FinMick 87 Postad 12 Oktober , 2016 Ikväll blev jag en erfarenhet rikare! Har inte tidigare sett en sluss från insidan, men tog idag en tur som tog mig genom inte en, men två. Den första var 13m lång och 4(?)m bred - min båt är 8x2,60m. Jag kom från lågt vattenstånd och gick upp i en reglerad sjö som låg ca 90cm högre. Min första miss var att jag väntade för nära slussporten: När vattnet forsade ut under porten förde det båten i sidled farligt nära stenslänten. Jag hade redan i förväg konstaterat att fendrar kunde vara till nytta inne i slussen, så resten gick... helt okej! Den andra missen kom 2h senare då jag skulle ut genom en annan sluss. En med erfarenhet i just den slussen menade att jag aldrig kommer att få in båten där, en annan med annan erfarenhet menade tvärtom, så jag åkte dit för att testa. Det värsta som kan hända är ju att jag måste åka runt! Jag hade kollat de kritiska måtten och var ganska säker på att klara det. Före slussen fanns en bro märkt till 2m fri höjd, jag kom fram och gick utan problem under bron. 100m senare kom jag till slussen som var märkt till 2,3m i höjdled och 9x3m i sidled. Lite trångt, men jag gav fart och gled in. Gick fram på fördäck för att ta stöten mot väggarna och lät båten bara glida in i friläge. Vilket för oss till det andra misstaget för dagen. Jag hörde något som klapprade och sprättade bakom mig. Det var topplanternan på sin stake som dansade under slussportens nedre kant. Höjden på bron hade säkert mätts med nån annan måttstock, för av skillnaden på 30cm syntes inget! Finns en story om en grymt överdimensionerad kyrka i Lappfjärd, Finland som ritats i cm men byggkarlarna använde tum. Kanske nåt sånt inträffat även här? Lanternan klarade behandlingen, men påminde mig igen om att vinterns uppgraderingar ska innehålla en stake som viker sig undan för dylika missar. Jag tänker mig en fjäderbelastad led av något slag. (Första traumat var backslagshaveri ute i Kvarken sex timmar in på jungfruresan, andra var en grundstötning i skymningskörning på en för mig okänd plats.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 12 Oktober , 2016 Krönikören i Yachting Monthly kallar sin medseglare för antingen the indoor dragon eller amiralen. Det kan bli ditt fjärde trauma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 13 Oktober , 2016 Man ska inte leka med elden! (no pun intended) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser