Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Algot_R

Koppla trailer

Rekommendera Poster

Jag provade en ny variant att koppla trailern. På dragöglan som man sätter fram på bilen monterade jag en dragkuka. Då får jag trailern framför bilen och har helt andra möjligheter att manövrera ekipaget.

Jo, det finns några som kan backa tvåaxliga släp, men det kan inte jag.

Kan ju passa på att visa en bild från sjösättningen för några år sedan.post-57255-0-11962400-1476548525_thumb.jpgpost-57255-0-33325900-1476548551_thumb.jpg

Redigerad av Algot_R
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där gjorde man förr även med långtradarsläp att man "nosade" in dom på omöjliga ställen när svängradien inte var den bästa för att backa. I lumpen fick jag lära mig detta för över 30 år sedan. Har till min lilla trailerbåt samma lösning idag trots att jag har 4-krafs på bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart att fästa kulan på dragöglan! Har själv en kula fram på trädgårdstraktorn. Det blir så mycket lättare att precisionsmanövrera in båten i båtskjulet när man skjuter trailern framför sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart :-) undrar om det funkar med en trailer !!??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en demonterbar dragkula fram i lastaren på en av mina traktorer, det ger optimal precision.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart :-) undrar om det funkar med en trailer !!??

Hur ska man avgöra om den tål kultrycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr blev det inte så bra som det ser ut.

Eftersom dragöglan måste sitta rakt så går det inte att skruva in den i bott. Men det håller för kortare manövrar på parkeringen.

Min trailer är tvåaxlig så det blir inget tryck på dragkulan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte bogseröglan för normalt kultryck, ska man nog inte försöka bogsera bilen i den heller.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentax, Kalle

Det blir inget tryck på dragöglan om du kopplar på en bogserlina. Och då gör det inget om den sitter snett.

Redigerad av Algot_R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en vänlig varning - öglan är gjord för i det närmaste horisontella draglaster med små transienter (flexibel bogsellina). Infästningen ser normalt inte ut som infästningen av dragkulan bak och jag skulle vara försiktig med kultryck samt trycklaster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har frontdrag på Cheva pickisen. Underlättar helt klart när man ska in med 8 meter trailer på en smal väg till vinterförvaringen. Backade tidigare, det funkar men att nosa in trailer o båt går helt klart lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi pratar om bogseroglor med en gänga M10 /M12 som kommer att belastas i skuvningsriktning med kultrycket, som ligger runt 100 kg, dragbelastningen motsvarar vad som kan liknas med en bogsering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...