Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Gimbergsson

Sprickor i Gelcoaten hjälp!

Rekommendera Poster

post-109962-0-63191100-1476844149_thumb.jpgHej! är ny på forumet och vet inte om jag har skrivit i rätt kategori men ni får väl rätta mig om jag är helt fel ute.

 

Har varit och tittat på en orrskär 27 som jag är intresserad av att köpa men efter en närmare titt ser jag att hela skrovet har krackulerat / spruckit i coaten vid vattenlinjen. hur omfattande och kostsamt är det att fixa till? borde jag söka ett annat objekt?

 

mvh  

Redigerad av Gimbergsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där går inte att polera och få helt igen. Inte ens genom att börja med vattenslipning.

Ska det fixas så måste du slipa ner (matta så att färgen fäster) och sedan måla. Du bör välja tvåkomponentsfärg för att få det beständigt. Det finns bra färger som slätar ut sig rätt bra är de lagts på.

 

Men det är ett stort jobb. Jag hade nog letat vidare efter ett exemplar i bättre skick. Utbudet på begagnade båtar är ju rätt stort så det borde gå att hitta en båt som du inte behöver börja med att göra en helmålning på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör man slipa ner til glasfibret? Jo känns lite så men motor och drev har knappt gått någonting så det är väll de som lockar men känns helt klart som ett hästjobb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor och drev är betydligt dyrare att fixa än en "ful" gelcoat så om du har ork och intresse så får du troligen en både bra och snygg båt till ett förmånligt pris.

 

Jag har ingen erfarenhet av att måla båtar, men jag gissar tidsåtgång och pris utifrån liknande arbeten så kanske någon hänger på och rättar mig...

 

Måla skrovet från vattenlinjen till relingslisten,

200 arbetstimmar.

20 000:- kronor

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm ja det är sant men hur jupt bör man slipa? Eller borde man blästra av den delen som är sämst? Antar att sprickerna är hela vägen in till plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de delar där gelcoaten är krakelerad måste du slipa bort all färg ner till glasfiberlaminatet. Övriga ytor som du skall måla, mattar du ner gelcoaten.

 

Jag hade kört med en exenterslip med grovt papper, 40k.

 

post-106994-0-30906400-1476941435.jpg

 

Mackey hade anlitat en firma, i Stockholm, som blästrar bort bottenfärgen på en hel båtbotten i den storleken för ungefär en fjärdedel av kostnaden, mot jag hade fått betala här ute på västkusten.

 

Sist jag slipade ner bottenfärgen till gelcoaten tog det 30 timmar för mig - som en jämförelse.

 

post-106994-0-43894900-1476941871_thumb.jpg

 

Skulle du anlita en firma som blästrar bort gelcoaten inom det skadade området, skulle jag låta dem även blästra bort bottenfärgen ner till gelcoaten ( under förutsättning att gelcoaten i botten är ok och inte krakelerad även där)

 

Bottenfärgen på en gammal båt som man köper, brukar vara "en veritabel katastrof" (nu är det ett alldeles för starkt uttryck egentligen - men bottenfärgen brukar ha en ganska dålig yta.)

 

På de flesta av de gamla båtar jag köpt, har jag slipat ner bottenfärgen till Gelcoaten och lagt på en epoxygrundfärg.

 

Slipningen kan och bör du väl göra snarast.

 

Det stora problemet är ju att temperaturen måste hålla en 16-18 grader för att du skall kunna lägga på en epoxygrundfärg och sen måla skrovsidorna.

 

Då finns det två möjligheter.

 

Antingen får du vänta tills det blir varmt ute innan du målar - dvs halva sommaren går innan du kan sjösätta båten. Helst bör du ju i så fakll bygga ett presenningssskjul runt båten.

 

Eller så får du hyra in dig i en varm - inte bara tempererad lokal - åtminstone medan du gör jobbet. Då ryker ytterligare minst 20 000 kr.  (jag stod själv inne i en varm lokal hela vintern)

 

post-106994-0-39289300-1476941633_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är nöjd med båten i övrigt kan det ju vara en tanke att undersöka hur mycket det kostar att låta ett företag blästra? Och blästrar du hela skrovsidan, inklusive allt under vattenlinjen, så kan du få företaget att lägga på två lager epoxi också. Kölen är sedan inget problem att måla - bara jobbigt med flera lager och svårt att komma åt under båten. Medan skrovsidan är lättare att komma åt men svårt att få snyggt...

 

Kanske behöver du inte åtgärda hela sidorna?

Billigast blir det om du kan ta båten till företagets lokaler, då slipper de flytta sin utrustning.

 

Eftersom båten blir i bättre skick än innan så är det en bra investering om du ska ha båten länge. I varje fall är båten idag i sämre skick än jämförbara båtar pga krackelering. Du kanske kan dela kostnad med säljaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, en bra motor är mera värd än en snygg yta.

 

Ytan går att fixa. Jag såg en jättesnygg segelbå - en riktig pärla - t i somras som var handmålad med sträcklack. Båten hade gått mycket i sydliga vatten och var tydligen väldigt sliten utvändigt innan den blev omlackad.

 

Blästring av botten på vår 9,5 m segelbåt kostade 5 000:- kr här i Stockholm.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, en bra motor är mera värd än en snygg yta.

 

Ytan går att fixa. Jag såg en jättesnygg segelbå - en riktig pärla - t i somras som var handmålad med sträcklack. Båten hade gått mycket i sydliga vatten och var tydligen väldigt sliten utvändigt innan den blev omlackad.

 

Blästring av botten på vår 9,5 m segelbåt kostade 5 000:- kr här i Stockholm.

 

Mackey

Ingick inteckning och bortforsling av avfallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag täckte själv efter de instruktioner jag fick.

 

Under båten lade jag en uttjänt presenning.

Från relingslisten hängde jag nya tunna presenningar.

 

Färgresterna tog blästerfirman hand om och den "färgsmittade" blästersanden körde jag till återvinningscentralen där jag fick hjälp att "sortera" den rätt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att så många svarar och bidrar med erfarenheter och och idėer. Känns inte helt hopplöst ändå med tanke på att fler har genomgått detta slit. Tror jag ska begära offert på blästring och använda det som argument vid prutning på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man gott om pengar, så kan ju blästring va ett alternativ.

Jag slipade ner min bottenfärg på en ungefär lika stor båt som Mackey. Sög upp slipdammet i en damsugare direkt från slipmaskinen, knappast något av dammet kom på utsidan. Ångrar på att jag inte vägde påsarna innan jag lämnade dem - utan kostnad - på återvinningsstationen.

 

Inget arbete med täckning, vare sig under, eller runtomkring. Det som ändå hamnade på marken spolades ner i avloppet till spolplattan där jag stod. Ingen transport av blästersand till återvinningen.

 

Om man nu skulle få gjort ett sånt blästringsjobb för 5000 kr plus allt kringarbete, "tjänade jag" (slapp betala) 160 kr/timme - skattefritt. Jag har aldrig tjänat 160 kr/timmen - efter skatt - någonsin

 

Jag har inte begärt in nån offert på blästring, men företagare i båtbranschen - som inte blästrar själva - utan brukar anlita andra företag för ev blästring, gissade på att det skulle ha kostat 20 000 kr att få min båtbotten blästrad här ute. Vad som hade ingått vet jag inte. Om den gissningen hade varit 640 kr/tim - skattefritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag täckte själv efter de instruktioner jag fick.

 

Under båten lade jag en uttjänt presenning.

Från relingslisten hängde jag nya tunna presenningar.

 

Färgresterna tog blästerfirman hand om och den "färgsmittade" blästersanden körde jag till återvinningscentralen där jag fick hjälp att "sortera" den rätt.

 

Mackey

Jag tar gärna emot kontaktuppgifter till det företaget. Dom offerter vi har tagit in för båtklubbens räkning har legat på 12-17 tusen kr för liknande storlek. Då har inteckning och bortforsling ingått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...