Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gäst Pontus

Huvudbrytare på plus eller minus?

Rekommendera Poster

Gäst Pontus

I en annan tråd var det en som frågade om huvudbrytaren skulle sitta på plus eller minuskabeln. Ett av svaren var att den skulle sitta på minus och det andra var att den skulle sitta på plus för annars kunde galvaniska strömmar uppstå. Sedan dog tråden ut... Vilket sätt är det rätta? Jag vill bryta all ström på båten, dels som en säkerhet och dels för att inte riskera att startmotorn står och går pga att tändlåset hängt upp sig eller nåt, vilket tyvärr har hänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt brytaren på pluss sidan. Kolla också in www.skyllermarkspressar.se Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligtvis så räcker det med att bryta plus-polen. Men, du är inne på rätt resonemang: Om inte minuspolen är bruten så finns det stor risk att minuspolen har galvanisk kontakt med båtens jordpotential via exempelvis generator eller stereo ovs. Detta kan då i värsta fall medverka till ökad korrotionsrisk om strömmen på något vis leds via skrovet ner i vattnet, detta i synnerhet om båten är av stål. Själv har jag tvåpolsbrytare pga. stålfartyg. Ett vanligt problem med galvaninsk ström på stålbåtar är landström med jordkbeln ansluten till skrovet pga spänningsskillnad mellan båtens jordplan & landströmmens jordplan. Där kan man installera en galvanisk åtskiljare som ansluter jorden induktivt istället för fysiskt. Hälsningar Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en gammal veteranbil och där finns inget krav på vilken pol som ska brytas. Bara att en valfri måste brytas. Men det finns väldigt bra argument för att bryta minussidan. Ehh, jag kommer inte direkt ihåg... På vår Solö sitter strömbrytaren på minus, vilket ser ut att vara original.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. I vår båt sitter den på pluskabeln, mellan batteiet och startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som min. Fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej den ska sitta på plussidan. Om du skulle sätta den på minussidan (jordsidan) och nåt skulle hända med brytaren så kan den ta jord från en annan plats i båten. tex. antennen eller motorn om den vill därför skall du ha den på plussidan. Ha de/Putte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pontus

Jag har en liten Ockelbo T14 av plast, så då kanske det inte är lika viktigt med att bryta båda polerna? Det var bland annat det som Lennemyr skrev som jag funderat lite över. Då sätter jag den på plussidan sådana fall, mellan plus på batteriet och startmotorn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Det finns en jättebra folder om båtel som Tudor har gett ut men har ej nån adress Mvh Jonas J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...