på väg mot avgasfasen, och det blir då helt oförbränt. Det kan förklara dina iakttagelser. När det gäller längden så pratar vi våghastighet i vätska för tryckpulsen, och jag gjorde ett snabbt överslag. Om du inte ändrar längden alltför mycket kommer det inte påverka så farligt. Kom fram till som mest c:a 2,5° per dm "fellängd" vid 3500rpm (i trakten av din motors maxvarv). Men som sagt - en slang är no-no.... Instämmer till fullo med ditt inlägg Ingemar, gummislang funkar def inte på mer än returen. Spridaren är ju inställd på ett visst tryck för att duscha in en fin dimma i cylindern. Har du gummi så flexar det och trycket i spridaren blir totalt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 23 Oktober , 2016 Om jag minns rätt, så komprimeras diesel strax under 1% vid ett visst tryck, men vilket tryck det var minns jag inte. Länge sedan jag skruvade dieslar, och då traktorer, och det skiljer nog tryckmässigt idag mot när jag höll på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calvados 2 Postad 23 Oktober , 2016 Det är alltså en stålomspunnen hydralslang som tål högt tryck, utifall jag inte klargjorde detta... Kommer dock testa att byta ändå, återkommer förhoppningsvis imorgon med ett lyckat resultat! Mvh Calvados Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Oktober , 2016 Om jag minns rätt, så komprimeras diesel strax under 1% vid ett visst tryck, men vilket tryck det var minns jag inte. Länge sedan jag skruvade dieslar, och då traktorer, och det skiljer nog tryckmässigt idag mot när jag höll på. Å shit.. det är ju rätt mycket! Skitsamma om gummislangen är nätomspunnen. Gummit i dig trycks ju ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calvados 2 Postad 27 Oktober , 2016 (redigerade) Hej, bytte till rör och jag tycker det blev bättre=) Dock tror jag att jag även skulle behöva få bränslepumpen i rätt läge, man kan justera med hjälp av bultarna genom att rotera pumpen ngt = långsammare/snabbare. Finns ett titthål att kika på svänghjulet som har markeringar när resp "pumpcylinder" skall jobba, detta är dock placerat bakom motorfästet o helt omöjligt att ta en titt i Har provat lite olika lägen på pumpen o nu går maskin ganska bra och jämt, skall ut o provköra i helgen. Sista övernattningen i skärgården för i år, o bråkar motorn kan man ju alltid segla Mvh Calvados Redigerad 27 Oktober , 2016 av Calvados Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Oktober , 2016 Hej, bytte till rör och jag tycker det blev bättre=) Dock tror jag att jag även skulle behöva få bränslepumpen i rätt läge, man kan justera med hjälp av bultarna genom att rotera pumpen ngt = långsammare/snabbare. Finns ett titthål att kika på svänghjulet som har markeringar när resp "pumpcylinder" skall jobba, detta är dock placerat bakom motorfästet o helt omöjligt att ta en titt i Har provat lite olika lägen på pumpen o nu går maskin ganska bra och jämt, skall ut o provköra i helgen. Sista övernattningen i skärgården för i år, o bråkar motorn kan man ju alltid segla Mvh Calvados "Få pumpen i rätt läge" nödvändigt att den är i rätt läge! Inget man skruvar dit på måfå! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calvados 2 Postad 28 Oktober , 2016 Nja, nu e det ju inte på måfå direkt! Man har möjlighet att efterjustera ngt... /Calvados Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 28 Oktober , 2016 Hej, bytte till rör och jag tycker det blev bättre=) Dock tror jag att jag även skulle behöva få bränslepumpen i rätt läge, man kan justera med hjälp av bultarna genom att rotera pumpen ngt = långsammare/snabbare. Finns ett titthål att kika på svänghjulet som har markeringar när resp "pumpcylinder" skall jobba, detta är dock placerat bakom motorfästet o helt omöjligt att ta en titt i Har provat lite olika lägen på pumpen o nu går maskin ganska bra och jämt, skall ut o provköra i helgen. Sista övernattningen i skärgården för i år, o bråkar motorn kan man ju alltid segla Mvh Calvados "Få pumpen i rätt läge" nödvändigt att den är i rätt läge! Inget man skruvar dit på måfå! Kalle Det är ganska lätt att köra sönder en motor med felinställda insprutningstider. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calvados 2 Postad 29 Oktober , 2016 Alltså för att klargöra, pumpen har ej varit bortmonterad bara lossad. Den går då att efterjustera x antal mm. Inte så att timern är inskickad på "måfå" alltså. Mvh Calvados Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 29 Oktober , 2016 Alltså för att klargöra, pumpen har ej varit bortmonterad bara lossad. Den går då att efterjustera x antal mm. Inte så att timern är inskickad på "måfå" alltså. Mvh Calvados Inte helt måfå kanske men det blir så mycket måfå det går om du inte ställer in rätt vinkel för insprutningen. Säg att du skall ha insprutningen ställd på 12 grader före TDC (markeringarna på svänghjulet) och du nu har 2 grader - inte konstigt motorn går lite knackigt och sotigt när soppan tänder för sent, alltså kanske även så sent som i avgasfasen? Kolla vinkeln i manualen - Yanmar kan nog tipsa dig om vad vinkeln skall vara om du inte har tillgång till en - och ställ in rätt vinkel, annars bränner du nog snart både pump, insprutare och ventiler... Och nej - en armerad gummislang duger inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Oktober , 2016 Alltså för att klargöra, pumpen har ej varit bortmonterad bara lossad. Den går då att efterjustera x antal mm. Inte så att timern är inskickad på "måfå" alltså. Mvh Calvados Det där verkar du ha koll på. Inte så att du vrider från ex 12° för till 15° eller 9° utan finjusterar.. tydligen haderörets längd och även diameter viss betydelse eftrrsom disel kan komprimeras. Känns som du är på målrakan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 29 Oktober , 2016 Man kan bita i sura äpplet och svälja stoltheten och kontakta ett varv. Jag ordnade motorbyte hos en firma som har Yanmarmarinagentur, dom fick in en minigrävare med Yanmar motor när jag var där och pillade med mitt elsystem. Jag hörde dom säga "oj, den här såg inte ut som dom brukar" men efter en halvtimma gick grävaren rätt bra, jag skulle gissa att pumpinställningen hade kostat kring tusenlappen, men de gick vidare och justerade öppningstrycket på spridarna som var bekanta för meckarna. Har du en firma inärheten så kan det minska huvudvärken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 Oktober , 2016 Kan vi bli överens om att tidpunkten för insprutning av bränslet har betydelse i förhållande till kolvens läge i cylindern? Ett rör som inte flexar har inte den effekten! För övrigt håller jag med Stenmark Insprutningspumpen pumpar bränslet med abolut lika perioder till de olika insprutarna, om då vägen / röret är olika långt eller i olika diameter kommer insprutningen inte att ske i absolut lika delning längre, vi talar här om millisekunder! "Hä int lönt förklara för den som int begriper" sa Ingmar Stenmark, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 Oktober , 2016 Ett rör som inte flexar har inte den effekten! I den andra frågan håller jag med Stenmark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Oktober , 2016 Hej, finns som vanligt en läsvärd verkstadshandbok på boatinfo.no.Avsnitt 3 handlar om bränslesystemet och redan i inledningen nämns beteckningar på olika komponenter som t.ex. injektor-rören. Noggranna mått som synes. Kan vi äntligen lämna Stenmark och rörens beskaffenhet och komma vidare?Läs gärna hela avsnittet så får du nog ett hum om vilka saker du eventuellt kan fixa själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Oktober , 2016 Thomas-1 är en klippa på att få fram info om det mesta, men i detta fallet är det info som riktar sig till erfarna yrkesmän, och inget för glada amatörer. Allt som rör högtryckspumpen är för specialverkstäder, inget som man ska försöka pilla med själv hemma vid köksbordet, med eller utan verkstadshandbok. Och efter att läst denna tråden får man nog inkludera pumpens kringutrustning till samma förfarande! Kalle 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser