FinMick 87 Postad 18 Oktober , 2016 Efter några snabba sök på forumet hittade jag ingen diskussion om väderprofeterande, så jag ställer frågan! Hur tolkar man väderrapporterna? Är högtryck alltid bra väder? Är sjunkande barometer alltid av ondo? Vart vänder vinden till kvällen? Låt all er vishet flöda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 835 Postad 18 Oktober , 2016 Ombord på vår båt kollar vi YR, SMHI, Foresca och SSRS väderapp, som antagligen är densamma som nån av de andra... Dessutom lyssnar vi på diverse väderprognoser i radio, på VHF och på TV. Sedan förlitar vi oss på den appen eller väderrapporten som spår det mest gynnsamma vädret... Jo barometern kollas också, men det är svårt att tolka de små förändringarna. Molntydning förekommer emellanåt också, men det är väl sjörapporten i P1 ock på VHF som skrivs upp i ett litet kollegieblock och som används som referens när de andra rapporterna skall tolkas. Stövlar, regnkläder, sydväst och faktiskt även ett paraply finns lättillgängligt ombord, och det är en bra försäkring för att det skall bli hyggligt väder. Även hunden har en regnkappa ombord, men inga stövlar... Jag känner båtmänniskor och andra som på mellanvåg lyssnar på DR, Danmarks radio, och prognosen för Jylland, den brukar vara bra, och en eller två timmar efter att såväl lågtrycks- eller högtrycksfronter passerat Jylland kommer de in över Bohuskusten. Bara en sak, om ni tycker att det är svårt att förstå "den danske bonden" Frank, så är DR´s väderlekspresentatör ännu värre, och man har ju inga undertexter i radio... Snacka om "fritt tolkningsföreträde".... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 88 Postad 18 Oktober , 2016 Intressant ämne då jag upplever att det är låg kvalitet på meteorologerna idag. Jag börjar lite enkelt med det lilla jag uppmärksammat: -På ostkusten/Stockholms skärgård är det oftast sydvästliga vindar på sommarhalvåret -Röd himmel på kvällen, regn nästa dag 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 18 Oktober , 2016 Sedan förlitar vi oss på den appen eller väderrapporten som spår det mest gynnsamma vädret... Själv är jag pessimistiskt lagd, så jag planerar från den sämsta rapporten (om än sällan så att resan ställs in!) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Oktober , 2016 Intressant ämne då jag upplever att det är låg kvalitet på meteorologerna idag. Jag har väl - som alltid - en udda inställning - till det mesta i livet! Jag tycker inte väderleksrapporterna är så väldigt dåliga - snarare ganska bra. I och med att man har bredband, både hemma och i båten, kollar jag bara på "Klart.se". De ger ju en mer detaljerad prognos för ett par dar och en prognos för de närmaste 14 dagarna. Min filosofi när det gäller vädret är; Det är väl bra att man kolla på nån prognos så att man har en ungefärlig uppfattning om hur vädret möjligtvis kommer att bli fram igenom. Sen blir vädret som det blir - och man får anpassa sig efter det rådande vädret. Regnar det - går jag in och sätter mig och styr, Blåser det småspik - får jag reva. Blåser det för lite - går jag för maskin. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 18 Oktober , 2016 Förutom att kolla de vanliga prognoserna använder jag DMI´s "Vejrkort" där man kan se både isobarer tillsammans med bl.a vindriktning och nederbörd. SMHI´s "Hav och kust BETA" är en liknande tjänst. Nu är ju också detta just prognoser och inte sanning men man får en bättre överblick tycker jag. Radarbilderna och ju också bra, då ser man ju om regnet eller åskan är i antågande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Oktober , 2016 Rekommenderar boken "Vädret ombord : praktiskt för båtägare".Finns visserligen fler bra böcker i ämnet skrivna av seglande meteorologer, men just denna köpte jag till "skepps-biblioteket". Eller snarare skepps-hyllan, för där ryms bara ett tiotal böcker. :-)[Haha, annars lånar jag mest bara böcker på bibliotek. Och bara de som jag verkligen gillar inköps, detta är en sån bok.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 835 Postad 18 Oktober , 2016 Intressant ämne då jag upplever att det är låg kvalitet på meteorologerna idag. .... Tvärtom, jag tycker att SMHI´s meterologer har väldigt god kunskap om hur vädret var i går... i Norrköping. Annat var det minsann på John Pohlmans tid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 835 Postad 18 Oktober , 2016 (redigerade) Jag har även en liten folder med bilder på olika molnformationer med litet texter om "röd himmel" etc. Det var faktiskt Volvo-Penta som gav ut den en gång, himla käck liten sak för "gds-meterologen" bara det att molnen på bilderna sällan ser ut som de i verkligheten. Sedan kan jag tycka att iallfall SMHI kulingvarnar litet för ofta under semestertiderna, det verkar som om man har en utökad försiktighetsprognos när man vet att många är ute till sjöss. Naturligvis har jag inget vetenskapligt belägg för detta, men det är en allmän känsla, efter det att man vid flertal tillfällen sökt plats i gästhamn, tillsammans med en massa andra besättningar, och väntat på en kuling eller iallafall en hård vind eller åskoväder som aldrig kommit, som senast i somras "tog en sydligare bana över norra Skåne"... Förr tiden, för inte så himla många år sedan, då man inte var uppkopplad mot internet ombord i båten, lyssnade ju "alla" kl 21.50 på P1, "Land- och sjöväder", som kom direkt efter "Ord vid dagens slut" När orgelmusiken tonade ut spände man öronen och sa åt barnen (om de inte var skickade till kojs) att hålla käften. "Är det en religiös båtklubb? -Nä dom bara väntar på sjörapporten" I dag, i år, de senaste somrarna undrar man ju stillsamt om folk överhuvudtaget lyssnar eller kollar sina appar, då man kan se småbarnsfamiljer och andra i mindre båtar ge sig ut på havet under närmast svarta upptonande moln, i iskalla vindar. Men det är ju klart, SSRS måste ju till varje pris sysselsättas! Redigerad 18 Oktober , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2016 Om man får lyssna till en meteorolog som håller föredrag så brukar de alltid börja med att säga "Allt väder är lokalt" - vilket är väldigt sant. Europas väder kommar till alla vädertjänster från en bautadator i typ Skottland. Dessa grovdata tolkas sedan av de olika vädertjänsterna (även TV4). Meteorologerna brukar visa på karta dels hur grunddata ser ut, dels hur meteorologen tar hänsyn till landformationerna mm. Då är det ganska enkelt att förstå att meteorologen behövs. Appar mm har ingen manuell bedömning utan enbart en datormodell, som visserligen förbättras med tiden. Betr. väderraporterna så finns det tre type: Land, som gäller en bit in i landet, sjö, som gäller ute på havet och sist, kustvädret som gäller för de områden vi befinner oss i. Det är den som går på VHF:en. Men man kan få ut väldigt mycket ur en app men man bör veta hur de stora frontsystemen rör sig. De fick man på väderfaxen men finns även hos den tyska vädertjänsten "wetterdrei" http://www.wetter3.de Tyskarna har alltid haft en mycket bra vädertjänst. Det finns en kille som heter Frank Singleton som skrivit mycket bra om väder. Idag har klimatförändringarna ställt till det, vädret följer inte samma mönster längre och är betydligt svårare att förutse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 18 Oktober , 2016 Det gamla engelska talesättet: Red sky at night, sailor's delight,Red sky in morning, sailor's warning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 Oktober , 2016 Jag tycker åxå mettrologerna har hyfsad koll på gårdagen. Om det varit bra igår, kör jag på den. Annars kör jag efter senaste bra prognos. Övrigt appen sjösäker, är väl yr.no, mest för att det är smidigt... bara zooma in kartan å "peta" var prognosen ska gälla. Viva e bra. Där ser man hyfsat i realtid hur det blåser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Oktober , 2016 Sedan kan jag tycka att iallfall SMHI kulingvarnar litet för ofta under semestertiderna, det verkar som om man har en utökad försiktighetsprognos när man vet att många är ute till sjöss. Konstigt -jag tycker precis tvärt om. Det är alldeles för lite kulingvarningar. Det blir så lugnt och fin på sjön och om det mot all förmodan verkligen skulle blåsa kuling, så går min pråm som tåget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 Oktober , 2016 Nu seglar jag mest på Vättern och tycker att prognoserna från SMHI stämmer alldeles utmärk en dag eller två i förväg, det gäller bara att tolka dom. Står det vind SW 5 (10) så är det 10 i medelvinden och lite mer i byarna. På land brukar det vara 5(10) om det står så. Vindriktningen brukar stämma bra, den kommer alltid därifrån dit man är på väg, vättern går ju SW/NO... Om det regnar mycket eller lite har inte så stor betydelse för min del, är det skurar slår jag på radarn och seglar runt dom. På Vättern är det oftast fritt från regn om det bara är skurar (Konvektionsregn), cumulusen brukar tunna upp över det kalla vattnet om det inte är väldigt instabil luft och tendens till CB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 18 Oktober , 2016 Jag kollar mest på Klart.se och Viva och det jag oftast är mest intresserad av är hur natten ska bli. Om det regnar eller solen skiner på dagarna är mindre intressant, det är vinden på natten som är viktigast. För att se om man kommer få problem vid en viss vindriktning och styrka vid den ankringsplats man valt. Viva har ju också mycket bra information om vattenstånd som kan användas för att tolka tryckförändringar, tex om det är högre vattenstånd längre norrut och man vet att det kommer ett lågtryck från norr så ser man ju ungefär hur långt det kommit. Vattenstånd är ju även bra för att kunna "kalibrera" sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 18 Oktober , 2016 Efter att ha provat det "amerikanska" Ugrib programmet vill jag inte ha nått annat. Har inte hittat nått som stämmer bätre än det programmet. Det har vindkartor å flaggor å färger för olika styrkor å man kan "spela"/simulera vindriktningen. Enda nackdelen är att man måste ladda ner själva väderkartan så man måste ha internet, men det har räckt hittills för mig att ta ner det färskaste i hamnen innan man sticker ut till havs. De finns ett liknande program, tror det heter Zgrib ell sånt.(sitter vid fel dator just nu) Det har andra fördelar men jag har inte vant mig vid den.......skall säga kanske ännu? Någon frågade vart vinden tar vägen på kvällen? Tänkte kanske att det brukar mojna då? Jo, det är växlingen mellan en landbris å sjöbris som "tar vägen". Detta fungerar inte alltför många sjömil ut från kusten. Beror lite på hur kusten å skärgården ser ut. Sedan brukar vinden vrida sig medsols på sommaren här mot kvällningen. Det är sällan vinden är problemet tycker jag utan hur mycket vågr har det hunnit bygg upp å om det är korssjö pga vindvridning eller strömmar. Ett ökänt ställe är runt å söder om Landsort. Det är inte kul att kryssa i 12 -15 m/s vind å så kommer det en 2 metersvåg å stoppar upp hela båten. Eller samma å slör å båten svänger till å faller ur kurs rejält. Off topic! Thallatha....om du läser detta...skicka ett email! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 18 Oktober , 2016 Vi har i många år tänkt ge oss på att göra egna prognoser varje kväll mha. några väderböcker vi har ombord. Tanken var att vi skulle bli bättre och bättre på att spå vädret., men det har aldrig blivit av. Red sky at night... funkar ofta och en regel till som är enkel är; Stå med vinden i ryggen. Kommer molnen från höger blir vädret bättre. Kommer molnen från vänster blir vädret sämre. Kommer molnen framifrån eller bakifrån blir det inte så stor skillnad på vädret. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 18 Oktober , 2016 Tycker prognosena stämmer rätt bra nuförtiden. Det som imponerat mig är precisionen hos YR.NO när det gäller prognoser i nordnorge. Fiskat hälleflundra i nordnorge varje år sedan 2000, och prognoserna har väldigt sällan varit fel. Och i nordnorge chansar man inte. Men i hemmavattnet(öresund) bryr man sig inte så mycket. Vaknar på morgonen, går ut och kisar över havet och bestämmer om man skall gå ut, sneglar lite på klart.se, och sen sticker man ut. Det är ju aldrig mer än 10 minuter till närmsta hamn om vädret slår om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 18 Oktober , 2016 Sjöbris och landbris, så uttrycket vi har att "Nordan går hem till kvällen" stämmer inte på er sida viken? Intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Oktober , 2016 Sjöbris och landbris, så uttrycket vi har att "Nordan går hem till kvällen" stämmer inte på er sida viken? Intressant. Vilken är din sida!? Norrmännen kallar väl sjöbrisen (och ev landbrisen) för solgangsbris. Dvs den vrider sig i samma riktning medsols. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6bris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 19 Oktober , 2016 Nu har jag också en stark böjelse för väderprognoser i alla dess former. Något som har slagit mig i sommar då jag har lyssnat på sjövädret som sänds ut via VHF är att den har stämt klockrent. Jag brukar jämföra med många olika appar och hemsidor och jag tycker att här på västkusten har deras prognoser stämt väldigt bra! Kommer inte ihåg vad den heter, men sänds varje kväll och morgon på VHF-radion. Tror det är SMHI som ansvarar för denna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2016 "Kustväderprognosen" är ett samarbete mellan Stockholm Radio, Transportstyrelsen, Sjösäkerhetsrådet och SMHI. Eftersom rapporten inriktar sig på det område vi oftast trafikerar så är den också mest pålitlig. Värt att notera är att om kustradioverksamheten (=Stockholm Radio) läggs ner som skett i andra länder så kommer dessa rapporter att utebli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 19 Oktober , 2016 Thallatha, min västligaste position på några år ligger på E21°5'! Fast båtledes har jag inte kommit utanför E21°21' Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 19 Oktober , 2016 Jag har också boken "vädret ombord" som thomas 1 tipsade om. Jag instämmer med att den är bra och läsvärd. Jag förlitar mig främst på ssrs väder-app, den ger bäst vindprognos tycker jag. Men sen måste man givetvis ha i åtanke att alla prognoser gäller generellt över stora områden, även om appar presenterar vädret som väldigt lokalt och precist. Lokala avvikelses är mer regel än undantag så att hålla koll på himlen ger en bättre hint om vad som händer de närmsta timmarna än vilken prognos som helst, såklart. Var vaksam på moln som bygger upp som svampar på höjden, de trillar förr eller senare ner som regn och blåst, ibland med åska. Och räkna med att vinden ökar kraftigt runt ett sådant lokalt oväder, inte bara under de molnen. Googla på landbris och sjöbris om du inte vill läsa en hel bok, det är väderfenomen som stämmer och är bra att känna till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 933 Postad 19 Oktober , 2016 "Kustväderprognosen" är ett samarbete mellan Stockholm Radio, Transportstyrelsen, Sjösäkerhetsrådet och SMHI. Eftersom rapporten inriktar sig på det område vi oftast trafikerar så är den också mest pålitlig. Värt att notera är att om kustradioverksamheten (=Stockholm Radio) läggs ner som skett i andra länder så kommer dessa rapporter att utebli. Är du säker på att inte någon annan med tillgång till kustradiostationerna skulle kunna läsa samma prognos från SMHI. Det finns ju t.ex. MSI (maritime safety information) som läser navigationsvarningar ett antal gånger/dygn. Kustradiostationerna ägs ju inte av Stockholm Radio, de bara hyr in sig på nätet som jag tror ägs av Transportstyrelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 19 Oktober , 2016 (redigerade) Jag brukar ringa 077-153 54 00. Där finns de skarpaste spågummor och -gubbarna, åtminstone i Stockholms skärgård. Redigerad 19 Oktober , 2016 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 19 Oktober , 2016 Så dumt....SSRS appen funkar inte på min surfplatta.. eller kanske snarare så att plattan inte funkar med appen?...Får be dottern om hjälp så kanske det går att lösa... Fram tills dess så kollar jag som vanligt på DMI... Gillar deras sida... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 835 Postad 20 Oktober , 2016 Nu har jag också en stark böjelse för väderprognoser i alla dess former. Något som har slagit mig i sommar då jag har lyssnat på sjövädret som sänds ut via VHF är att den har stämt klockrent. Jag brukar jämföra med många olika appar och hemsidor och jag tycker att här på västkusten har deras prognoser stämt väldigt bra! Kommer inte ihåg vad den heter, men sänds varje kväll och morgon på VHF-radion. Tror det är SMHI som ansvarar för denna! För några år sedan var det Forecas väder de sände ut, minns nu inte vem Stockholm Radio tecknade avtal med sedan, SMHI? Jo, jag är av samma uppfattning, dessa prognoser stämmde bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 835 Postad 20 Oktober , 2016 Nu har jag också en stark böjelse för väderprognoser i alla dess former. Något som har slagit mig i sommar då jag har lyssnat på sjövädret som sänds ut via VHF är att den har stämt klockrent. Jag brukar jämföra med många olika appar och hemsidor och jag tycker att här på västkusten har deras prognoser stämt väldigt bra! Kommer inte ihåg vad den heter, men sänds varje kväll och morgon på VHF-radion. Tror det är SMHI som ansvarar för denna! För några år sedan var det Forecas väder de sände ut, minns nu inte vem Stockholm Radio tecknade avtal med sedan, SMHI? Jo, jag är av samma uppfattning, dessa prognoser stämmde bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser