Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Modesty77

rätt däckskontakt

Rekommendera Poster

Jag skall dra ny elkabel till topplanternan i masten. ( eventuellt skulle jag dra även en kabel för en däcks spotlampa ).

Undrar hur man väljer rätt däckskontakt? Ser att de finns med olika poler; 2, 3, 4 osv och det är just de polerna som jag inte riktig förstår mig på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt däcksgenomföring är typ en sån här.http://www.seasea.se/el/installationsmaterial/elinstallationsmaterial/kabelgenomf%C3%B6ring-cableport

Sen gör man kopplingarna under däck.

Däckskontakter är bara skit.

Skall du ändå ha en däckskontakt och två olika lampor på den finns dettvå möjligheter. En med4 stift eller en med 3 stift.

Har du 4 stift lägger du tändtråd (den tråd som kommer från strömbrytaren) och minus för topplanternan på var sitt stift och tändtråd och minus på var av det två övriga stiften.

Har du 3 stift lägger du ihop minusarna på ett gemensamt stift och tändtrådarna för respektive lampa å var sitt stift. 

Att smörja in kopplingar och stift med rikligt med vaselin eller liknande är aldrig fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, däckskontakter är problem, förr eller senare. Någon form av genomföring och skarva helst med plint under däck. 

Cableport är lite dyr det finns alternativ.

Jag kör en bordgenomföring och slang till masten där kablarna tätas. Kostar nästan inget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...