bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2016 Något som är väldigt praktiskt är en gammal, hederlig provlampa med en lång sladd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 19 Oktober , 2016 Kanske har du någon strömbrytare märkt med "cabin light" eller liknande text, se i så fall till att den är påslagen samt att den fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 19 Oktober , 2016 Kanske har du någon strömbrytare märkt med "cabin light" eller liknande text, se i så fall till att den är påslagen samt att den fungerar. Inte vad jag har sett någonstans och De har ju fungerat tidigare. Bifogar en bild på hur det ser ut vid säkringarna, dock ej min båt men det ser likadant ut Det ser ut som helautomatiska säkringar som man bara trycker in om de ska ha löst ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 19 Oktober , 2016 Det ser ut som helautomatiska säkringar som man bara trycker in om de ska ha löst ut Det kan ju vara säkringen som gått sönder. Även automatsäkringar kan ju ha tillverkningsfel som ger sig tillkänna efter något års användning. Att säkringen pajar samtidigt som ni varit och rotat i el-installationerna på ett annat ställe i båten kan ju inträffa. Kolla om du får lampan att lysa direkt efter utgången från säkringen så vet du om det är den som felar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 19 Oktober , 2016 Det ser ut som helautomatiska säkringar som man bara trycker in om de ska ha löst ut Det kan ju vara säkringen som gått sönder. Även automatsäkringar kan ju ha tillverkningsfel som ger sig tillkänna efter något års användning. Att säkringen pajar samtidigt som ni varit och rotat i el-installationerna på ett annat ställe i båten kan ju inträffa. Kolla om du får lampan att lysa direkt efter utgången från säkringen så vet du om det är den som felar. Och det gör jag genom att lägga pluskabeln direkt på kabeln efter säkring va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 19 Oktober , 2016 Nu har jag troligtvis kommit fram till att kabeln är kass någonstans mellan där jag drog najtråden?! Det som verkar ganska så otroligt var alltså troligt...... Frågan är bara om det är mer kablar som är skadade, det är ju ändå en massa kablar som går där. Det blir till att testa allt och se om det är något som det inte fungerar. Enklast nu är ju att bara dra en ny pluskabel..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 19 Oktober , 2016 Skarva på en ny kabel på den gamla och dra ut den så den nya lägger sig på plats precis som den gamla. Funkar såvida den gamla inte sitter hårt buntad eller dylikt. Men jag fattade det som att den bara låg i ett rör?. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Oktober , 2016 Finns det fler förbrukare på samma grupp (säkring)? Fungerar i så fall dom som dom ska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Oktober , 2016 Nu har jag troligtvis kommit fram till att kabeln är kass någonstans mellan där jag drog najtråden?! Det som verkar ganska så otroligt var alltså troligt...... Frågan är bara om det är mer kablar som är skadade, det är ju ändå en massa kablar som går där. Det blir till att testa allt och se om det är något som det inte fungerar. Enklast nu är ju att bara dra en ny pluskabel.....Hmm, en najtråd, sådana skall man ju inte dra runt kablar, javisst är risken stor att du fixat ett kabelbrott där.Du får väl gå baklänges i din "historik" vad är det du gjorde innan du upptäckte att lampan inte funkade? Jag har råkat ut för liknande fel, troliga kabelbrott, inte funnit var, så det har hänt att jag dragit en ny kabel från säkringen fram till förbrukaren, parallellt med den gamla. Hängde inte med riktigt, men det var en läslampa som inte funkade? Har du kollat strömbrytaren på själva amaturen? Jag vet att de där små vita av/på knapparna med dubbeltryck lätt går sönder, men sådana kanske inte längre finns på läslampor...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 20 Oktober , 2016 Rent allmänt är det ganska ovanligt med kabelbrott, de flesta fel brukar uppstå i kontakter, kopplingar med mera. Har du inte våldat eller vårdslöst joxat runt med najtråden lär du knappast ha haft av en kabel. Du mäter 12,2 volt vid armaturen (batteri på men motor av/ingen laddning?). Ett obelastat spänningsfall på cirka 0,5 volt på ett par meter är för högt och pekar ytterligare på dålig kontakt. Hade du slitit av kabeln hade du mätt 0, det ska vara en väldig precision i klantandet för att man ska lyckas ha "nästan av" en kabel så att man får ett litet spänningsfall samt inte genom så mycket (lite) ström som behövs för att tända en LED-lampa. Jag skulle börja med att koppla förbi kupébelysningsknappen på panelen om sådan finnes. Om inte det hjälper skulle jag göra samma med den automatsäkring som bryter den aktuella kretsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Oktober , 2016 Angående "äkta kabelbrott" där det är kabeln som har slitits av har jag nog heller aldrig råkat ut för. Däremot har kablar lossnat från sina anslutningar, lossnat från kabelskor och liknande. En grej jag råkade ut för, för flera år sedan, jag hade fått en ny motor installerad i en Nimbus. Hade kört den rätt försiktigt de första timmarna, men vid en hamnmanöver hade jag tvingats "slå full maskin back", efter en stund upptäckte jag att laddningen uteblivit. Det visade sig att kabeln mellan generator och batteri var fastklammrat med buntband rätt så tajt i ett skott. När motorn rörde sig i sina motorfästen sträcktes kabeln och slets loss från generatons anslutning i en ringkabelsko. Sedan har jag flertalet gånger råkat ut för "dåliga kablar" oftast på båtens utsida, till lanternor och tuta, samt nån antennkabel, där det kommit in fukt, saltvatten, och radikalt försämrat kabelns eller anslutningens förmåga att leda elektrisk ström, på grund av oxid. Men det är en god idé som firefish föreslår att tillfälligt koppla förbi aktuell automatsäkring samt strömbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 Finns det fler förbrukare på samma grupp (säkring)? Fungerar i så fall dom som dom ska? Nu har jag troligtvis kommit fram till att kabeln är kass någonstans mellan där jag drog najtråden?! Det som verkar ganska så otroligt var alltså troligt...... Frågan är bara om det är mer kablar som är skadade, det är ju ändå en massa kablar som går där. Det blir till att testa allt och se om det är något som det inte fungerar. Enklast nu är ju att bara dra en ny pluskabel.....Hmm, en najtråd, sådana skall man ju inte dra runt kablar, javisst är risken stor att du fixat ett kabelbrott där.Du får väl gå baklänges i din "historik" vad är det du gjorde innan du upptäckte att lampan inte funkade? Jag har råkat ut för liknande fel, troliga kabelbrott, inte funnit var, så det har hänt att jag dragit en ny kabel från säkringen fram till förbrukaren, parallellt med den gamla. Hängde inte med riktigt, men det var en läslampa som inte funkade? Har du kollat strömbrytaren på själva amaturen? Jag vet att de där små vita av/på knapparna med dubbeltryck lätt går sönder, men sådana kanske inte längre finns på läslampor...? Rent allmänt är det ganska ovanligt med kabelbrott, de flesta fel brukar uppstå i kontakter, kopplingar med mera. Har du inte våldat eller vårdslöst joxat runt med najtråden lär du knappast ha haft av en kabel. Du mäter 12,2 volt vid armaturen (batteri på men motor av/ingen laddning?). Ett obelastat spänningsfall på cirka 0,5 volt på ett par meter är för högt och pekar ytterligare på dålig kontakt. Hade du slitit av kabeln hade du mätt 0, det ska vara en väldig precision i klantandet för att man ska lyckas ha "nästan av" en kabel så att man får ett litet spänningsfall samt inte genom så mycket (lite) ström som behövs för att tända en LED-lampa. Jag skulle börja med att koppla förbi kupébelysningsknappen på panelen om sådan finnes. Om inte det hjälper skulle jag göra samma med den automatsäkring som bryter den aktuella kretsen. Nu kommer detta bli en långt inlägg men tänkte jag ska förklara steg för steg hur jag har gått tillväga. - Har bytat ut 2 st lampor i ruffen till modell enligt bild Dessa testades och fungerade felfritt. - Vid installationen av ankarspel skulle jag dra fram 3 st kablar till kontrollpanelen som jag givetvis ville ha vid förarplatsen. Skruvade bort luckor etc för att komma åt det plaströr som jag ville dra igenom. I detta rör går alla andra kablar från instrumenteringen. Började med att försöka med en sådan slinga som elektriker använder för att dra kablar men det gick inte alls. Den fastnade hela tiden någonstans på vägen (frustrerad) Hämtade då en najtråd som jag började trixa med. Gjorde en ögla i början av najtråden. Och visst med handen på hjärtat så fastnade den ett antal ggr och irritationen var väldigt hög. Fick börja om flertalet ggr, men efter ca 1h hade jag iaf lyckats få igenom najtråden. - Ankarspelsinstallationen görs klar - Skulle fixa med något i ruffen och konstaterar då att belysningen i fungerar - Börjar felsökningen med att mäta när jag har tagit bort LED lampan. Får då 12.2 volt. - Trodde då givetvis att mina 2 st LED lampor hade gått sönder. - Klipper av kablarna och skarvar på den gamla lampan som är en gammal hederlig. Inget ljus. Nu fattar jag ingenting - Får tipset här på forumet om att man ska mäta med belastning - Gör så då att jag kopplar minussladden inne i ruffen och plusen på lampan direkt till batteriet, lampan lyser. Alltså fel på plus. - Efter en massa bra tips går jag igenom alla tips som ges. Börjar mäta var någonstans strömmen försvinner genom att koppla iordning lampan i ruffen i tänt läge. Börjar först vid säkringen för att fortsätta vidare med en nål som jag stoppar försiktigt i kabeln. Mäter ström fram till röret där jag började mata najtråden för att vara strömlös i slutet av röret. Min slutsats är då att jag på något sätt har lyckats göra en brott på EN kabel bland en större mängd som dessutom är buntade. - Har provat allt annat i båten och det verkar fungera. Plottern, mätare, trimplanen, belysningen till lanternorna, stereon, länspump, 12v uttag. Allt fungerar förutom den pluskabeln som går till ruffen. - Jag tänkte jag ska ta lite bilder under middagen och lägga upp om hur det ser ut så Ni kanske förstår bättre hur jag menar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Oktober , 2016 Men då är det bara att dra fram en ny pluskabel från säkringscentralen till den delningspunkten för ruffens olika lampor. Om det är möjligt, så bråka inte med den ihopbuntade kabelstammen eller det där elröret, försök att dra den nya kabeln vid sidan om. Det har hänt att även jag fuskat och dragit kablar i båtens kölsvin, vilket Gud förbjuder, men man vill ju kunna säga "Varde ljus" när elektrikerna varit i farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 Men då är det bara att dra fram en ny pluskabel från säkringscentralen till den delningspunkten för ruffens olika lampor. Om det är möjligt, så bråka inte med den ihopbuntade kabelstammen eller det där elröret, försök att dra den nya kabeln vid sidan om. Det har hänt att även jag fuskat och dragit kablar i båtens kölsvin, vilket Gud förbjuder, men man vill ju kunna säga "Varde ljus" när elektrikerna varit i farten. Ja det är så det får bli, tycker bara det är otroligt att ha lyckats med att göra kabelbrott på en enda kabel i detta sammanhang Men men man ska inte gråta över spilld mjölk eller vad är det man säger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2016 Med "dragfjäder" och teflonspray brukar man få fram kablar nästan överallt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 Men då är det bara att dra fram en ny pluskabel från säkringscentralen till den delningspunkten för ruffens olika lampor. Om det är möjligt, så bråka inte med den ihopbuntade kabelstammen eller det där elröret, försök att dra den nya kabeln vid sidan om. Det har hänt att även jag fuskat och dragit kablar i båtens kölsvin, vilket Gud förbjuder, men man vill ju kunna säga "Varde ljus" när elektrikerna varit i farten. Något bra tips om hur man enklast gör detta utan att behöva lägga en timme som jag gjorde sist? Eller är det bara att bita ihop och sätta igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 En dragfjäder provade jag innan och den om möjligt ännu sämre än najtråden. Minsta lilla motstånd så började en böja sig. Så här ser det iaf ut. Det är den gul/röda kabeln som är problemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Oktober , 2016 Med "dragfjäder" och teflonspray brukar man få fram kablar nästan överallt. Ja, använd en modernare sådan som är gjort av någon slags glatt nylontråd. Det finns också avloppsrensare, men dom är av stål och tjockare. I nödfall har jag använt olika klena radioantenner till att guida fram kablar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Oktober , 2016 Med "dragfjäder" och teflonspray brukar man få fram kablar nästan överallt. Ja, använd en modernare sådan som är gjort av någon slags glatt nylontråd. Det finns också avloppsrensare, men dom är av stål och tjockare. I nödfall har jag använt olika klena radioantenner till att guida fram kablar med. Hur skulle det va med en fiber - sån som de drar till bredbandet. Dom var här och "kopplade" in fibern hos mig här om dan och de hade nog blåst i 15 meter mer än nödvändigt. Hade jag tänkt på det skulle jag bett att få överskottet. Det händer ju från och till att det kan va trixigt att dra i en extra tråd - om man inte vill dra ur en eller flera trådar för att komplettera med ytterligare trådar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Oktober , 2016 (redigerade) ... ett litet avbrott i forumtråden som givetvis hittills sjungit LED-lampors energisnåla lov.Men bara en liten "hint" om att glödlampan dessbättre alls inte är uträknad, nya energi-snåla varianter kan vara på väg? :-)[Trixet är - så vitt jag förstår - att man lyckas "klistra" nån sorts kristaller på glödtrådar. Ingen lätt uppgift, är jäkligt vitglödgat hett. Vidare, ifall kristallerna inte ramlar av eller brinner upp, så kan de utgöra ett optiskt filter. Ett sådant önskvärt filter släpper bara ut synligt ljus, och reflekterar tillbaks IR-strålningen (läs: förlustvärmen). Och ifall detta trix skulle fungera pålitligt så blir glödtråden lika vitglödande med betydligt mindre inmatad energi, lampan förefaller hyfsat kall men lyser ändå bra.] Märklig tanke, men Edison skulle nog "be pleased" ENLIGT DENNA LÄNK?]Just nu råder LED-tekniken. Men kanske svänger "teknik-historien" tillbaks mot glödtrådarna?[i framtiden kanske teknikhistoriker säger - angående glödtråden - att det förekom ett kort avbrott runt 2000-talet till förmån för olika energisnåla experiment typ Light Emitting Diods?]Hehe, fasen vet men jag gillar glödtrådars mysiga ljus. Gärna även att kunna värma händerna runt en energimässigt slösande ljuskälla, typ fotogenlampa eller vedbrasa.[Alla historiskt kända glödande ljuskällor strålar ut både värme och synligt ljus (typ rött vid 800 grader och allt vitare uppåt 1200 grader helt o-filterat frekvensmässigt). Med ett sådant alldeles nykonstruerat kristallfilter kan man kanske reflektera tillbaks den osynliga/onyttiga värmen, spara energi och ändå uppnå "vit-heten" hos en glödtråds superheta yta typ 120W-glödtrådslampa? Blir lika hett, lika ljust, lika synlig omgivning, med bara en bråkdel av "wattstyrkan" förmodar jag. (Vad gäller "mys-faktorn" vete katten, troligen bättre än LED:arnas kalla ljus, men nån IR-värmekälla att "värma handflatorna" vid kan ju aldrig energisnåla lampor utstråla. Allt som värmer handflator kallas ju "förlustvärme" när det gäller ljuskällor, alltså per definition energiförlust ifall lampors syfte bara är att lysa upp omgivningen så ögonen ser omgivningen skarpt.)]Slut på min lilla framtidsspaning som avbröt forumtråden. Åter till vardagen... Redigerad 20 Oktober , 2016 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2016 Något som ibland är till hjälp är en stel tv-koax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 20 Oktober , 2016 Tips för att få dit en ny (hel) kabel: Klipp av den gamla kabeln. Tvinna ihop den gamla kabeln med en ny kabel. Tejpa gärna skarven så att den löper lätt i kabelslangen/röret. Använd den gamla kabeln "som dragtråd"! Den är ju kass och ska ju i alla fall tas bort för att det inte ska bli "ett råttbo" av oanvända kablar i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 Tips för att få dit en ny (hel) kabel: Klipp av den gamla kabeln. Tvinna ihop den gamla kabeln med en ny kabel. Tejpa gärna skarven så att den löper lätt i kabelslangen/röret. Använd den gamla kabeln "som dragtråd"! Den är ju kass och ska ju i alla fall tas bort för att det inte ska bli "ett råttbo" av oanvända kablar i båten. Precis så gjorde jag fast med en annan kabel. Dock så kvarstår samma problem!!!!! Jag har mätt den nya kabel som är kopplad till säkringen och har ström på den tills belastning kommer då blir det NOLL! Enda som är kvar för mig att prova nu är att lägga den nya kabel direkt på plus för att se om det fungerar. Gör det det så känns det som att den automatiska säkringen har gått sönder eller har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 (redigerade) Fy fasen så dum jag känner mig nu! Det var det automatiska säkringen som är kass! Med en gång jag gick förbi den så fungerar lampan. Och iom att den inte har löst ut så är väl hela den trasig. Jag ska se imorgon om jag kan ta isär den på något sätt och se om det går att fixa. TACK FÖR ALL SUPPORT OCH HJÄLP! Ni är grymma att ha!!! EDIT: Man är väldigt tacksam i detta läget att man kan ha båten på jobbet, varmt och skönt och tillgång till alla slags verktyg och mätinstrument Redigerad 20 Oktober , 2016 av SeaMaster560wa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 20 Oktober , 2016 Det ser ut som helautomatiska säkringar som man bara trycker in om de ska ha löst ut Det kan ju vara säkringen som gått sönder. Även automatsäkringar kan ju ha tillverkningsfel som ger sig tillkänna efter något års användning. Att säkringen pajar samtidigt som ni varit och rotat i el-installationerna på ett annat ställe i båten kan ju inträffa. Kolla om du får lampan att lysa direkt efter utgången från säkringen så vet du om det är den som felar. Jaha, det var ju kul att komma med rätt felanalys. Men börja inte pilla i automatsäkringen. Det är ju en säkerhetspryl så det är nog bättre att köpa en ny och byta än att riskera att den inte bryter som den ska vid en ev kortslutning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Oktober , 2016 Hmmm .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 Det ser ut som helautomatiska säkringar som man bara trycker in om de ska ha löst ut Det kan ju vara säkringen som gått sönder. Även automatsäkringar kan ju ha tillverkningsfel som ger sig tillkänna efter något års användning. Att säkringen pajar samtidigt som ni varit och rotat i el-installationerna på ett annat ställe i båten kan ju inträffa. Kolla om du får lampan att lysa direkt efter utgången från säkringen så vet du om det är den som felar. Jaha, det var ju kul att komma med rätt felanalys. Men börja inte pilla i automatsäkringen. Det är ju en säkerhetspryl så det är nog bättre att köpa en ny och byta än att riskera att den inte bryter som den ska vid en ev kortslutning. Ja helt rätt! Måste missat något eller gjort fel då jag mätte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 20 Oktober , 2016 Hmmm .... Hoppas det inte var ett hmm... för onödig nedlagd tid. Isåfall ber jag om ursäkt för jag uppskattar väldigt mycket den hjälp jag fått här. Hade inte löst detta utan Er hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 21 Oktober , 2016 Hmmm ....Hoppas det inte var ett hmm... för onödig nedlagd tid. Isåfall ber jag om ursäkt för jag uppskattar väldigt mycket den hjälp jag fått här. Hade inte löst detta utan Er hjälp! Nejdå, inte det, utan det att man finner felet där man inte trodde att man skulle finna det.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser