Krabbsaltarn 1 Postad 18 Oktober , 2016 Kan man kontrollera skicket på limpor och knän? Köpte en båt 2015 med mercruiser 5,7, bälgarna var bytta 2014, limpor och knän finns ingen information om. Båten är från 1998 och den har gått ca 370 timmar. Den har separat glycolkrets med växlare. Allt ser bra ut från utsidan, men det säger ju inte så mycket. Tänkte slippa en genomrostning om det är risk för det. Tacksam för tips om man kan montera av något och kontrollera på något sätt. Om det visar sig vara dags för utbyte så skulle jag också vilja veta vilka vitala delar man bör byta så man inte missar någon viktig detalj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Oktober , 2016 Är det helsystem på kylningen behöver du inte oroa dig för limporna. Då är endast knäna utsatta för sjövatten. Enda möjligheten att kolla skicket är att dela på knä-limpa. Sedan finns det dry-joint limpor o knän, dessa är inte lika känsliga mot genomrostning vid delningsplanet då dessa har kylvattenkanalen på "utsidan" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 Oktober , 2016 Finns några andra trådar på ämnet, testa sökfunktionen på forumet så kommer du hitta en del läsvärt. Jag skulle rekommendera att ta isär och inspektera limpor och knän. Våra såg ut att vara i nyskick på utsidan, inte en rosfläck eller minsta läckage. På insidan var dom dock helt sopslut och det är bara tur att det varken överhettat eller fyllt motorerna med vatten. Nu åker nya på och jag kommer se till att ta isär och inspektera var 4-5 år. Blir ju rätt trista konsekvenser när det fallerar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krabbsaltarn 1 Postad 19 Oktober , 2016 Är det helsystem på kylningen behöver du inte oroa dig för limporna. Då är endast knäna utsatta för sjövatten. Enda möjligheten att kolla skicket är att dela på knä-limpa. Sedan finns det dry-joint limpor o knän, dessa är inte lika känsliga mot genomrostning vid delningsplanet då dessa har kylvattenkanalen på "utsidan" Tack för svar! Dock är jag osäker på vad som menas med helsystem. Men jag antar att man får montera ner och inspektera helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krabbsaltarn 1 Postad 19 Oktober , 2016 Finns några andra trådar på ämnet, testa sökfunktionen på forumet så kommer du hitta en del läsvärt. Jag skulle rekommendera att ta isär och inspektera limpor och knän. Våra såg ut att vara i nyskick på utsidan, inte en rosfläck eller minsta läckage. På insidan var dom dock helt sopslut och det är bara tur att det varken överhettat eller fyllt motorerna med vatten. Nu åker nya på och jag kommer se till att ta isär och inspektera var 4-5 år. Blir ju rätt trista konsekvenser när det fallerar! Tack för svar! Ja det låter som att det är det säkraste att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Oktober , 2016 Helsystem på färskvattenkylningen innebär att även avgaslimporna har glykolvatten dvs på motorsidan av värmeväxlaren. Detta sparar limporna i princip lika bra som motorn själv. Endast avgasknäna tar del av sjövattensidan av växlaren. Sitter en blockering i delningen mellan limpa och knä. Detta system är det bästa. I halvsystem är limporna och naturligtvis knäna med på sjövattensidan och har således inget glykolvatten. Kylkanalerna har flöde mellan dessa delar. Endast motorn är på glykolsidan av växlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 6 December , 2016 Är det svårt att inspektera knä/limpa? Eller är det bara att utrusta sig med nya packningar och lossa de fyra bultarna och dra isär för att kolla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 December , 2016 Svaret måste bli både ja och nej. Som en första inspektion så delar man på limpa och knä, gör rent packningsytorna för att kontrollera dessas skick. Är dessa ok så kollar man visuellt ner i vattenkanaler och avgaskanal med avs. på hur långt rost angreppet gått. I avgaskanalen får det inte finnas rostporer/pärlor. Det var den lätta delen och man kan ju stanna här om man känner sig nöjd. Den svåra är för att vara säker så måste avgaslipa/knä provtryckas. Men skulle nog säga att vet man inte när avgasdelarna är bytta eller att man vet att dessa har över 10 år på nacken, så byt. Billigare en ventilhaveri eller värr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 6 December , 2016 Ja. Det kanske är dags på vår 2002:a även om den mest sörplat bräckt vatten... Det är ju dumt att serva först när det går sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 6 Maj , 2017 Jag lyfte av ena knäet idag för inspektion (det tar ju faktiskt bara en halvtimme) Så här ser grenöret ut: och här är knäet: Det här är grejor från 2002. Jag hade väntat mig mer rostangrepp. Som jag tolkar det bör det vara ganska många år kvar att nöta på dessa delar. Eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 Maj , 2017 Bilderna säger inget om man inte skrapat bort packningen först. Dessutom bör man knacka lätt på kylkanalernas kanter med en liten hammare eller dyligt för att kolla att materialet man ser där inte sitter löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krabbsaltarn 1 Postad 8 Maj , 2017 Är det helsystem på kylningen behöver du inte oroa dig för limporna. Då är endast knäna utsatta för sjövatten. Enda möjligheten att kolla skicket är att dela på knä-limpa. Sedan finns det dry-joint limpor o knän, dessa är inte lika känsliga mot genomrostning vid delningsplanet då dessa har kylvattenkanalen på "utsidan" Jag började att montera ner ett knä idag, fick dock problem nästan direkt, det visade sig vara knepigare än jag trodde, avgasröret på knäet går nämligen så fiffigt in i det anslutande röret ner till drevet, så man kan liksom inte bara lyfta upp knät från dom långa pinnbultarna som så fiffigt är monterade utan skruvskallar ner i limpan, trodde jag skulle få en hjärnblödning när jag satt och klurade på hur jag skulle kunna lösa det utan att behöva montera ner hela avgassystemet ner till drevet. Är det någon som har ett tips hur man kan lösa det. Tänkte ett tag att jag skulle försöka skruva upp pinnbultarna helst utan att förstöra dom helt, men det verkar omöjligt. Jag tor i alla fall att jag har ett halvsystem, så då åker man väl på att byta även limporna. Om man skulle inhandla aluminium system istället det rostar väl inte så mycket eller har jag fel där, såg att det kostade runt 800 dollar på: http://bpi.ebasicpower.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=964_1195_1209&products_id=8068 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Maj , 2017 Tänk bara på att frakt, vilken inte är billig från USA, moms o tull tillkommer. Ang pinnbultarna finns det plats (tillräckligt med gängor) för dubbla muttrar som man låser mot varandra för att kunna få loss på pinnbulten. Och nej man ska inte behöva lossa bockhornet från skölden för att få bort avgasknäna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krabbsaltarn 1 Postad 9 Maj , 2017 Tänk bara på att frakt, vilken inte är billig från USA, moms o tull tillkommer. Ang pinnbultarna finns det plats (tillräckligt med gängor) för dubbla muttrar som man låser mot varandra för att kunna få loss på pinnbulten. Och nej man ska inte behöva lossa bockhornet från skölden för att få bort avgasknäna. Tack Gelis det var precis ett sånt svar som jag hoppades på, va man lär sig på detta forum! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser