Krulle 3 Postad 14 Oktober , 2016 Köpt mig en fjordling i våras som nu skulle behöva en "liten" renovering då skummet är blött samt att knäna släppt från akterspegeln. Har idag rivit ur det mesta av inredning. Tagit bort ht'n. Tagit bort relingslisten och borrat ur alla popnitar och börjat dela på båten. Imorgon ska motorn lyfta av för att jag ska kunna lyfta av överbyggnaden. Nu till några frågor. Vad ska jag göra mina balkar av? Funderar på att klyva några "el-rör" av någon sort och plasta in, sparar både vikt och undviker lite trä. Eller ska man köpa dinycell? Vilka längder finns det som längst? Kanske inte är hela världen med någon/några skarvar då det ändå bara är som en "form"? Hur bred bör balkar / knän vara? Akterspegeln är ju enklast att göra lika tjock som originalet annars passar ju inte motorbrunnen, borde ju räcka gott med rejäla knän. Bifogar en bild på motorbrunnen, jag har den breda. Skarven mellan motorbrunnen samt akterspegeln är ju helt öppen nu, satt bara en alu list som skydd över. Ska jag bygga på samma sätt igen? Om inte hur får man till det på ett bra sätt? Vore tacksam för lite tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 14 Oktober , 2016 En bild till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 14 Oktober , 2016 Ett par frågor till. Vart får man tag på nya lister till rutor, reling samt listen som ligger mellan ht och skrov? Sen mitt växelhus har börjat ärga på sina ställen, finns det någon bra grundfärg som fyller ut lite? Kanske någon 2 komponents? Sen till inredningen, skulle behöva byta ut några bitar trä, är det teak i allt från början? Kan få tag på nytt till någon vettig peng? Eller finns det ngt annat som kanske skulle kunna se skapligt ut oxå? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nojjan 5 Postad 14 Oktober , 2016 Akta dig, snart börjar "epoxy-maffian" tjata... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nojjan 5 Postad 14 Oktober , 2016 Skämt åsido. Trevligt att du håller liv i en klassiker! Kärnmaterial - björkplywood eller likande (divinycell är bra men dyrt) Fibrer - CSM Resin - Isopolyester Lister (glas och reling) - SeaSea, Hjertmans, Erlandssons Brygga Spackla växelhus - Epoxy Teakbitar- SeaSea, Hjertmans, Erlandssons Brygga Balk och knästorlek - samma som tidigare Allmänt - förbered noga med mycket slipning och rengöring så ska det nog gå bra. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 14 Oktober , 2016 Här finns flera fantastiska trådar om renovering av Fjordling: http://www.boatlife.se/forum Man måste registrera sig men det är gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 15 Oktober , 2016 Bästa båten jag haft, så den är värd att renovera. Balkar har ju inte en fjordling original därav frågan. Och har har läst alla trådar på boatsite flera ggr, men inte funnit svar på några av mina funderingar. Men får nog lov att läsa igen. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 15 Oktober , 2016 boatsite eller boatlife ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 15 Oktober , 2016 (redigerade) Självklart boatlife då boatsite inte längre finns Men läst alla trådar nu igen på morgonen, så har lite färre frågor nu. Redigerad 15 Oktober , 2016 av Krulle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 15 Oktober , 2016 Stötte på problem idag när jag skulle lyfta av överdelen. Den vill inte släppa bak vid motorbrunnen emot akterspegeln. Det som är plastat på insidan har jag sågat isär. Någon annan med den breda brunnen som varit med om samma sak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 14 Februari , 2017 Dags att fortsätta lite med projektet nu.... Hur ska man göra för att få till en vettig yta på skrovet ovan vattenlinjen? Gelcoaten har ju väldigt små sprickor precis överallt, räcker det att göra rent o måla direkt på? Eller hur ska man gå till väga samt vad ska man använda? http://www.de-ijssel-coatings.se/har tydligen bra färg som ska gå att rolla med väldigt bra resultat. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trucker1 94 Postad 15 Februari , 2017 Hur ser sprickorna ut bild? är det typ som spindelväv. Har du kapat bort durken och hur såg det ut där. Vilken motor har du. Sträckfärgen du länkar till har jag inte provat men många är nöjda och jag kanske testar den själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 15 Februari , 2017 Har tyvärr ingen bild, men ska hämta hem objektet imorgon ska jag hämta så kan ta en då. Men det påminner som du säger om spindelväv, jätte små men jätte många. Durken är borta, en massa vatten i skummet, tror skum, durk samt akterspegeln vägde 150kg hehe. En 115hk evinrude från 1997 men tanken är att skaffa ngt större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 112 Postad 16 Februari , 2017 Jag tror du måste låla över sprickorna innan du målar/lackar. Då finns det en underbar färg från de ijssel som heter HB Coating. Dock så måste du slipa slätt efter den, det blir apelsinskal! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 27 Februari , 2017 Såhär ser sprickorna, knappt att dom känns om man drar med naglarna över dom. Borde räcka att slipa ner lite och måla direkt på tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser