SeaMaster560wa 24 Postad 17 Oktober , 2016 Behöver lite experthjälp Helt plötsligt har mina 2 st LED lampor i ruffen slutat att fungera?! Tänkte först att vi hade kommit när någon kabel när vi monterat ankarspelet men efter jag monterat ner lamporna i ruffen för att mäta strömmen så verkar ström finnas. Min första tanke då var att lamporna som för övrigt är helt nya hade gått sönder, jag gick och hämtade de tidigare och provade, inget ljus. Då jag även har bytat batterierna i båten och lagt till ytterligare 1 st förbrukning tänkte jag ifall problemet kunde vara där någonstans, men nix. Stängde av förbrukningsbatterierna och körde bara med start, ingen ström. Så det stämmer ju. Jag förstår verkligen inte varför mina lampor inte fungerar så kan någon kunnig hjälpa mig här. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 17 Oktober , 2016 Vad får du för spänning när du mäter i lamp-sockeln (om det är det du gjort för att konstatera att det finns ström)? Sitter kontakterna ordentligt mot blecken i lampan? Du kan ju alltid testa en lampa med lösa kablar direkt mot kontaktblecken. En vanlig glödlampa lyser om den får tillräckligt med ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 17 Oktober , 2016 (redigerade) Vad får du för spänning när du mäter i lamp-sockeln (om det är det du gjort för att konstatera att det finns ström)? Sitter kontakterna ordentligt mot blecken i lampan? Du kan ju alltid testa en lampa med lösa kablar direkt mot kontaktblecken. En vanlig glödlampa lyser om den får tillräckligt med ström. Jag får 12,2 volt och har provat med de tidigare lamporna som satt där, och de var vanliga, inte LED. Och de lös inte heller. Kollade direkt mot batteriet för att se så att de fungerar och där lös de. Redigerad 17 Oktober , 2016 av SeaMaster560wa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2016 Troligen har du dålig kontakt någonstans på vägen. Instrumentet visar spänningen utan belastning men när lampan lastar så blir spänningen 0 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 500 Postad 17 Oktober , 2016 Dålig kontakt och/eller oxid i någon eller några kopplingar/skarvar längs kabelvägen tror jag. Kolla vad du får för spänning vid lampan när du kopplar in och sätter på de gamla glödlamporna. Om min gissning stämmer ska du då få långt under de 12,2 V du mätt upp utan belastning. Är det så så är det bara att sätta igång och leta efter dåliga kopplingar/skarvar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 17 Oktober , 2016 Troligen har du dålig kontakt någonstans på vägen. Instrumentet visar spänningen utan belastning men när lampan lastar så blir spänningen 0 volt. Så troligtvis har jag kommit åt någon kontakt iaf när vi drog kablar etc för ankarspelet Då blir det att försöka hitta var någonstans, tack för hjälpen @bhemac! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 17 Oktober , 2016 Vad är mest troligt? Att det är jord eller plus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2016 Mät spänning mellan ena lamp-polen till plus resp minus på batteriet. Sen samma från den andra polen så hittar du om det är plus eller minus som har dålig kontakt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 17 Oktober , 2016 Dålig kontakt och/eller oxid i någon eller några kopplingar/skarvar längs kabelvägen tror jag. Kolla vad du får för spänning vid lampan när du kopplar in och sätter på de gamla glödlamporna. Om min gissning stämmer ska du då få långt under de 12,2 V du mätt upp utan belastning. Är det så så är det bara att sätta igång och leta efter dåliga kopplingar/skarvar. Mackey Jag misstänker att det hänger ihop med när jag och sonen drog kablarna till ankarspelet. Då kröp han nämligen omkring ovanför tanken där många att kablarna går, så han har säkert kommit åt någon där då. Brydde mig aldrig om att kolla där ikväll då jag blev så fundersam när jag mätte ström (dock utan lampa). Men som Ni förklarar att man har ström utan belastning så kan det stämma ganska så bra med att det felar på någon kabel där han var. Tack för hjälpen! Blir att felsöka vid tillfälle sonen har tid (då jag är alldeles för ovig för att ta mig dit ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 500 Postad 17 Oktober , 2016 Eller använd bara lampan. Anslut ena polen till plus på batterier och den andra till minussladden närmast batteriet. Flytta minussladden från skarv till skarv till lampan slocknar eller lyser märkbart svagare så har du hittar en skarv som måste åtgärdas. Gör samma sak fast med lampan ansluten på batteriets minuspol och flytta längs plussladden. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Oktober , 2016 (redigerade) Blir att felsöka vid tillfälle sonen har tid (då jag är alldeles för ovig för att ta mig dit ) Måste man in och krypa på ställen det inte går att komma in normal - det verkar ju nästan va ett jobb fört mig. Har du båten där du brukar ha den!? Redigerad 17 Oktober , 2016 av Thallatha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 14 Postad 17 Oktober , 2016 (redigerade) En liten reflektion. Ledlampor är inte som vanliga, att de funkar oavsett polanslutning. Ni har inte råkat byta plats på några kablar i samband med ert fixande. Så att +/- bytt plats? Jag vill inte försöka dryga mig, men djävulen finns i de små detaljerna. Redigerad 17 Oktober , 2016 av bajen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 17 Oktober , 2016 Om du börjar leta dåliga/oxiderade kontakter så är ett tips att börja kolla på säkringen och säkringshållaren. Det händer att det bildas ett oxidskikt på anläggningsytan mellan säkring och hållare. Det tar ju ett par sekunder att kolla utan att ens plocka fram verktyg, så det är logiskt att börja där. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2016 En liten reflektion. Ledlampor är inte som vanliga, att de funkar oavsett polanslutning. Ni har inte råkat byta plats på några kablar i samband med ert fixande. Så att +/- bytt plats? Jag vill inte försöka dryga mig, men djävulen finns i de små detaljerna. Djävulen sitter i detaljerna och i att läsa rätt! TS kollade med de tidigare icke-ledlamporana Men det är rätt tänkt, det är ofta det mest självklara man missar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 Oktober , 2016 "Ström" får Ts och andra först i den stunden som lampan lyser, då börjar det flyta ström i ledningar och lampans glödtråd. Däremot kan man ha "spänning" fram i ledningarna oavsett om lampor lyser eller ej. Utan att veta hur det ser ut just i Ts båt så kan jag ju gissa att det ser ut som det brukar göra, med alldeles för många kablar och dåliga anslutningar, det brukar vara så att man fixar ett fel men samtidigt förorsakar tre nya elfel.... Jag känner igen det! Bara att leta vidare, följa kablarna till källan och då spänningsmäta emellanåt. Ström mäts i ampere, spänning möts i volt. Det finns en annan slags ström också, den mäts i knop. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 Blir att felsöka vid tillfälle sonen har tid (då jag är alldeles för ovig för att ta mig dit ) Måste man in och krypa på ställen det inte går att komma in normal - det verkar ju nästan va ett jobb fört mig. Har du båten där du brukar ha den!? Perfekt då kan väl Du komma förbi mig och krypa och kolla kablar Japp har på samma ställe, varmt och gött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 En liten reflektion. Ledlampor är inte som vanliga, att de funkar oavsett polanslutning. Ni har inte råkat byta plats på några kablar i samband med ert fixande. Så att +/- bytt plats? Jag vill inte försöka dryga mig, men djävulen finns i de små detaljerna. Nix inga kablar ändrade utan misstänker att vi kommit när någon kabel tillhörande rufflamporna som gör att de inte fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 "Ström" får Ts och andra först i den stunden som lampan lyser, då börjar det flyta ström i ledningar och lampans glödtråd. Däremot kan man ha "spänning" fram i ledningarna oavsett om lampor lyser eller ej. Utan att veta hur det ser ut just i Ts båt så kan jag ju gissa att det ser ut som det brukar göra, med alldeles för många kablar och dåliga anslutningar, det brukar vara så att man fixar ett fel men samtidigt förorsakar tre nya elfel.... Jag känner igen det! Bara att leta vidare, följa kablarna till källan och då spänningsmäta emellanåt. Ström mäts i ampere, spänning möts i volt. Det finns en annan slags ström också, den mäts i knop. Detta är något som jag inte riktigt förstår men man ska väl inte kunna allt Jag trodde att om man hade ström så hade man (eller spänning). Hade heller inte en aning om att man ska mäta med belastning då det visst kryper igenom ström/spänning iaf Båten är från 2014 och alla kontakter etc ser väldigt bra ut men visst är det en väldans massa kablar överallt. Det mest troliga är som jag tidigare skrivit att vi har lyckats skapa en sämre kontaktyta på en kabel när vi kröp omkring inne bland alla kablar. Blir att felsöka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 Oktober , 2016 "Ström" får Ts och andra först i den stunden som lampan lyser, då börjar det flyta ström i ledningar och lampans glödtråd. Däremot kan man ha "spänning" fram i ledningarna oavsett om lampor lyser eller ej. Utan att veta hur det ser ut just i Ts båt så kan jag ju gissa att det ser ut som det brukar göra, med alldeles för många kablar och dåliga anslutningar, det brukar vara så att man fixar ett fel men samtidigt förorsakar tre nya elfel.... Jag känner igen det! Bara att leta vidare, följa kablarna till källan och då spänningsmäta emellanåt. Ström mäts i ampere, spänning möts i volt. Det finns en annan slags ström också, den mäts i knop. Detta är något som jag inte riktigt förstår men man ska väl inte kunna allt Jag trodde att om man hade ström så hade man (eller spänning). Hade heller inte en aning om att man ska mäta med belastning då det visst kryper igenom ström/spänning iaf Båten är från 2014 och alla kontakter etc ser väldigt bra ut men visst är det en väldans massa kablar överallt. Det mest troliga är som jag tidigare skrivit att vi har lyckats skapa en sämre kontaktyta på en kabel när vi kröp omkring inne bland alla kablar. Blir att felsöka Enligt mitt sätt att se omvärlden är elektricitet det lättaste att förstå. Tänk dig att en elektrisk ledning är en vattenslang, inte värdens bästa liknelse, men det gör saker och ting någorlunda lättförståeligt. Ok, en vanlig trädgårdslang, där vattentrycket kan liknas vid spänningen i en kabel, flödet i slangen kan liknas med strömmen i kabeln. Om slangen är tilltäppt, eller det inte är anslutet någonting till kabeln, blir det inget flöde eller ingen ström. Låt oss då anta att din vattenslang är kopplad till en vattenspridare som roterar, så kan det liknas vid en elektrisk motor, eller kanske en lampa. Vattnet som kommer ur spridaren letar sig ned i "jorden" alltså minus och återleds så småningom tillbaks till vattenpumpen (=batteriet)... hänger du med, eller i detta sammahang "kopplar du"? Sedan finns det några till elektriska storheter, man mäter effekten i watt, och det elektriska motståndet i ohm, men det kan vi snurra in på en annan gång. Kjell & Company har en rätt så pedagogisk informationsbank om detta och även andra saker på sin hemsida, kolla här: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/vad-ar-elektricitet Det blir läxförhör på detta i nästa vecka! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 (redigerade) "Ström" får Ts och andra först i den stunden som lampan lyser, då börjar det flyta ström i ledningar och lampans glödtråd. Däremot kan man ha "spänning" fram i ledningarna oavsett om lampor lyser eller ej. Utan att veta hur det ser ut just i Ts båt så kan jag ju gissa att det ser ut som det brukar göra, med alldeles för många kablar och dåliga anslutningar, det brukar vara så att man fixar ett fel men samtidigt förorsakar tre nya elfel.... Jag känner igen det! Bara att leta vidare, följa kablarna till källan och då spänningsmäta emellanåt. Ström mäts i ampere, spänning möts i volt. Det finns en annan slags ström också, den mäts i knop. Detta är något som jag inte riktigt förstår men man ska väl inte kunna allt Jag trodde att om man hade ström så hade man (eller spänning). Hade heller inte en aning om att man ska mäta med belastning då det visst kryper igenom ström/spänning iaf Båten är från 2014 och alla kontakter etc ser väldigt bra ut men visst är det en väldans massa kablar överallt. Det mest troliga är som jag tidigare skrivit att vi har lyckats skapa en sämre kontaktyta på en kabel när vi kröp omkring inne bland alla kablar. Blir att felsöka Enligt mitt sätt att se omvärlden är elektricitet det lättaste att förstå. Tänk dig att en elektrisk ledning är en vattenslang, inte värdens bästa liknelse, men det gör saker och ting någorlunda lättförståeligt. Ok, en vanlig trädgårdslang, där vattentrycket kan liknas vid spänningen i en kabel, flödet i slangen kan liknas med strömmen i kabeln. Om slangen är tilltäppt, eller det inte är anslutet någonting till kabeln, blir det inget flöde eller ingen ström. Låt oss då anta att din vattenslang är kopplad till en vattenspridare som roterar, så kan det liknas vid en elektrisk motor, eller kanske en lampa. Vattnet som kommer ur spridaren letar sig ned i "jorden" alltså minus och återleds så småningom tillbaks till vattenpumpen (=batteriet)... hänger du med, eller i detta sammahang "kopplar du"? Sedan finns det några till elektriska storheter, man mäter effekten i watt, och det elektriska motståndet i ohm, men det kan vi snurra in på en annan gång. Kjell & Company har en rätt så pedagogisk informationsbank om detta och även andra saker på sin hemsida, kolla här: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/vad-ar-elektricitet Det blir läxförhör på detta i nästa vecka! Ja lite klokare blev jag men med betoning på LITE. Ska kolla länken och se om man kan grotta sig i det vid tillfälle Tack för hjälpen!!! Redigerad 18 Oktober , 2016 av SeaMaster560wa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Oktober , 2016 Enligt mitt sätt att se omvärlden är elektricitet det lättaste att förstå. Det finns ett uttryck - kanske lokalt här ute i väster; "Där sa du ett ord i fommet". Dvs - du sa nåt väldigt klokt, men du begrep nog egentligen inte själv hur klokt det är. Jag har jobbat med el, i någon form, hela mitt liv. Måste dock tillstå att jag efter hand har kommit underfund med att jag begriper mindre och mindre - inte bara av eltekniken. När man ser på omvärlden, så är ju ändå elektriciteten ganska enkelt att begripa sig på - trotts allt. "Varför skola männskor strida!? Varför skall det gjutas blod!? Varför skola männskor lida, blott för någras övermod!?" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2016 Vi hade en skeppare som sa: "Mina herrar, elektricitet för mig är två hål i väggen". Han klarade sig rätt bra ändå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Oktober , 2016 Vi hade en skeppare som sa: "Mina herrar, elektricitet för mig är två hål i väggen". Han klarade sig rätt bra ändå. Men så var han befälhavare också, med ansvar för att allt fungerade ombord. Det fanns ingen anledning för skepparn att bry sig om de detaljerna som hur elen fungerade - till dem hade han en "trikare". Det är skillnad på oss fritidbåtsägare som hellre vill köpa en ny plotter (eller vad det nu är) än att slänga ut pengar på en elektriker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2016 Vi hade en skeppare som sa: "Mina herrar, elektricitet för mig är två hål i väggen". Han klarade sig rätt bra ändå. Men så var han befälhavare också, med ansvar för att allt fungerade ombord. Det fanns ingen anledning för skepparn att bry sig om de detaljerna som hur elen fungerade - till dem hade han en "trikare". Det är skillnad på oss fritidbåtsägare som hellre vill köpa en ny plotter (eller vad det nu är) än att slänga ut pengar på en elektriker. Exakt så är det. De flesta elproblem på fritidsbåtar orsakas av ägarna. För många skulle det vara både billigare och bättre att anlita någon som kan. Eller åtminstone fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 (redigerade) Vi hade en skeppare som sa: "Mina herrar, elektricitet för mig är två hål i väggen". Han klarade sig rätt bra ändå. Men så var han befälhavare också, med ansvar för att allt fungerade ombord. Det fanns ingen anledning för skepparn att bry sig om de detaljerna som hur elen fungerade - till dem hade han en "trikare". Det är skillnad på oss fritidbåtsägare som hellre vill köpa en ny plotter (eller vad det nu är) än att slänga ut pengar på en elektriker. Exakt så är det. De flesta elproblem på fritidsbåtar orsakas av ägarna. För många skulle det vara både billigare och bättre att anlita någon som kan. Eller åtminstone fråga. Det är därför det är så bra med kunnigt folk på forum som detta Man kan koppla vilt själv och skulle något gå galet kan man bara slänga hit en fråga om vad som kan ha hänt :P EDIT: Missförstå mig rätt, jag har respekt för el och frågor hellre flera ggr innan jag kopplar något som jag är osäker på än att chansa. Redigerad 18 Oktober , 2016 av SeaMaster560wa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 Har nu testat med den gamla lampan med minuskabel på kabeln inne i ruffen och plus direkt till batteriet. Då lös lampan som den skulle. Så det verkar som det är pluskabeln som är kass vilket jag kan tycka är lite konstigt då jag har tittat där vi har varit och dragit kabel så borde vi inte har lyckats göra sönder den. Den går samtidigt tillsammans med en MASSA andra kablar så vad skulle oddsen vara att man gjorde sönder just den......... Men visst allt är möjligt. Visserligen drog jag najtråd genom det rör som alla kablar går igenom men det känns ändå inte rimligt. Kan det fela någonstans vid batterierna tror Ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 18 Oktober , 2016 Testa tvärtom också, dvs med minus från batteriet och plus från armaturen. Har du testat det jag föreslog ovan? "Sitter kontakterna ordentligt mot blecken i lampan?" Detta är ett inte helt ovanligt fel i äldre lampor i hemmen och det gpr för det mesta att bocka till dem lite och få det att fungera. Men gör armaturen strömlös först! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 Oktober , 2016 Tja, det kanske finns någon säkring nånstans som löst ut, eller rättre sagt, det SKALL finnas en säkring på alla pluskablar som går ut till olika förbrukare. Det brukar ju finnas en säkringsdosa, eller flera, enskillt eller i kombination med en stömbrytarpanel. Leta reda på säkringran och kolla dessa, om du kan följa den aktuella kabeln ända bakåt mot säkringsdosan underlättar det ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 (redigerade) Testa tvärtom också, dvs med minus från batteriet och plus från armaturen. Har du testat det jag föreslog ovan? "Sitter kontakterna ordentligt mot blecken i lampan?" Detta är ett inte helt ovanligt fel i äldre lampor i hemmen och det gpr för det mesta att bocka till dem lite och få det att fungera. Men gör armaturen strömlös först! Ja det sitter som det ska. Lamporna är helt nya LED som fungerade för 1-2 veckor sedan. Ska även testa tvärtom imorgon om jag får chans Redigerad 18 Oktober , 2016 av SeaMaster560wa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 18 Oktober , 2016 Tja, det kanske finns någon säkring nånstans som löst ut, eller rättre sagt, det SKALL finnas en säkring på alla pluskablar som går ut till olika förbrukare. Det brukar ju finnas en säkringsdosa, eller flera, enskillt eller i kombination med en stömbrytarpanel. Leta reda på säkringran och kolla dessa, om du kan följa den aktuella kabeln ända bakåt mot säkringsdosan underlättar det ju. Jag har kollat säkringen och det verkar vara sådana som man bara trycker in och den verkar hel. Ska kolla lite mer på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser