Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
DanielP

Konservera Volvo Penta 290 drev?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som nybliven båtägare med ett Volvo Penta 290 drev har jag några frågor nu inför konserveringen. 

Jag har dålig erfarenhet av konservering med spolmuffar som mest läcker, därför kommer jag att använda mig av en drevsäck.

I instruktionsboken läser jag att det finns ett övre och ett nedre utlopp, där det övre utloppet så vitt jag förstår kommer direkt från motorn?
Det nedre utloppet sitter längst ner på underkanten av drevet.
Är det så att motorn släpper ut kylvattnet genom det övre utloppet när termostaten löser ut?

 

Är det så enkelt att man bara behöver montera drevsäcken runt drevet, fylla med glykolblandning över kylvattenintaget och vänta på att motorn kommer upp i temperatur och därmed släpper ut blandningen genom det övre utloppet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som nybliven båtägare med ett Volvo Penta 290 drev har jag några frågor nu inför konserveringen. 

Jag har dålig erfarenhet av konservering med spolmuffar som mest läcker, därför kommer jag att använda mig av en drevsäck.

I instruktionsboken läser jag att det finns ett övre och ett nedre utlopp, där det övre utloppet så vitt jag förstår kommer direkt från motorn?

Det nedre utloppet sitter längst ner på underkanten av drevet.

Är det så att motorn släpper ut kylvattnet genom det övre utloppet när termostaten löser ut?

 

Är det så enkelt att man bara behöver montera drevsäcken runt drevet, fylla med glykolblandning över kylvattenintaget och vänta på att motorn kommer upp i temperatur och därmed släpper ut blandningen genom det övre utloppet?

 

Yes, du har en gummislang som kommer ut i nivå med underkant sköld där kylvattnet kommer ut.

Smit åt med säcken och starta, men var noggrann så du samlar upp det som gummislangen i skölden sprutar ut så går det fin fint.

Testa med färskvatten först så ser du också om det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, du har en gummislang som kommer ut i nivå med underkant sköld där kylvattnet kommer ut.

Smit åt med säcken och starta, men var noggrann så du samlar upp det som gummislangen i skölden sprutar ut så går det fin fint.

Testa med färskvatten först så ser du också om det funkar.

Tack för svar! Verkar väldigt enkelt, bara hoppas att det är lika enkelt att utföra det också.

 

Det nedre utloppet, vad är det till för? Bara dränering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Lite OT men vad gäller om utsäpp av glykolblandat vatten på land vid uppställningsplatsen? Jag kom att tänka på det eftersom jag såg att du skrev att man skulle va noggran med att samla upp det som kommer ut. Antar att du främst menar att kunna cirkulera tillbaka vätskan så att säcken inte tar slut. Förra hösten skällde jag på en båtägare i Björlanda som med en stor dunk glykol på däck lät detta rinna ut på marken efter att det gått genom motorn. Hans ursäkt var att "så har jag ju alltid gjort"... kan inte tänka mig att det var ok?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med drevsäcken återcirkulerar samma glykolblandade vatten. Efter konserveringen finns det en avtappningsplugg i botten på säcken, hur andra gör och vad som gäller på min marina kan jag inte direkt svara på. Jag kommer iallafall tappa upp den använda glykolen på dunk och spara till nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yes, du har en gummislang som kommer ut i nivå med underkant sköld där kylvattnet kommer ut.

Smit åt med säcken och starta, men var noggrann så du samlar upp det som gummislangen i skölden sprutar ut så går det fin fint.

Testa med färskvatten först så ser du också om det funkar.

Tack för svar! Verkar väldigt enkelt, bara hoppas att det är lika enkelt att utföra det också.

 

Det nedre utloppet, vad är det till för? Bara dränering?

 

De galler-liknande hålen är inlopp likaså det hål som pekar rakt ner, utloppet är det breda i kavitationsplattan där även avgaserna kommer ut. Kör du med drevet monterat och drevsäck med glykolblandning i lossar du inga slangar och vattnet cirkulerar direkt utan varmkörning, iaf på min motor. På med säcken, fyll glykolblanding och starta motorn och låt gå bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Försökte tidigare med en spolmuff, monterad runt det gallerliknande inloppshålet men fick aldrig glykolblandningen att komma upp i motorn. Merparten läckte ut runt spolmuffen och genom det nedre hålet.

Provar med en drevsäck i dagarna och hoppas på ett bättre resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kört med varken muff eller drevsäck.. Kopplar på en slang på det svarta gummiröret på drevet och stoppar ner det i hinken med glykol i och starta upp sen... spruttar lite glykol hit & dit men det mesta samlas upp igen...

 

Lättare att göra detta när drevet är av monterat

 

//B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en trädgårdsslang med gardena-hane i enda änden (lätt anpassad för att passa hålet i drevets underkant) och i andra änden satte jag ett dunklock med vridventil.  Dunken med propanolglykol (den miljövänliga varianten) lägger man på badbryggan. Insugsgallren drar jag en silvertejp över (kräver att drevet är rent och torrt). Sen en hink under avgasutblåset.

 Startar upp motorn och vrider sen på tappen. Brukar suga i sig glykolen direkt och i princip noll spill (förutom det som då hamnar i hinken).

 

Finns många sätt. Detta är ett utav dem!  Spolmuff är ett skämt - been there done that - got the t-shirt... :)

 

//S

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är ganska enkelt att göra är att ta bort slangen för inkommande vatten på svanhalsen innanför skölden. Den skarvar man på med lämplig slang och stoppar den i en dunk modell lite större.

Motorn suger då vattnet själv ur dunken. En del av utgående vatten kommer ur avgasutsläppet som skrevs ovan, men den största delen på 290 drevet kommer ur bypass utloppet i underkant på skölden. På 280 dreven sitter dessa utlopp på sidan vid nedre delen av skölden. För V8/V6 sitter det i regel en på varje sida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för alla svar!

 

Dock är jag ganska säker på att det misslyckades. Jag fick monterat säcken utan problem och fyllt med färskvatten för att testa. Där gick det fel.

Motorn startade men när temperaturen gått upp till 95 grader utan att jag sett något vatten komma ut ur drevet från underkanten på skölden ur avgasslangarna vågade jag inte köra mer. Jag tycker att det låter som att termstaten är trasig?

Eller suger motorn in vattnet iallafall?

Tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrigerar mitt eget svar till att det antagligen måste vara en impeller i sjövattensystemet som inte fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Flipper 850 utrustad med en Volvo Penta Aqad40b och ett Volvo Penta 290 DP - drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det ut så här? i så fall så kolla impellern i pumpen 18 på bilden, är den ok så skulle jag ta bort slangen på röret från pumpen och sätta dit en lös slang på röret som går till en dunk. Detta under förutsättning att det finns plats på sidan av motorn. Och se om det funkar.

post-56103-0-46031800-1477143622.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är iallafall mycket likt, åker ner imorgon och kontrollerar saken. Om jag inte lyckas får jag ringa en mekaniker. Stort tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Flipper 850 utrustad med en Volvo Penta Aqad40b och ett Volvo Penta 290 DP - drev.

Gör som Gelis skrev tidigare och lossa sjövattenslangen istället.

Men dränera ur allt sjövatten först på de pluggar och ventiler som finns.

Sitter en plugg i underkant på sjövattenröret på bb sida. En ventil på oljekylaren nära oljefiltret på sb sida.

Jag brukar även lossa slangen på nedersta punkten på röret efter sjövattenpumpen. (framtill nederst på motorn)

Återmontera/stäng och gör sedan enligt Gelis instruktion och kör tills det kommer glykolvatten vid drevet.

(det går fort)

 

Egentligen räcker det att dränera ur allt sjövatten för att förhindra att något kan frysa. Men glykolblandningen ger ett eventuellt, teoretiskt, kanske, lite rostkydd.

 

Fast nu verkar det som att du behöver byta impeller först.☹

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det bästa är att lossa slangen på svanhalsen på insidan av skölden, dock kan det vara jävl.. trångt bakom en 40 motor.

 

Om man lossar slangen under pumpen som jag skrev ovan så måste man vara säker på att det inte finns några andra komponenter mellan pump o sköld som måste fryssäkras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras larmade den en gång för hög motortemperatur, men det larmet försvann av sig självt ganska fort och temperaturen lade sig tillbaka på sina normala ca 75 grader och jag tänkte inte mer på det.

Nu har jag läst hela tråden och olika instruktionsböcker, jag tror att jag ska kontrollera impellerns skick och eventuellt rengöra sjövattenfiltret. Det borde räcka långt hoppas jag.

Stort tack för alla era tips så långt!

Redigerad av DanielP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar bort luftfilterburken (4skruv) för att komma åt sjövattenslangen lite lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att kylvattnet ska gå igenom motorn oavsett om termostaten är öppen eller ej?

Vad händer mer exakt när Termostaten öppnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att kylvattnet ska gå igenom motorn oavsett om termostaten är öppen eller ej?

Vad händer mer exakt när Termostaten öppnar?

Det som händer när termostaten öppnar är att kylvätskan i färskvattensystemet (glykol) börjar cirkulera för att på så vis kylas av sjövattensystemet via värmeväxlarna.

 

Sjövattensystemet har på din motor ingen termostat utan cirkulerar med full fart så länge impellern pumpar.

 

Du kan glömma allt vad termostat heter i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Coppertail!
Jag blir mer och mer övertygad om att det är impellern som krånglar i min motor. Åker ner och inspekterar imorgon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Mycket riktigt var det impellern som hade gått. Efter att ha bytt den gick det som smort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...