Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Teddeh

Ej fungerande powertrim!

Rekommendera Poster

Min powertrim till en Mercruiser 5.0L med Alpha One II drev har slutat fungera. Eller rättare sagt, den funkar neråt men inte uppåt med powertrim knappen. Om man använder knappen där man kan tilta upp drevet till trailerläge fungerar den dock. Växel/gasreglaget är av modell Quicksilver 3000 och är sidomonterat. Dessutom har reglaget börjat tröga ganska ordentligt. Någon som känner att de är haj på dessa problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiltgivaren på skölden felaktig eller felaktigt justerad. (Pumpen är nog kry.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du inte det är nåt mysko med trimknappen. Den funkar ju upp men inte ner. Om man kör med knappen för trailerläge, funkar ju trimmen även uppåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

koppla förbi knappen och kör den manuellt utan knappen, då ser du ju om de är knappen som är paj...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går 4 st kablar i olika färger genom reglgenavet till trim resp tilt funktion dessa är ofta ihoptejpade med vanlig eltejp vid genomföringen.Min teori är att denna tejp har blivit avnött och kanske även en av kablarna.Skruva bort reglaget så ser du .Detta skulle också förklara att reglaget kärvar. M.V.H Per-Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ska gå ner och skruva lite nu efter jobbet. Återkommer i morgon...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, dejavu upplevelse, svarade jag inte på detta tidligare!????? nåja. Jag tror också på kablarna som går från trim knapparna o ut gjenom centrum på reglaget, kan tom va så att plasten på kablarna er hela, men koppartråderna har gått av.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Hade själv problem i sommras med trimplanet på styrbord sida. Det visade sig att det blivit kortslutning vid knappen på instrumentpanelen. Tidigare ägare hade gjort en hemsnickrad lagning som inte fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du tänker på ett drevmonteringsproblem du och jag diskuterade i början på april. :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fixat! Kontakten mellan reglaget och kablarna som går till trimpumpen hade ärgat. Putsdae bort ärgen och sprayade med flytande vaselin. Nu funkar allt perfekt! Visst är det en sjön känsla när det löser sig så lätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...