tobbo166 10 Postad 16 Oktober , 2016 Hej! Tänkte skaffa en till dieseltank och koppla på befintligt bränslesystem. Ganska enkelt i teorin? Så länge tank 2 har överkanten en bra bit under avluftningshålet uppe i relingen så kan jag väl göra lite hur jag vill? Nog måste man ta upp ett grovt hål i nederkant på befintlig tank? Det är en 70 l i RF. Dra grov slang till nederkant på tank 2. Där avluftningsslangen går in i originaltanken sätter jag en T-koppling och drar en klenare slang till avlurfningen på tank 2. Bara hitta en lämplig tank då! Alla tankar man hittar har alla hål på ovansidan? Och jag är ointresserad av nivågivare dessutom. Ex: http://www.seasea.se/bränsletank-plast-96l Kan man använda en sån tank? Måste inte grova slangen förbindas i tankarnas nederdel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 16 Oktober , 2016 Jag hade två tankar i förra båten, en på babordssidan och en på styrbordssidan, sammankopplade med en slang. Det blev inte bra. När båten lutade, t.ex. när ett par personer uppehöll sig på samma sida, så rann bränslet över till den "nedre" tanken. Nivågivaren satt i babordstanken så det var alltid svårt att se hur mycket bränsle som var kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 16 Oktober , 2016 (redigerade) Originaltanken är lägre än tänkt tank 2 och endast tank 1 har förbindelse med motorn.Vår båt lutar inte om alla sitter på ena sidan, hon väger en del. 3,8 ton bly i kölen, totalt 9-10 ton beroende på utrustning.Så tänker fullfölja, men måste hitta lämplig tank. Misstänker att de där tankarna i polyeten har en stos eller rör uppifrån ner till nära botten. Kanske skulle funka? Rent teoretiskt tänker jag mig grov röranslutning nära botten på båda tankarna förbundet med grov kraftig bränsleslang med dubbla slangklåmmor åt motsatta håll. Avluftning borde ju vara klenare så ej problem vid tankning. Hittade detta inlägg: http://www.sxk.se/node/18373 Tror att det av säkerhetsskäl inte säljs tankar med anslutning i nederkant, så det borde funka om det går ett rör ner till botten av tanken, pga fysikens lagar. "Lasse L: Gjorde ett praktiskt prov med 2 hinkar fyllda med olika nivåer. En vattenfylld slang med myningen i botten, nivåerna jämnade ut sig direkt." Idealiskt slipper vi göra hål nära nederkant på originaltanken: OM påfyllningsslangen går ända ner i botten på originaltanken, så sätter vi en T-koppling där påfyllningsslangen går in. Kopplar ihop med tank 2. Vore det bästa. Redigerad 16 Oktober , 2016 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 16 Oktober , 2016 (redigerade) Tillägg: Om det ska vara meningsfullt med att alla slanganslutningar måste gå in på ovansidan av en bränsletank, så måste vi dra slangarna, i hela deras sträckning, mellan tank 1 och 2, ovanför översta nivån för båda tankarna, i händelse av skada på slangarna. Dock lägre än avluftningshålet vid relingen. I praktiken innebär det att dra slangen strax ovanför den tank som sticker upp högst, men inte så mycket mer. Redigerad 16 Oktober , 2016 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2016 Jag skulle förorda separata tankar, separata vattenavskiljare / filter, därefter en ventil där du ställer vilken tank du vill bränna från. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 17 Oktober , 2016 Hej! Tänkte fel. Måste anslutas i nederkant. Om separat tank, måste jag lufta motorn vid byte, och måste motorn stängas av vid byte? Man skulle ju kunna koppla en separat tank enligt: T koppling där man fyller, så man tankar en tank i taget, eller kanske båda samtidigt. Ansluta tank 2 till avluftningen via T-koppling på tank 1. Koppla in tank 2 där det går till motorn via filter som sagt. Din idé är bättre om man tankar tvivelaktig diesel på nåt ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2016 Hej! Tänkte fel. Måste anslutas i nederkant. Om separat tank, måste jag lufta motorn vid byte, och måste motorn stängas av vid byte? Man skulle ju kunna koppla en separat tank enligt: T koppling där man fyller, så man tankar en tank i taget, eller kanske båda samtidigt. Ansluta tank 2 till avluftningen via T-koppling på tank 1. Koppla in tank 2 där det går till motorn via filter som sagt. Din idé är bättre om man tankar tvivelaktig diesel på nåt ställe. Nej, om du ställer om innan maskinen stannat på grund av bränslebrist. Nej maskinen behöver inte stoppas. Fullt möjligt att fylla båda tankarna samtidigt. Det går att byta filter och dränera vattenavskijare under gång. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2016 Hur har du det med retur? Det kan ju ställa till det. Jag skulle ha en mindre tank som dagtank dvs den matar motorn och ev retur går dit. Sen skulle jag ha en (eller flera) huvudtankar som fyller dagtanken mha en elektrisk pump. Har man bara en huvudtank så kan man ha ett overflow-avlopp på dagtanken som rinner ner i huvudtanken. Vid pumpen har man ett filter, då kan man cirkulera/rena oljan vid behov. Det blir också enkelt att i god tid upptäcka när det börjar ta slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 Oktober , 2016 Min båt kom med en gammal koppling i nederkant på de två tankarna, jag bytte bara slangen till en ny samt satte dit en kran. Kranen gör att bränslet inte rör sig mellan tankarna vid färd (dvs lutning ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Oktober , 2016 Returen är det inga problem med, då TS redan kommit på att man kan koppla ihop påfyllningen, om då returen går till den fulla tanken spiller den bara över i nästa tank. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser