Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
dunegard

Volvo Penta AD41 1990

Rekommendera Poster

Hej, Har en Nimbus 35 DC  med två Penta AD41 från 1990. 

Barbord motor varvar bara upp till ca 3500/3600varv. 

Den ryker även en del i början innan den planar ut. 

Vad är problemet och hur löses det?

 

Richard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryker den hela tiden? Eller bara vid första pådragen?

Skiljer det sig markant mellan motor 1 och 2
En annan kanske idiotisk fråga är om det är samma propellrar på båda motorerna.

Vad varvar den "friska" motorn? ~ 3900 rpm?
Mät turbotryck på båda.

Sotar i början gör de innan de nått lite högre arbetstemperaturer.
Sotar de hela tiden kan det vara läge att kolla luftfilter och turbon samt om bränslepumen är skruvad på.

Blårök är typiskt för oljeläckage in i cylindrarna, Ventiler, ventilsäten, kolvringar etc.
Vitrök som stinker är troligen oförbränd diesel. Spridare etc.

Denna är bra och ofta relaterad till:
http://forbina9000.blogspot.se/p/tips.html

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Landkrabba, Ska läsa igenom och återkommer till dig. Tack sålänge

 

Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...