AndersH2 0 Postad 17 Oktober , 2016 Har en segelbåt och det är nu dags att byta både laddare och batterier. Har funderar på att installera ca 3*115 Ah AGM på förbrukarsidan. Någon som kan rekommendera vilken laddare jag ska välja? Ska man gå på en Ctek M300 för ca 1900 kr eller köpa en Mastervolt Chargemaster 12/35-3 för det tredubbla? Vad får det för för- och nackdelar? Tacksam för förslag och synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2016 Det viktigaste är att får en laddare som har en inställning för just AGM. Det finns inga laddare kan avgöra detta själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 Oktober , 2016 Och en del fabrikanter av AGM batterier anger snarlika inställningar som ett vanligt batteri... Så kolla vad dina batterier behöver först och köp laddaren sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2016 Och en del fabrikanter av AGM batterier anger snarlika inställningar som ett vanligt batteri... Så kolla vad dina batterier behöver först och köp laddaren sedan. Ja och de förutsätter att en laddare bara används vid enstaka tillfällen. De flesta AGM batterier fungerar med vanliga generatorer mm, speciellt i bil med normalt korta användningstider. Men vill man ha ut max livslängd så ska man "rätt" grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 18 Oktober , 2016 Har en M300 mot 6 AGM-batterier, totalt 560 Ah nominellt, och den ligger på 13,6V vid float vilket ska vara ok enligt Bhemac. Den har även temperatur-sensor vilket är mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 18 Oktober , 2016 (redigerade) Har också en Ctek M300 sedan ett antal år tillbaka. Har inte varit några som helst bekymmer. Har även en Tystor 2000/1225. Haft den också i båten. Efter 10-12 år så blev det problem med laddningen. Skickade den till Tystor och dom gjorde en uppdatering och bytte i stort sett hela inkråmet. Det kostade ca 2 800 kr. Om det var värt det? Kan väl kanske diskuteras men deras laddare håller f.ö. hög kvalite`. Den är ganska tung och det brukar inte vara nån nackdel. http://www.tystor.com/produkter/batteriladdare/tystor-t2000/ /Moltas. Redigerad 18 Oktober , 2016 av moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Oktober , 2016 Jag citerar bhemac: "Men vill man ha ut max livslängd så ska man "rätt" grejer." Så är det alltid! Och för att få max livslängd på AGM batterier så rekommenderar ledande tillverkare att man gör s.k. Utjämningsladdning. Den funktionen har vissa laddare från tex Victron /Sterling /Mastervolt. Vissa regulatorer för solceller har även sådan funktion. Men för de flesta handlar det väl rimligen mer om två grundläggande sätt att sköta batterierna; Att inte ladda ur för mycket innan åter- laddning sker. Att inte överladda under längre tid än tillverkaren specat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 Oktober , 2016 När vi ändå är inne på landströmsladdare, är det inte märkligt att så få tillverkare har större laddare än ~25A? Idag när de flesta går över på AGM har man ju kapacitet att ta emot mycket mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2016 När vi ändå är inne på landströmsladdare, är det inte märkligt att så få tillverkare har större laddare än ~25A? Idag när de flesta går över på AGM har man ju kapacitet att ta emot mycket mer. De finns men är dyra och eftersom de är dyra så är det få som köper och då blir de dyrare att tillverka. Men de kommer säkert, inte minst när man börjar använda LiFePO4 och kanske vill trycka i 100A på en timma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser