Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
tobbo166

Koppla på en till bränsletank

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte skaffa en till dieseltank och koppla på befintligt bränslesystem.

 

Ganska enkelt i teorin?

 

Så länge tank 2 har överkanten en bra bit under avluftningshålet uppe i relingen så kan jag väl göra lite hur jag vill?

 

Nog måste man ta upp ett grovt hål i nederkant på befintlig tank? Det är en 70 l i RF. Dra grov slang till nederkant på tank 2.

Där avluftningsslangen går in i originaltanken sätter jag en T-koppling och drar en klenare slang till avlurfningen på tank 2.

 

Bara hitta en lämplig tank då!

 

Alla tankar man hittar har alla hål på ovansidan? Och jag är ointresserad av nivågivare dessutom.

 

Ex:

http://www.seasea.se/bränsletank-plast-96l

 

Kan man använda en sån tank? Måste inte grova slangen förbindas i tankarnas nederdel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade två tankar i förra båten, en på babordssidan och en på styrbordssidan, sammankopplade med en slang. Det blev inte bra. När båten lutade, t.ex. när ett par personer uppehöll sig på samma sida, så rann bränslet över till den "nedre" tanken. Nivågivaren satt i babordstanken så det var alltid svårt att se hur mycket bränsle som var kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originaltanken är lägre än tänkt tank 2 och endast tank 1 har förbindelse med motorn.

Vår båt lutar inte om alla sitter på ena sidan, hon väger en del. 3,8 ton bly i kölen, totalt 9-10 ton beroende på utrustning.

Så tänker fullfölja, men måste hitta lämplig tank. Misstänker att de där tankarna i polyeten har en stos eller rör uppifrån ner till nära botten. Kanske skulle funka? Rent teoretiskt tänker jag mig grov röranslutning nära botten på båda tankarna förbundet med grov kraftig bränsleslang med dubbla slangklåmmor åt motsatta håll. Avluftning borde ju vara klenare så ej problem vid tankning.

 

Hittade detta inlägg:

http://www.sxk.se/node/18373

 

Tror att det av säkerhetsskäl inte säljs tankar med anslutning i nederkant, så det borde funka om det går ett rör ner till botten av tanken, pga fysikens lagar.

 

"Lasse L:

Gjorde ett praktiskt prov med 2 hinkar fyllda med olika nivåer. En vattenfylld slang med myningen i botten, nivåerna jämnade ut sig direkt."

 

Idealiskt slipper vi göra hål nära nederkant på originaltanken: OM påfyllningsslangen går ända ner i botten på originaltanken, så sätter vi en T-koppling där påfyllningsslangen går in. Kopplar ihop med tank 2. Vore det bästa.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg:

Om det ska vara meningsfullt med att alla slanganslutningar måste gå in på ovansidan av en bränsletank, så måste vi dra slangarna, i hela deras sträckning, mellan tank 1 och 2, ovanför översta nivån för båda tankarna, i händelse av skada på slangarna. Dock lägre än avluftningshålet vid relingen.

 

I praktiken innebär det att dra slangen strax ovanför den tank som sticker upp högst, men inte så mycket mer.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle förorda separata tankar, separata vattenavskiljare / filter, därefter en ventil där du ställer vilken tank du vill bränna från.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tänkte fel. Måste anslutas i nederkant.

 

Om separat tank, måste jag lufta motorn vid byte, och måste motorn stängas av vid byte?

 

Man skulle ju kunna koppla en separat tank enligt:

T koppling där man fyller, så man tankar en tank i taget, eller kanske båda samtidigt.

 

Ansluta tank 2 till avluftningen via T-koppling på tank 1.

 

Koppla in tank 2 där det går till motorn via filter som sagt.

 

Din idé är bättre om man tankar tvivelaktig diesel på nåt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tänkte fel. Måste anslutas i nederkant.

 

Om separat tank, måste jag lufta motorn vid byte, och måste motorn stängas av vid byte?

 

Man skulle ju kunna koppla en separat tank enligt:

T koppling där man fyller, så man tankar en tank i taget, eller kanske båda samtidigt.

 

Ansluta tank 2 till avluftningen via T-koppling på tank 1.

 

Koppla in tank 2 där det går till motorn via filter som sagt.

 

Din idé är bättre om man tankar tvivelaktig diesel på nåt ställe.

 

Nej, om du ställer om innan maskinen stannat på grund av bränslebrist.

Nej maskinen behöver inte stoppas.

Fullt möjligt att fylla båda tankarna samtidigt.

 

Det går att byta filter och dränera vattenavskijare under gång.

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du det med retur? Det kan ju ställa till det. 

Jag skulle ha en mindre tank som dagtank dvs den matar motorn och ev retur går dit. Sen skulle jag ha en (eller flera) huvudtankar som fyller dagtanken mha en elektrisk pump. Har man bara en huvudtank så kan man ha ett overflow-avlopp på dagtanken som rinner ner i huvudtanken. Vid pumpen har man ett filter, då kan man cirkulera/rena oljan vid behov. Det blir också enkelt att i god tid upptäcka när det börjar ta slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt kom med en gammal koppling i nederkant på de två tankarna, jag bytte bara slangen till en ny samt satte dit en kran. Kranen gör att bränslet inte rör sig mellan tankarna vid färd (dvs lutning )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Returen är det inga problem med, då TS redan kommit på att man kan koppla ihop påfyllningen, om då returen går till den fulla tanken spiller den bara över i nästa tank.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...