Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Henkee

Nolla/Jord dimension..?

Rekommendera Poster

Hallå hallå.

 

Håller på att renovera elen i båten och behöver dra fram en extra nolla från batteriet till de nya förbrukarna. Den befintliga nollan fördelar sig på ett ställe där jag har svårt att komma åt och koppla på mig. Enklare att dra ny.

Behöver nollan dimensioneras lika som matningen?

I detta fall kommer det att vara två större ekolod samt endel ledbelysning och ett 12v uttag som ska anslutas. Tänkte dra en 10mm2 från batteriet till ny kopplingsplint men den blir ca 7m lång.. Behöver den vara grövre tror ni?

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det räcker tycker jag också.

 

Men snälla, använd MINUS istället för nolla ( ett ord som normalt används i 230V installation )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är nu aldrig fel att överdimensionera kablarna ombord, men 10mm2 är ju onödigt med den belastningen du anger.

Jag hade nöjt mig med 4mm2, även om 2,5A skulle vara tillräckligt. Vet du hur mycket ekoloden drar? Sedan skall du kanske avsäkra elluttaget med en automatsäkring på omkring 10A beroende på vad du skall belasta det med, iofs tår ju inte de vanligaste uttagen mer än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men snälla, använd MINUS istället för nolla"

 

Nja, egentligen är nog ordet nolla bättre än minus. Nolla betyder att potentialen mot jord är noll. Plusjordade båtar är kanske inte direkt vanliga men 48V system inom telekommunikation är det.

 

Min förra båt hade ägts av en elektriker så där var det blå nolla och svart, brun, grön, vit och orange "fas". Alting draget med FK så klart. Kändes lite bakvänt men mycket praktiskt när man vant sig. Olika färger på ledarna underlättar väldigt eftersom det inte alltid finns scheman.

 

Nuvarande båt har gul/grön som nolla och svart som fas. Ok, jag förstår hur de tänkt. Men nu är det ju  så att min motor är tvåpolig dvs jord i motorn har inget med minus att göra. Så tänker jag behålla det men jag vill ha ut tex HF-jord och åskavledare från motorn. De kopplas potenialfritt till motorn dvs via gnistgap och kondensatorer. Då skulle det vara rätt om jorden var gulgrön.

 

Desutom har någon bytt elcentral mm och tyckt att blå var snyggare än svart. Grrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 35 mm2 från batteriet till fördelningsplinten/säkringarna och därifrån 2,5 mm2 twin-kabel till förbrukarna. (Några småförbrukare får 1,5 mm2 och värmaren får 4,5 mm2).

Svart för 0V och röd för +12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men snälla, använd MINUS istället för nolla"

 

Nja, egentligen är nog ordet nolla bättre än minus. Nolla betyder att potentialen mot jord är noll. Plusjordade båtar är kanske inte direkt vanliga men 48V system inom telekommunikation är det.

 

Min förra båt hade ägts av en elektriker så där var det blå nolla och svart, brun, grön, vit och orange "fas". Alting draget med FK så klart. Kändes lite bakvänt men mycket praktiskt när man vant sig. Olika färger på ledarna underlättar väldigt eftersom det inte alltid finns scheman.

 

Nuvarande båt har gul/grön som nolla och svart som fas. Ok, jag förstår hur de tänkt. Men nu är det ju  så att min motor är tvåpolig dvs jord i motorn har inget med minus att göra. Så tänker jag behålla det men jag vill ha ut tex HF-jord och åskavledare från motorn. De kopplas potenialfritt till motorn dvs via gnistgap och kondensatorer. Då skulle det vara rätt om jorden var gulgrön.

 

Desutom har någon bytt elcentral mm och tyckt att blå var snyggare än svart. Grrr

 

ISO 10133 (Likströmsinstallation i fritidsbåtar) anger följande om b.a. färger: 

 

7.8.1 All equipotential bonding conductors shall be identified by green, or green with a yellow stripe, insulation, or may be uninsulated. Conductors with green, or green with a yellow stripe, insulation shall not be used for currentcarrying conductors.

NOTE The protective conductor of the a.c. electrical system (see ISO 13297) also uses green, or green with a yellow stripe, insulation and may be connected to the d.c. negative terminal of the craft engine.

7.8.2 Means of identification other than colour for d.c. positive conductors is permitted if properly identified on the wiring diagram of the electrical system(s) of the craft.

7.8.3 All d.c. negative conductors shall be identified by black or yellow insulation. If the craft is equipped with an a.c. electrical system (see ISO 13297) which may use black insulation for live conductors, yellow insulation shall be used for d.c. negative conductors of the d.c. system. Black or yellow insulation shall not be used for d.c. positive conductors.

NOTE 1 In conformance with IEC 60446, conductor insulation colours of the a.c. system are live conductors: black or brown; neutral conductors: white or light blue; protective conductors: green or green with a yellow stripe.

NOTE 2 A colour stripe may be added to the conductor insulation for identification in the system. Craft with a.c and d.c systems should avoid the use of a brown, white or light blue insulation colour in the d.c. system unless clearly separated from the a.c. conductors and identified (see 7.7).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här funderar jag kring 12V-installationer i båtar.

 

- EK och FK är inte tillåten i fartyg och bör inte användas i fritidsbåtar heller. RK är det som vanligen används, helst med förtennta kardeler.

 

- Grön/gul minus kan förväxlas med skyddsjord i elnätet/landström och bör därför inte användas.
Den okunnige kan koppla ihop dessa, med risk för dyra följder.

 

- Att beteckna minus anslutningen till 12 V-systemet för nolla riskerar att skapa förvirring p.s.s. som grön/gul jord.

 

P.s. Den så kallade nolledaren i elnätet, kallas efter EU-inträdet för neutralledare istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns ett regelverk om bla vilka färger som ska användas vid nyproduktion och troligen vid "väsentliga ombyggnader".

Sen kommer Kalle och skruvar i en stereo med helt andra färger ...

Ska man installera eller felsöka i en båt måste man alltid kolla, hur det har kopplats och vilka färger som använts är ofta väldigt fantasifullt.

Att använda ord som "nolla" och "fas" är kanske inte korrekt men jag har märkt att folk tycker det är enklare att förstå.

FK fungerar utmärkt, den mesta fartygskabeln som används har ledare av typ FK. Om jag inte missminner mig är det tillåtet att dra FK i rör för landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda EK eller FK i apparater med skruvanslutning monterade i utrustning/fordon som vibrerar/rör sig är enligt min uppfattning förkastligt.

 

Möjligen kan FK användas i pressade/krympta kontakter, men jag tror inte att någon seriös båt- eller bilbyggare skulle komma på idén att använda annat än extra mångtrådig ledning.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vanlig fartygskabel har ledare av typ FK eller "stranded conductor" som det heter på engelska. Detta till fast förlagda kablar. Då är miljön ofta mycket mer vibrerande än i en fritidsbåt.

Vad CE-reglerna säger vet jag inte men FK fungerar, helst då crimpad.

Någon sa att man även börjat använda "stranded conductor" även inom fordonsindustrin.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så betyder stranded multitrådad, viket både FK och RK är, RK i högre utsträckning än FK. RK är alltså en Stranded conductor, och har använts inom fordonsindustrin använt sedan lång tid tillbaka. Däremot använder de inte så fåtrådiga som 7-karderlig FK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle stått "Stranded conductor class 2" vilket motsvarar FK.

När det gäller fordonsindustrin så håller man på med nya kablar typ 7 ledare, 6 koppar och en stål. Även stål/koppar. Men det vet jag inget om, bara läste det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen gäller inte ISO 10133 (DC) och ISO 13297 (AC) för båtar som inte byggts efter fritidsbåtsdirektivet, men det mesta som dessa standards innehåller, speciellt om saker som ledardimensionering, avsäkring mm. är mycket välbetänkta.

Där finns bl.a. kraven på mångtrådighet osv. 

http://docs-asia.electrocomponents.com/webdocs/0eb1/0900766b80eb1dc3.pdf

 

FK är inte med på kartan..... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag köper standarden, det är bra.

Men att FK skulle ställa till det i en båt som går 50 timmar under två månader på ett år finns inte på min karta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...