Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Marrexxx

Värnersjöfart

Rekommendera Poster

Om Göta Kanalbolaget skulle ta över i Göta Älv kan man nog räkna med att nöjesbåtstrafiken minskas drastiskt. I alla fall om de tänker sätta samma prismodell/nivå som i Göta Kanal.

Då blir nämnda lastbilstransport billigare även för båtar till och från Vänern....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade man inte bestämt sig för att bara öppna bron en gång på morgonen och en gång på kvällen också, detta för att inte störa vägtrafiken? I så fall kommer alla större båtar att tvingas kolonnköra hela vägen. Skojigt....  inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det blir ju så när det är politiker och andra sorters beslutsfattare som bara har erfarenheter av sådant vatten man dricker eller badar i, och att bada är ju direkt miljövidrigt, man skall ju duscha... Det är direkt skrämmande, se bara hur man aktivt avvecklar Göteborg som hamn och sjöfartstad, och med en effektiv spärr dessutom vill hindra tonnaget att nå vårt innanhav. Även sjöfarts-, hamn och varvshistorien vill man sudda ut också, nu vill man ju dessutom att den där stora träsegelbåten säljs, den där som bär stadens namn, fast med gammalstafning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Göta Kanalbolaget skulle ta över i Göta Älv kan man nog räkna med att nöjesbåtstrafiken minskas drastiskt. I alla fall om de tänker sätta samma prismodell/nivå som i Göta Kanal.

Då blir nämnda lastbilstransport billigare även för båtar till och från Vänern....

När Kanalbolaget tog bort rabatten för sjö-till-sjö transporter tror jag man gjorde en dumhet. Hur trafiken har påverkats vet jag inte.

Men, Kanalbolaget har faktiskt lyft upplevelsen av kanalen från en ganska tråkig resa med sura slussvakter, inga gästhamnar osv till en trevlig och uppskattad turistattraktion.

Kanalbolaget eller någon borde göra samma med Trollhätte kanal.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

politik handlar om vilja och lånsiktiga visioner eller till och med möjlighet till lånsiktiga visioner..

von Platen mfl hade knappast i åranke att bygga landets största turistattraktion. Men det gjorde man, för att inte tala om förutsättningarns för några av de mest inkomstbringande filmer som gjort i vårt land....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en tid sedan träffade jag Kanalbolagets marknadschef. En mycket trevlig dam, för övrigt, dessutom båtmänniska. Hon nämnde bland annat att visionen gällande Göta Kanal var att den inom en nära framtid ska vara en 103 M lång upplevelse. Hon nämnde också att förhoppningen var att dessa 103 M skulle präglas av miljöer ur den tidsepok när Göta Kanal var en faktor inom industrins transporter. Låter trivsamt tycker jag.

Vi får förmodligen räkna med en del avgifter för att sådana arrangemang och miljöer ska kunna finansieras. Men förhoppningsvis kommer det något gott ur det hela.

Någon kanske anser att detta var OT. Ursäkta i så fall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag fick nöja mig med att träffa några herrar som har någon direkt anknytning till kanalfarten men väl till sjöfart mm.

De avfärdade helt planerna på att ta bort slussar, det var inget värt att diskutera ens.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...