lundgrenn 0 Postad 12 Oktober , 2016 Hej. Jag är en helt nybörjare på båtar. Pappa har mekat endel bilar i sina dagar så sett lite motor iaf. Men jag äger en sunbird corsair med en cobra omc 3.0 inombordare. Men är lite osäker på vad som är bra att veta om någon äger en liknande. Och nu när jag tagit upp den vad ska göras och har ni några bra tips på hur man gör det. Antar man ska byta olja iaf? Och köra kylsystemett med glykol? Impeller har jag hört och läst en del om? Vart sitter det och måste man byta varje år om man kört typ 20 timmar Mvh patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Oktober , 2016 Olja och oljefilter skulle du helst bytt före upptagning eftersom oljan helst ska vara varm vid byte och det är svårt att varmköra motorn så att oljan verkligen blir varm med båten på land. Det är helt enkelt mycket svårare att byta oljan efter upptagning. Du måste givetvis vinterkonservera moeorn. Det funns många trådar om detta och drt görs på lite olika sätt beroende på om du har sötvattenkylning eller saltvattenkylning. Det kan även göras lite olika beroende på om du har sjövattenpumpen i drevet eller i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Oktober , 2016 Om du vet att impellern bara varit med en säsong så behöver du inte göra något. Men om du inte vet hur gammal den är så bör du byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser