Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Joelsson

Glömde fälla upp motorn vid transport. Oljefilm på ytan

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag idag skulle köra motorn med trailern glömde jag tyvärr att fälla upp motorn. På plan mark har jag då endast ca 15 cm mellan mark och motor. Den har stött i marken vid transport men jag vet inte hur mycket (jag har inte känt något i bilen när jag körde) När jag lägger i båten ser jag en liten film av olja runt den. Det verkar som at packboxen kan ha fått sig en smäll. Eller vad tror ni? Jag provkörde båten efteråt och tycker att den gick som den skulle/ gjort tidigare. Ingen obalans och varvade upp på samma sätt som tidigare.

Hur ska jag säkerställa vad som kan vara trasigt. vilket/vilka packningar kan vara aktuella att byta? Jag har förstått at även lager kan ha tagit skada? Hur märker jag det?

​​​​​​​Tack på förhand för all input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det några skrapmärken på skeddan? Tänkte om den verkligen tagit i. Brukar det Inte kunna bli lite oljefilm ibland när man lägger i och startar ibland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att propellern slagit i så bör du kolla kastet på propelleraxeln med en indikatorklocka. Men, axeln måste nog vara rejält böjd för att packboxen skall börja läcka. Men, du kanske avser packboxarna på trimmet. Vet inte säkert, men trimmet borde ju klara en smärre grundstötning utan att paja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en utombordare Mercury Optimax 75.

 

Då jag ser på fenan allra lägst ned på motorn (skäddan?) är den möjligen lite böjd åt vänster nu men inte så att det finns någon spricka eller så i godset.

 

Ett mindre Läckage av (växelhus)olja kommer från skarven mellen växelhuset och "överdelen", där man delar på det vid tex byte av impeller. Precis under kaviationsplattan (tror jag det heter), den som ligger precis i vattenlinjen vid körning. Kommer inte ihåg om det ligger en packning här...

 

Då jag körde båten har jag i alla fall inte hört att det tagit i med kraft under färd. Däremot så såg jag en skrapning i gruset när jag kommit fram till iläggsplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen packning mellan växelhus och rigg. Kommer det olja där så kan det vara motorolja. Är det växelhusolja, så har du antagligen ett större läckage vid driv eller växelaxeln. Jag tror i så fall inte att detta uppkommit genom att skäddan slagit i.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Vad skulle ni göra nu om ni var jag? Ska jag skruva av växelhuset och se hur det ser ut? Kanske byta växeloljan ändå hör att vara på säkra sidan at de inte kommit in vatten? Kanske bara ta en till provtur och se så att den går fortfarande bra?

 

?...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Vad skulle ni göra nu om ni var jag? Ska jag skruva av växelhuset och se hur det ser ut? Kanske byta växeloljan ändå hör att vara på säkra sidan at de inte kommit in vatten? Kanske bara ta en till provtur och se så att den går fortfarande bra?

 

?...

 

Svår fråga vad man skulle göra, har du möjlighet att köra motorn med spolmuff på land så skulle kanske göra det och lyssna hur växelhuset låter och känna efter eventuella vibrationer.

 

Sen kan du kolla växelhusolja om det kan tänkas finnas vatten i den.

 

Att köra på hinder med riggen borde vara ganska jämförbart att köra på grund, där skäddan tagit det mesta av smällen. Troligen har det hänt på dålig och ojämn väg så inte så fort.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en packbox umder vattenpumpen som tätar ner till växelhusets olja. Den kan läcka och då ser du det när du tar av huset och pumpen.

 

Motorolja finns inte på Optimax:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt kolla om oljan blivit missfärgad av vatten, har du inget intrång av vatten är det väl inget problem om motorn funkar i övrigt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en packbox umder vattenpumpen som tätar ner till växelhusets olja. Den kan läcka och då ser du det när du tar av huset och pumpen.

 

Motorolja finns inte på Optimax:)

Jodå, det behövs visst motorolja till en Optimax. Allt annat vore en sensation. Förbrukningen är lägre än för konventionella 2-T, men mycket högre än för en 4-T.

Den packbox du nämner är den vid drivaxeln, men det finns som jag påpekat en möjlighet till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu har jag kommit vidare i det här. Efter att ha bytt växeloljan och konstaterat att den såg bra ut (puh!...) så såg jag att oljan på övergång mellan växelvis och rigg helt enkelt runnit ned från power trimmen. Imorgon ska jag se hur den mår. Någon som har en id'e vad jag ska titta på där? Kan det läcka via en packning tro?

 

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...