Henkemannen 3 Postad 27 November , 2016 Tack för olika tips. Planen var att lossa slangarna och hälla glykol i motorn. Helt omöjligt att lossa dem, satt som berget så jag gav upp... Alt 2 blev att fixa en tratt av en gammal Petflaska, muff på drevet, instruera sonen på tio år hur man startar och hälla i glykol som bara den i tratten. Efter ca 12 liter började det komma ut från motorn. Körde i ytterligare 4 liter och hoppas på det bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 555 Postad 28 November , 2016 Inga knep hur lyckas med konserveringen OCH köra in glykol? Eller är det lika bra att satsa på att fylla motorn med glykol och sedan blåsa in lite spray i förgasare och genom tändstiften när motorn står still och köra runt ett par varv...? Man skär upp ett hål runt locket på en dunk så att man kan få ner armen. Sedan monterar man en slangnippel och en slang med gardenakoppling nertill på dunken. Ställ dunken på badbryggan, på akterdäck eller på en stege vid akterspegeln och fyll den med glykolblandningen. Ställ en stor balja under drevet som kan fånga upp det mesta av den glykol som kommer ut. Kör motorn och när glykolblandningen börjar ta slut så sprayar du fogging oil i förgasaren och stänger sedan av motorn. Mycket lugnare än att hålla på och hälla i en tratt medan motorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsBergman 0 Postad 11 Maj , 2019 Lite utanför ämnet kanske, men vad gäller när man ska börja använda båten igen efter konserveringen. I instruktionsboken står det inget om att man ska ta ur glykolen, utan det verkar bara vara att tuta och köra. Stämmer det, eller ska man tömma systemet på något sätt först och sedan fylla på det igen med vanligt vatten? (Jag lämnade in båten i höstas för att få den konserverad, så jag har inte full koll själv). Det känns inte helt ok att "hälla ut" glykolen i sjön tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Maj , 2019 (redigerade) Då får du starta på land med påkopplat vatten till kylningen innan sjösättningen och ta tillvara på glykolen. Så gör jag, då vet man att motorn startar och inte ger några överaskningar i sjön Redigerad 11 Maj , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 555 Postad 11 Maj , 2019 6 timmar sedan skrev Gelis: Då får du starta på land med påkopplat vatten till kylningen innan sjösättningen och ta tillvara på glykolen. Så gör jag, då vet man att motorn startar och inte ger några överaskningar i sjön Jo det kan man göra men det verkar vara lite överkurs. Själv sjösätter jag och startar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Maj , 2019 Tänker man inte inte återanvända glykolen är det ”bättre” att låta den gå i sjön. Etylenglykol är giftigt för däggdjur och i våra trakter har vi fler sådana på land än i vatten. Bra är det ju inte oavsett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser