Algot_R 17 Postad 15 Oktober , 2016 (redigerade) Jag provade en ny variant att koppla trailern. På dragöglan som man sätter fram på bilen monterade jag en dragkuka. Då får jag trailern framför bilen och har helt andra möjligheter att manövrera ekipaget. Jo, det finns några som kan backa tvåaxliga släp, men det kan inte jag. Kan ju passa på att visa en bild från sjösättningen för några år sedan. Redigerad 15 Oktober , 2016 av Algot_R 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Oktober , 2016 Så där gjorde man förr även med långtradarsläp att man "nosade" in dom på omöjliga ställen när svängradien inte var den bästa för att backa. I lumpen fick jag lära mig detta för över 30 år sedan. Har till min lilla trailerbåt samma lösning idag trots att jag har 4-krafs på bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 15 Oktober , 2016 Smart att fästa kulan på dragöglan! Har själv en kula fram på trädgårdstraktorn. Det blir så mycket lättare att precisionsmanövrera in båten i båtskjulet när man skjuter trailern framför sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 16 Oktober , 2016 Smart :-) undrar om det funkar med en trailer !!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Oktober , 2016 Jag har en demonterbar dragkula fram i lastaren på en av mina traktorer, det ger optimal precision. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nojjan 5 Postad 16 Oktober , 2016 Smart :-) undrar om det funkar med en trailer !!?? Hur ska man avgöra om den tål kultrycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 16 Oktober , 2016 Tyvärr blev det inte så bra som det ser ut. Eftersom dragöglan måste sitta rakt så går det inte att skruva in den i bott. Men det håller för kortare manövrar på parkeringen. Min trailer är tvåaxlig så det blir inget tryck på dragkulan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Oktober , 2016 Håller inte bogseröglan för normalt kultryck, ska man nog inte försöka bogsera bilen i den heller. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 16 Oktober , 2016 (redigerade) Pentax, Kalle Det blir inget tryck på dragöglan om du kopplar på en bogserlina. Och då gör det inget om den sitter snett. Redigerad 16 Oktober , 2016 av Algot_R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nojjan 5 Postad 16 Oktober , 2016 Bara en vänlig varning - öglan är gjord för i det närmaste horisontella draglaster med små transienter (flexibel bogsellina). Infästningen ser normalt inte ut som infästningen av dragkulan bak och jag skulle vara försiktig med kultryck samt trycklaster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Oktober , 2016 Jag har frontdrag på Cheva pickisen. Underlättar helt klart när man ska in med 8 meter trailer på en smal väg till vinterförvaringen. Backade tidigare, det funkar men att nosa in trailer o båt går helt klart lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Oktober , 2016 Vi pratar om bogseroglor med en gänga M10 /M12 som kommer att belastas i skuvningsriktning med kultrycket, som ligger runt 100 kg, dragbelastningen motsvarar vad som kan liknas med en bogsering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser