theboat 4 Postad 13 Oktober , 2016 Hej! Jag har gått och funderat på en sak angående konservering av innombordare, främst mercruiser då jag inte har erfarenhet av anrda tillverkare. Borde det inte fungera med att plocka bort termostaten och låta glykolen cirkulera från början istället för att ktills temperaturen gått upp och termostaten öppnat sig? Teoretiskt sätt bör glykolen cirkulera runt hela motorn då eller tänker jag fel? Vore tacksam om vi kunde hålla oss till frågan och inte alternativa sätt att konservera på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Oktober , 2016 Finns olika skolor, om nu motorn är sjövattenkyld. Vid färskvattenkylning blir det ett annorlunda och enklare förfarande. Men att dränera motorn innan glykolen istället för att fippla med termostaten är nog det säkraste sättet. Lätt att det blir kvar vatten som inte blandar sig med glykolen om man inte dränerar (tömmer) motorn först. Behövs ingen varmkörning i det fallet, den tomma motorn fyller sig med glykolvattnet direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Oktober , 2016 Det är just det som är det fina i poängen att dränera. Motorn fyller sig själv i alla kanaler när den är tom på vatten, oavsett om termostaten är öppen eller ej. Ni tror väl inte motorn går tom på vatten tills termostaten öppnar?? Naturligtvis cirkulerar inte vattnet med stängd termostat men motorn blir fylld med glykolvatten i alla kanaler. Många plockar termostaten och är nöjda med det, men det finns nog en del som får en överraskning på våren vid första uppstart när vattnet sprutar ur en spricka, hur kunde det hända jag fyllde ju glykol.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 13 Oktober , 2016 Termostaten hindrar vatten från att rinna ut, inte in, och det finns som regel ett litet hål i den som luften lätt evakueras genom om motorn är tom på vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 13 Oktober , 2016 Japp, så är det. Är motorn full med vatten ( ex sjövatten ) kan inget mer vatten/glykol komma in i motorn, förrän termostaten öppnar och släpper ut sjövattnet. Så det absolut säkraste sättet är att tömma motorn först. // Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Oktober , 2016 Man ska dessutom vara medveten om att termostaten bara öppnar en kort stund i taget så man får köra ganska länge innan man fått en jämn fördelning av glykolen i hela motorn om man börjar med en vattenfylld motor. Det är en riskabel metod att frysskydda motorn. Dessutom späder ju vattnet i motorn ut glykolblandningen så att det är svårt att kontrollera vilket frysskydd man egentligen får när man är klar. Nä, töm du motorn först. Det är en säker metod där det är lätt att kontrollera frysskyddet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ShpongleX 1 Postad 13 Oktober , 2016 Tjena Hur tömmer man motorn på vatten och vad skall hällas i vad? Har en Mercruser 3,0 - 90 Mvh Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Oktober , 2016 För att svara på det så behöver du svara på detta. Sjö eller färskvattenkylning och vilket drev sitter det på båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 14 Oktober , 2016 Mercruiser 3.0 har alpha drev och i alpha drev sitter impellern i drevet. Så först kopplar du spolmuff med vattenslang och kör motorn så du spolar ur den. sen letar du dräneringspluggarna borde sitta i mitten av blocket rätt långt ner vet inte om även 4an har på bägge sidor plus på kyllimpan. Kyllimpan brukar ha en plast skruv röd eller blå. När du tömt motorn på allt vatten så ställer du en dunk med glykolblandningen på badbryggan med slang ner till spolmuffen kör motorn tills det sprutar ut - klart. Byt olja och filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Oktober , 2016 Mercruiser 3.0 har alpha drev och i alpha drev sitter impellern i drevet. Så först kopplar du spolmuff med vattenslang och kör motorn så du spolar ur den. sen letar du dräneringspluggarna borde sitta i mitten av blocket rätt långt ner vet inte om även 4an har på bägge sidor plus på kyllimpan. Kyllimpan brukar ha en plast skruv röd eller blå. När du tömt motorn på allt vatten så ställer du en dunk med glykolblandningen på badbryggan med slang ner till spolmuffen kör motorn tills det sprutar ut - klart. Byt olja och filter.Under förutsättningen att motorn är sjövattenkyld! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Oktober , 2016 Jag tycker dessutom att man ska byta olja och filter innan man frysskyddar motorn och helst innan man tar upp båten. Dels så är det svårt att få oljan ordenligt varm om båten står på land och dels vill man starta motorn efter oljebytet så att man får ut den fräscha oljan i hela motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 15 Oktober , 2016 Ok, motorn tömd på vatten via alla dräneringspluggar. Dräneringspluggarna återmonterade. Bälg på drevet kopplat till en dunk med glykolblandning. Motorn startas och suger in glykolblandningen. Efter ca 30 sekunder till en minut kommer glykolblandningen ut via utloppen. Eftersom blandningen inte är varm öppnar inte termostaten. Motorn stängs av och är nu vinterkonserverad. Vad är skillnad mot om termostaten hade öppnat? Någon som kanske har en bild över kylkanaler, temostat osv? När man först tömt motorn som du gjort så är det ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Oktober , 2016 När du har tömt motorn och sedan fyller med glykolblandningen så fylls kanalena på bägge sidor om termostaten. Om motorn är vattenfylld när du börjar så måste vattnet tryckas ut för att glykolen ska komma in. Om termostaten då är ivägen så kommer en del av kylsystemet bara innehålla vatten men ingen eller väldigt lite glykol. En del löser detta genom att plocka ur termostaten innan de kör in glykol. En del försöker köra så länge termostaten ska öppna och släppa igenom glykolblandningen överallt. Bägge metoderna är mindre säkra än att först tömma motorn. Om det blir en ficka kvar med dåligt frostskyddat vatten någonstans så kan det bli frostsprängning under vintern. Om man först tömmer motorn så kommer man i stort sett eliminera risken för kvarvarande vatten som kan frostspränga. Man skulle nöjligen kunna råka ut för att det blir någon luftficka kvar någonstans. Men luft kommer inte orsaka frostsprängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 17 Oktober , 2016 Ok, kan du förklara? Om motorn är tömd och det kommer ut glykolblandning gör ju inte termostaten någon skillnad. Jag vet inte hur detta fungerar men vill ta reda på det. Med all respekt tror jag ni bara svarar med ett "standardsvar". Ingen här kan förklara vad termostaten har för funktion förutom att öppna/stänga vid en viss temperatur. Vid en vinterkonservering vill man ju att alla kylkanaler ska innehålla glykolblandningen. Med all respekt, läs mitt inlägg och titta på följande bild: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 17 Oktober , 2016 Jag har Mercruiser QSD diesel. Der sitter självklart termostaten i sötvattenslingan. Termostat styr om kylvätskan bara går i motorblocket eller går ut i värmeväxlaren. Självklart ingen termostat i sjövattenslingan. Sjövattenslingan går med fullt ös hela tiden. Så inga problem med att bara köra genom med glykol i sjövatten, och sen stänga av. Inget behov att vänta på att termostat ska öppna. Jag måste ha sjövatten i avgaserna så att denna kylas och designet på denna är möjligtvis annorlunda här...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Oktober , 2016 Det finns inte någon backventil. När termostaten öppnar så släpps varmt vatten från motorn ut till limpan/limporna då blir det plats för kallt vatten som kommer från sjövattenpumpen och ersätter samma mängd som termostaten släppt ut med kallt sjövatten. En liten mängd varmt vatten strömmar hela tiden förbi termostaten via by-pass hålet. Vissa motorer har lite större by pass som ger mera grundkylning förbi termostaten. Det sjövatten som inte kan komma in i motorn när termostaten är stängd går vidare direkt till limpa eller knä, beroende på motor. (Om det inte var öppet så skulle det bli väldigt högt tryck i sjövattensystemet och det skulle antagligen kvadda impellerpumpen.) Eftersom utloppet till limpa och/eller knä sitter högt upp på motorn så kommer i stort sett all luft ut på en gång genom avgasröret när en tom motor fylls med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Oktober , 2016 Det verkar vara frågor om lite olika motorer i tråden. Bilden ovan visar en sjövattenkyld V8. Här kommer bild på en Sjövattenkyld Mercruiser 3.0. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Oktober , 2016 Och här är en bild på en sötvattenkyld Mercruiser 3.0. Lite bristfällig bild tycker jag eftersom den inte riktigt visar flödet som går runt i motorn när termostaten är stängd men jag hittade ingen bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 26 Oktober , 2016 Hur många liter i minuten tro strömmar genom bypassen, alltså hur länge innan motorn är uppfylld. Hålet är inte stort, det rör sig om ett par millimeter eller nåt sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 26 Oktober , 2016 Ok, nu läste jag inte riktigt. Det finns alltså förbi termostaten, då går det nog ganska snabbt att fylla upp med stängd termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 4 November , 2016 Ber om ursäkt från början då detta är mitt första inlägg och min första inombordsmotor, Mercruiser 3.0 sjövatten. Först av allt vill jag bara tacka för en mycket informativ länk, bästa informationen jag hittat på hela nätet om vinterkonservering! Och jag jag har letat... Jag vill dock be om era kommentarer på ett spörsmål kopplat till att blåsa in konserveringsvätska i förgasare och cylindrar. 1. Jag dränerar motorn ok 2. Ansluter muff med glykolblandning ok 3. Startat motorn ok 4. Glykol sugs in i motorn. Termostat stängd 5. Nu kommer resterande glykol "bara" att cirkulera förbi, alltså inte in i motorn 6. Jag blåser in konservering i förgasaren ? Min fråga är, motorn hinner ju inte gå varm. Är det någon nackdel att konservera förgasare och cylindrar i kall motor. Som jag ser det finns det är alternativet en pool för att cirkulerar tills motorn är varm. Det skulle ju vara grymt smidigt ifall även förgasare etc fixades med kall motor. Ps Min lösning för glykol är att öss det i tratt som rinner ned till muffen och då samlar jag ju inte upp överskotts glykolen... DS Ps2 ungefär hur mycket glykol brukar ni bland ihop, snopet om man inte har tillräckligt... Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 5 November , 2016 (redigerade) Skall kapa tråden lite, har (1;a säsongen) en 3.0 liters Mercruiser (2006:a) med sötvattenkylning. Måste byta ut kylarvätskan då jag vet inte hur gammalt det är och fryspunkt bara -20 grader. Jag har något som heter "snabbtömning" mha 2 stycken blåa slangar. Jag har tolkat instruktionen att det räcker att jag öppnar proppen som finns överst i slangarna, böjer slangarna neråt så att deras öppna änden hamnar under motorblocket, öppnar kylarlocket och då töms hela systemet. Stämmer det, för mig låter för enkelt för att vara sant ? Värmeväxlaren ligger ju längre ner än de blåa slangarnas motoranslutningar. Någon som vet ? Redigerad 5 November , 2016 av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 November , 2016 Det brukar finnas en avtappningsplugg på undersidan av värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 7 November , 2016 Det brukar finnas en avtappningsplugg på undersidan av värmeväxlaren. Är det avtappning för sötvattendelen eller sjövattendelen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 7 November , 2016 (redigerade) Enligt manualen finns det två pluggar på undersidan en till sjövattendelen och en till sötvattendelen. Jag har själv aldrig provat någon av dem och jag är inte helt säker på att min har två, jag har nog bara sett en. Redigerad 7 November , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 7 November , 2016 Inga knep hur lyckas med konserveringen OCH köra in glykol? Eller är det lika bra att satsa på att fylla motorn med glykol och sedan blåsa in lite spray i förgasare och genom tändstiften när motorn står still och köra runt ett par varv...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 8 November , 2016 (redigerade) Inga knep hur lyckas med konserveringen OCH köra in glykol? Eller är det lika bra att satsa på att fylla motorn med glykol och sedan blåsa in lite spray i förgasare och genom tändstiften när motorn står still och köra runt ett par varv...? Om jag fattat det rätt (så jag hade tänkt göra på söndag) så finns det två alternativ: 1. Med drevsäck med glykolblandning köra motorn på 2 takts alkylatbensin sista minuterna 2. Med drevsäck med glykolblandning spruta konserveringsmedel i förgasaren, stänga av motorn, ta loss tändstiften, spruta konserveringsmedel eller olja i cylindrarna och dra några varv med startmotorn. Ännu bättre om man kör motorn de sista minuterna på alkylatbensin som håller bättre över vintern. Alt 1 känns enklare. Tillägg: Läste en annan tråd där det påstås att alkylatbensin inte vara bra för båtmotorer, så många olika åsikter här på forumet. Redigerad 8 November , 2016 av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 10 November , 2016 När jag körde förgasare så hälde jag i motorolja i förgasaren det sista tills den i princip korkade motorn och nöjde mig så. Det borde vara tillräckligt. Ibland var det 2 taktolja, det blev vad man hade, någon form av olja dock ej gamal är nog sämre. Det var en 5,7. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 10 November , 2016 Drevsäck känns krångligt, har själv varit inne på det men inte köpt någon. Lossa slangarna på termostathuset. Tappa ur vardera block, tappa ur limporna, tappa ur impellerhuset, alltså drän pluggarna. Börja fylla vardera slang till limporna med 50/50 tills du hör att det rinner bak vid drevet ute vid varje limpa. Sedan slangen från impellern. Sedan om du har VV beredaren, slangarna till denna. Till sist den tjocka ner till vattenpumpen fylls till det rinner ren 50/50 blandning från termostathuset. Efter varje slang du fyllt monteras tillbaka. Låt motorn stå uppfylld så under vintern, bra korrosionsskydd och inget syre. Förfarandet tar ca 40 min när du gjort det en gång. Se till att ha kärra så hög som möjligt fram så du slipper få massa vatten stående framtill under vintern utan istället finner ut via dyvikan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 10 November , 2016 Ovan jag skrev gäller endast om motorn är sjövatten kyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser