Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Mr_Merlin

Marinkonvertera VW 1,9 TDI ?

Rekommendera Poster

Har fått en tanke som jag inte kan släppa och det är att ersätta min befintliga Volvo Penta AQ130 med en liten lätt kraftfull dieselmotor.

 

Det har skrivits spaltmeter om detta i olika forum men det verkar vara dåligt men konkreta resultat vad det nu kan bero på…. ??

 

Har tittat på olika motoralternativ som skulle kunna vara lämpliga och kommit fram till att 110hk VW 1,9 TDI är den lämpligaste motorn att utgå ifrån (skulle egentligen vilja ha en lite starkare motor).

 

Har hittat ett marinkonverterings kitt till 75hk VW 1,9 TD. Tyvärr så är sjövatten pumpen och värmeväxlaren inte dimensionerad för +110hk som jag vill plocka ut.

Sjövatten pumpen är en separat del så den är inte så svår att byta mot en större men värmeväxlaren är ihop byggd med den vattenmantlade avgaslimpan i en enhet så det blir lite knepigare…

 

Behöver troligtvis byta utväxling i drevet till 1,61:1 för att få bästa resultat av motorbytet också. Sedan tänker jag använda en mekanisk dieselpump för att minimera all el som kan krångla.

 

Någon som har erfarenhet av en marinkonvertering? Vad fungerade bra – mindre bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAAB 1.9 TiD är ju Lombardini LDW 194 JMT.

Enligt en Lombardini åf, jag snackat med.

150 hk i bilversionen och 160 som marin.

 

Borde ju gå att hitta på skroten för rimliga pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ska kollas upp.

Vilka delar som är marin specifika skulle man behöva från Lombardini motorn? Vattenmantlade grenröret? Värmeväxlare, Oljekylare, sjövattenpump behöver ju inte vara specifikt till Lombardini motorn. Sen måste man tillverka en Adapterplatta för att motorn ska passa mot VP drevet.

Själva SAAB motorn är nog minsta problemet, värre blir nog att bena ut elektroniken...

Finns ju SAAB 1,9 TTiD oxå på 180hk ;-D

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske Nordic Uhr, Maptun eller någon annan av de klassiska SAAB trimmarna kan reda ut det elektroniska?

 

Annars som du säger, limpan från Lombardini och resten finns ju på hyllan hos exempelvis Martec.

 

Säkert inte så lätt som det låter? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga om commonrailmotorer avsedda för bilar lär kräva en hel del modifiering av insprutningens elektronikbox. Det finns en del sensorer och funktioner i bilen som inte används i båten och de måste "programmeras bort". Någon ecu-trimmare kan kanske vara till hjälp. Vill minnas att jag läste om någon som konverterade just VW's motor för några år sedan, kan ha varit i Praktiskt Båtägande men är inte säker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla med Uhr eller någon liknande, bra förslag.

 

Har faktiskt ringt och pratat med han i praktiskt båtägande som konverterade en VW 1,9 TDI. Han hade köpt ett komplett kitt av Union motor, tyvärr finns dom inte kvar längre. Han menade på att själva konverteringen inte var svår då allt passade väldigt bra på motorn, problemt var elektroniken som han fick sicka till Holland för att få ordning på.

Finns ju oxå någon som konvertera 3,0 liters TDI V6an som satt i Saab men kommer ifrån Iveco.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker läsa på lite om Lombardini 194 JTM.

http://www.lombardini.fi/pdf/usermanual_LDW194_245JMT__eng.pdf

 

Kolla på sid 33 är inte grenröret vattenkylt?

 

Jag tycker det borde vara så här:

http://www.boatdesign.net/forums/attachments/inboards/44508d1277132295-if-engine-doesnt-start-drowns-exhaust.jpg

Här verkar det som man tillför vatten efter turbon? Jag fattar att avgaserna är torra före och i turbon men borde inte grenröret vara vattenmantlad iaf?

post-106191-37627_thumb.jpg

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grenröret / värmeväxlaren är vattenmatlat, det är avloppet av sjövattnet från värmeväxlaren / grenröret som dräneras i avgasröret efter turbon.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så borde det ju vara om det är ett helvatten system, tyckte inte det såg ut så på bilderna?

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med generalagenten för Lombardini Rodahl marin samt Nordic Uhr.

 

Avgaslimpa/värmeväxlare går att få tag på för hanterbara priser. Vattenkylda intercoolern kan man nog hitta billigare på annat håll även om original skulle passa snyggt ovanpå avgaslimpan/värmeväxlaren.

 

Problemet är ECUn, Nordic Uhr trodde inte att det fanns någon i Sverige som kunde lösa detta nu när SAAB inte finns längre. Han skulle kolla med sina kontakter om det fanns några möjligheter att lösa detta.

 

Rodahl marin skulle kunna få fram original ECUn  men där någonstans börjar det spåra ur ekonomiskt…

 

Både Nordic Uhr och Rodahl marin var mycket tillmötesgående när det ringer någon stolle som ska marinkonvertera CR diesel :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande!

Kul med firmor som förstår att god service är källan till framtida affärer.

 

Kolla för säkerhets skull med Maptun angående ECUn.

 

Det finns ju i alla fall båtbyggen med SAAB bensinare.

 

På Boatlife.se finns ett par pågående projekt med BMW dieslar som kanske kan vara intressant att läsa om?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade Maptun också, dom kunde sa dom med det skulle bli dyrt....

 

Ska kolla upp Boatlife.se, killen på Rodahl marin sa att det var några med Maxim båtar som marinkonverterat 524tds motorer.

 

Känns som jag är tillbaka på VW 1,9 TDI spåret....

En fördel är att det finns ganska många som swapat VW 1,9 motorn till olika fordon så det finns lite saker klara typ adapterplatta till Volvo lådor m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, både Bmw`s 525tds och den mindre 4 cylindriga Tds motorn är väldigt lätt att få fart i utanför bilen. 5-6 kablar att koppla bara. Detta på årsmodeller innan -96. Själv åker jag nu med en 6cyl -97a som har fått en mekanisk dieselpump från 524, då är det en +kabel till pumpen så går den.

Det har funkat riktigt bra för mig i sommar, första sommaren utan databoxarna.

/ Andreas 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Mr Merlin, jag har en liknande ide, men det lutar åt en merca motor ( OM606 ) för min del, var inne på en volvo D5244T motor först, men vill nog slippa elektroniken, plus marindelar är svårare o få tag i till den. Drinkwaard verkar ha en hel del prylar för att marinisera motorer, du kan kolla här:

http://www.drinkwaard.com/en/products/marinisation/

 

Hur långt mar du kommit nu?

 

/Stefan

Redigerad av Stefan1957

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag kommit igång med mitt projekt :)

Blev lite andra planer än jag hade från början.

 

Har köpt en komplett marin diesel med backslag, instrument och "allt".

Motorn är en Mercedes OM616 240D som satt i MB W123 240D. Dom brukar gå några hundra varv runt jorden bara man sköter oljebytena ;-)

Planen är nu att turbokonvertera motorn med turbo från TAMD 31 (K26:a) en riktigt fet vattenkyld IC för att sänka insugnings tempen då jag saknar oljekylda kolvar. Samt en adapterplatta mellan motor och drev, kommer också montera en extra värmeväxlare från en VP V8 för att hålla värmen på en vettig nivå.

 

Har någon förslag på vattenkyld IC som tål saltvatten/bräcktvatten som inte är svindyr så tar jag gärna emot tips :-)

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...