kossor 939 Postad 14 Oktober , 2016 (redigerade) Har precis kollat med Agrols oljesupport den olja du refererar VDS3 är identisk med Agrol megatruck 15/40 eller evo truck 15/40, dessa oljor ligger runt 25 kr / liter, och funkar utmärkt i en D6 som i grunden är en Deutz fahr motor som sitter i vissa lastmaskiner grävare och traktorer. Funkar dessa oljor i maskiner av samma art som jobbar tufft mycket tufft så funkar de nog i din D6 a med, Dessa oljor är inte att jämföra med biltema eller andra budget märken, Agol är riktiga kvalitetsprodukter för tuffa krav på hållbarhet. http://webshop.agrol.se/ Ber om ursäkt om det blir lit OT nu, men det där med att D6 i grunden är en Deutz gör mig lite nyfiken. VP själva har ju i all kommunikation hävdat att just D4 och D6 är de enda/första motorer de själva utvecklat från grunden och med sikte just för marint bruk. Annars är det ju vanligt att det är anpassade lastbils- eller industrimotorer eller att man köper från annat håll, t.ex. Perkins. Har du info - länka gärna, bara rent nyfiken. Volvo äger visst antal procent i deutz fahr sedan några år, och de motorerna sitter idag i deras arbetsmaskiner, enligt den info jag fått från en insatt person, så har penta inte utvecklat någon egen motor från grunden sedan 2004. D6 ska man ha plockat ifrån Deutz fahr sidan och marinkonverterat. Har ingen direkt länk men ska luska mer i detta om du vill, eller så kanske någon annan här har info om detta. Och det är hörsägen jag hört detta på, men tänker man till så sitter dessa motorer i de flesta maskiner volvo arbetsmaskiner som tillverkas idag. Så varför göra en helt egen motor med de utvecklingskostnader det är att få fram en egen motor i ett sådant litet företag som penta. D3 är ju tagen direkt från bilindustrin den med. Och egentligen ska man inte uttala sig om sådant på ett forum så här, för infon kan ju vara felaktig och jag reserverar mig angående det men återkommer om frågan. http://www.atl.nu/lantbruk/volvo-och-same-deutz-fahr-i-samarbete-om-motortillverkning/ Redigerad 14 Oktober , 2016 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2016 Det här med skitpengar, löpande underhåll kostar några procent per år om underhållet inte är skitpengar så har man köpt för dyra grejor. Idag vet vi att förebyggande underhåll sparar pengar och en del överraskningar. -- Obs att belastning för en diesel är samma som varvtal. En båtmotor kan gå ett konstant marschvarvtal och med en ställbar propeller kan belastningen variera mellan 0-100%. Belastningen dvs uttagen effekt kan mätas på flera sätt: Mätning av medeltrycket i cylindern. Inte så enkelt på en liten motor om det inte finns inbyggda givare. Detta är den mest exakta metoden. Mätning av förbrukad mängd bränsle, här måste man dock ta hänsyn till varierad verkningsgrad. Graderad pumpaxel, detta är den vanligaste metoden på större dieslar. Trådtöjningsgivare el likn på utgående axel för att mäta torsionskraften i utgående axel. Denna metod i kombination med metod 1 & 2 använder man när man provkör fartygsdieslar "i bänk". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Oktober , 2016 Har precis kollat med Agrols oljesupport den olja du refererar VDS3 är identisk med Agrol megatruck 15/40 eller evo truck 15/40, dessa oljor ligger runt 25 kr / liter, och funkar utmärkt i en D6 som i grunden är en Deutz fahr motor som sitter i vissa lastmaskiner grävare och traktorer. Funkar dessa oljor i maskiner av samma art som jobbar tufft mycket tufft så funkar de nog i din D6 a med, Dessa oljor är inte att jämföra med biltema eller andra budget märken, Agol är riktiga kvalitetsprodukter för tuffa krav på hållbarhet. http://webshop.agrol.se/ Ber om ursäkt om det blir lit OT nu, men det där med att D6 i grunden är en Deutz gör mig lite nyfiken. VP själva har ju i all kommunikation hävdat att just D4 och D6 är de enda/första motorer de själva utvecklat från grunden och med sikte just för marint bruk. Annars är det ju vanligt att det är anpassade lastbils- eller industrimotorer eller att man köper från annat håll, t.ex. Perkins. Har du info - länka gärna, bara rent nyfiken. Volvo äger visst antal procent i ( enligt uppgift runt 30-40 % )deutz fahr sedan några år, och de motorerna sitter idag i deras arbetsmaskiner, enligt den info jag fått från en insatt person, så har penta inte utvecklat någon egen motor från grunden sedan 2004. D6 ska man ha plockat ifrån Deutz fahr sidan och marinkonverterat. Har ingen direkt länk men ska luska mer i detta om du vill, eller så kanske någon annan här har info om detta. Och det är hörsägen jag hört detta på, men tänker man till så sitter dessa motorer i de flesta maskiner volvo arbetsmaskiner som tillverkas idag. Så varför göra en helt egen motor med de utvecklingskostnader det är att få fram en egen motor i ett sådant litet företag som penta. D3 är ju tagen direkt från bilindustrin den med. Och egentligen ska man inte uttala sig om sådant på ett forum så här, för infon kan ju vara felaktig och jag reserverar mig angående det men återkommer om frågan. Luska gärna om det inte är för stort besvär. Jag förstår argumenten, men just D4 och D6 lanserades ju runt 2004 i sina första generationer. VP hävdade själva i lanseringsinformationen att de utvecklat dessa båda motorer från grunden för marint bruk (vilket framställdes som något unikt). Sen använder de säkert dessa motorer även i industriapplikationer, generatorer och annat. Känner väl till att D3 i grunden är deras femcylindriga diesel. KAD 4X-serien kom ur staketmotorn som var ett gemensamt projekt för lätta lastbilar och marint bruk. Mindre dieslar, tex D2 är väl Perkins (som bygger på någon japansk motor i just det fallet har jag för mig). Surfade snabbt på både Deutz och Deutz-Fahr och jag kan inte hitta att de erbjuder motorer på 4 respektive 6 cylindrar med slagvolymer näraliggande de som D4 och D6 har. Jag tror det hela är hörsägen, men jag är helt öppen för, och nyfiken på att bli motbevisad. Det är väl inte Deutz-Fahr som tillverkar motorerna? Snarare Deutz? Dessutom sitter det visst Mercedesmotorer i en del Deutz-Fahr-maskiner? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Oktober , 2016 (redigerade) Har precis kollat med Agrols oljesupport den olja du refererar VDS3 är identisk med Agrol megatruck 15/40 eller evo truck 15/40, dessa oljor ligger runt 25 kr / liter, och funkar utmärkt i en D6 som i grunden är en Deutz fahr motor som sitter i vissa lastmaskiner grävare och traktorer. Funkar dessa oljor i maskiner av samma art som jobbar tufft mycket tufft så funkar de nog i din D6 a med, Dessa oljor är inte att jämföra med biltema eller andra budget märken, Agol är riktiga kvalitetsprodukter för tuffa krav på hållbarhet. http://webshop.agrol.se/ Ber om ursäkt om det blir lit OT nu, men det där med att D6 i grunden är en Deutz gör mig lite nyfiken. VP själva har ju i all kommunikation hävdat att just D4 och D6 är de enda/första motorer de själva utvecklat från grunden och med sikte just för marint bruk. Annars är det ju vanligt att det är anpassade lastbils- eller industrimotorer eller att man köper från annat håll, t.ex. Perkins. Har du info - länka gärna, bara rent nyfiken. Volvo äger visst antal procent i ( enligt uppgift runt 30-40 % )deutz fahr sedan några år, och de motorerna sitter idag i deras arbetsmaskiner, enligt den info jag fått från en insatt person, så har penta inte utvecklat någon egen motor från grunden sedan 2004. D6 ska man ha plockat ifrån Deutz fahr sidan och marinkonverterat. Har ingen direkt länk men ska luska mer i detta om du vill, eller så kanske någon annan här har info om detta. Och det är hörsägen jag hört detta på, men tänker man till så sitter dessa motorer i de flesta maskiner volvo arbetsmaskiner som tillverkas idag. Så varför göra en helt egen motor med de utvecklingskostnader det är att få fram en egen motor i ett sådant litet företag som penta. D3 är ju tagen direkt från bilindustrin den med. Och egentligen ska man inte uttala sig om sådant på ett forum så här, för infon kan ju vara felaktig och jag reserverar mig angående det men återkommer om frågan. Luska gärna om det inte är för stort besvär. Jag förstår argumenten, men just D4 och D6 lanserades ju runt 2004 i sina första generationer. VP hävdade själva i lanseringsinformationen att de utvecklat dessa båda motorer från grunden för marint bruk (vilket framställdes som något unikt). Sen använder de säkert dessa motorer även i industriapplikationer, generatorer och annat. Känner väl till att D3 i grunden är deras femcylindriga diesel. KAD 4X-serien kom ur staketmotorn som var ett gemensamt projekt för lätta lastbilar och marint bruk. Mindre dieslar, tex D2 är väl Perkins (som bygger på någon japansk motor i just det fallet har jag för mig). Surfade snabbt på både Deutz och Deutz-Fahr och jag kan inte hitta att de erbjuder motorer på 4 respektive 6 cylindrar med slagvolymer näraliggande de som D4 och D6 har. Jag tror det hela är hörsägen, men jag är helt öppen för, och nyfiken på att bli motbevisad. Det är väl inte Deutz-Fahr som tillverkar motorerna? Snarare Deutz? Dessutom sitter det visst Mercedesmotorer i en del Deutz-Fahr-maskiner? Ja helt rätt av dig. Deutz är det, gick av bara farten Deutz fahr är ju en traktor som dessa motorer sitter i ber om ursäkt för det. Absolut helt rätt, har man inte en motor som passar just det redskapet så sätter man i nåt annat som finns tillgängligt. Deutz sitter ju i lastmaskiner men finns säkert andra motorer med. Men det är bra grejer riktigt bra. Ska kolla återkommer. Redigerad 14 Oktober , 2016 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Oktober , 2016 Att Deutz är fina tvivlar jag inte på. Hittade gammal pressrelease från volvo på deras hemsida: http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/press_releases/2003/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=20708&News.Language=sv-se Så som den är skriven utesluts ju inte att det är ett delvis köpt eller samriskprojekt med någon annan, men jag minns att man även i andra sammanhang ville få det att låta som att D4 och D6 var egenutvecklade motorer med sikte i första hand på marint bruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bmarin 1 Postad 14 Oktober , 2016 En lite udda fråga på forumet kanske då det mer naturliga vore hårt körda motorer - men vad säger ni? Kan motorn på sikt ta stryk om man kör för LUGNT och fiser runt i 7-8 knop hela dagarna istället för att låta sexan få jobba i sitt tänkta varvtalsområde? Jag tänker nu kanske mest på smörjning och det som föranleder frågan är någon kommentar jag läste för ett par år sedan som satt sig. Det var visst någon som startade upp sin KAD på vintrarna och lät den gå lite försiktigt i tron om att "hålla den i form". Det gick till slut åt pipan. Vet inte exakt vad men något i stil med att ytan på cylindrarna slets ut. Fast det kanske mer var att man lät motorn stå på tomgång hela tiden. Nåja. Jag förstår givetvis att man skall kunna köra sin båt och motor på dessa varvtal men vad händer om man blir FÖR bekväm/gubbig? Hej när man startar och kör en kall motor några minuter så kommer inte motorn upp i temperatur köldväggen som uppstår mellan kall del, och varm del kommer att fälla ut fukt när varma delen svalnar är fuktutfällning från fuktighet i luften cylindrarna kommer därmed att rosta, nästa gång kolvar och ringar passerar så blir det ett effektivt slipmedel KAD42 är en prestanda motor, att köra på enbart låga varvtal, bör kompenseras med 10% marsch körning så motorn kommer i rätt driftstemperatur! Lycka till Arild B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Oktober , 2016 Det här med skitpengar, löpande underhåll kostar några procent per år om underhållet inte är skitpengar så har man köpt för dyra grejor. Idag vet vi att förebyggande underhåll sparar pengar och en del överraskningar. -- Min erfarenhet är att löpande underhåll för en båt med prestandamotor kostar mer än några procent. Men självklart beror det ju vad man mäter procenten mot. Skitpengar är det hursomhelst inte i min värld, men jag har å andra sidan delvis småländska rötter. Och om jag köpt för dyra grejor så måste ju även begreppet "för dyra" sättas i relation till något. Enligt min egen högst personliga uppfattning har jag inte köpt för dyra grejor, men jag har - vilket jag accepterar och räknar med - relativt stora underhållskostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2016 Underhållskostnader är väl en del av kalkylen när man köper något men visst, man kan ju dra ner på underhållet och hoppas det håller ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Oktober , 2016 Underhållskostnader är väl en del av kalkylen när man köper något men visst, man kan ju dra ner på underhållet och hoppas det håller ändå Varför skulle man dra ner på underhållet bara för att underhållskostnaderna inte är skitsummor enligt ditt sätt att räkna? Förstår överhuvudtaget inte logiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Oktober , 2016 (redigerade) Att Deutz är fina tvivlar jag inte på. Hittade gammal pressrelease från volvo på deras hemsida: http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/press_releases/2003/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=20708&News.Language=sv-se Så som den är skriven utesluts ju inte att det är ett delvis köpt eller samriskprojekt med någon annan, men jag minns att man även i andra sammanhang ville få det att låta som att D4 och D6 var egenutvecklade motorer med sikte i första hand på marint bruk. Hej igen, jo volvo äger ju runt 25-30% av deutz, så i reell mening har de ju utvecklat en egen motor i sitt delägande av deutz. Intressant är ju fortfarande att just D6 sitter i en del entrepenadmaskiner , den heter där också D6. Men varvar bara 2400 varv på landbacken, på sjön varvar den väl 3600. Så en ren marinmotor framtagen enbart för marint bruk stämmer ju inte då, antar att det skiljer på elektroniken mellan motorerna, för vilken beskaffenhet de tänkts att arbeta med. Och till Ts ber så väldigt mycket om ursäkt för vi kommit ifrån din ursprungliga frågeställning. Redigerad 14 Oktober , 2016 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2016 Underhållskostnader är väl en del av kalkylen när man köper något men visst, man kan ju dra ner på underhållet och hoppas det håller ändå Varför skulle man dra ner på underhållet bara för att underhållskostnaderna inte är skitsummor enligt ditt sätt att räkna? Förstår överhuvudtaget inte logiken. Jag förstår inte vart du vill komma. med en motor för kanske 400.000 kr så är väl 2000 en skitsumma i sammanhanget? Vad nu detta har med "mesköra en KAD4X" att göra mer en att låter man inte motorn jobba som den är tänkt att göra så måste man vara ännu mera noga med oljebytena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Oktober , 2016 2000 spänn räcker inte långt för denna motor, den normalinsatte vet nog inte hur man tar reda på vilka eventuellt kompatibla filter, oljor, remmar + andra slitdelar man kan köpa till lägre kostnad som säljs som reservdelar till tex entreprenadmaskiner. Men det var när du satte det i förhållande till årskostnad, eller "självklart" skulle ta ett oljeprov istället för att byta olja jag helt enkelt inte höll med. Nu sätts det i förhållande till motorns nypris vilket är en ny vinkel som blir lite akademisk. Det svänger emellanåt...men kör i vind, t.o.m. en med småländska rötter kan tycka att 0,5% är en skitsumma om det nu är dig till tröst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 14 Oktober , 2016 För att återgå lite till ursprungsfrågan om "meskörning" så har jag själv funderat lite över motoralternativen som finns/fanns till deplacerande båtar, som t.ex winga 25 som hag har själv. Man kunde köpa den riggad med md11c på 23hk, eller utan rigg men med md17 på 36hk. Min har md11c, 23hk. Max skrovfart är 7knop och den farten når man vid ca 1900rpm av max 2500rpm. Bäst går båten vid 6knop vid 1600rpm tycker jag själv. Meskörning med andra ord och kanske inte så bra för maskinen då? Men det har funkat i snart 40år så det borde inte vara nån större fara. MEN, varför finns den med md17 på 36hk?! Denna motor borde ju få upp båten i deplacementfart redan strax över tomgång och då kan jag tänka mig att man får problemen med polerade cylindrar, eller? Vad jag förstår väljer man stora motorn (3cyl istället för 2) för en jämnare gång och lägre varvtal. Men det borde ju vara omöjligt att utnyttja motorn på ett hälsosamt sätt för maskinen, ändå finns många snipor med "för stor" motor redan från varvet. Dessa tuffar ju på fortfarande så det kan ju inte vara ett jätteproblem? Eller kan man anse att 50% av maxvarv/belastning räcker för att undvika problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2016 Varvtalet spelar ingen roll men det brukar anses att man ska minst 60% belastning men någon absolut gräns finns inte. Äldre motorer verkar vara mindre känsliga. Den här typen av motor bör klara 20000 timmar, de flesta motorer byts långt innan bla pga att de blivit orkeslösa dvs cylindrarna har blivit glaserade. (jag tycker cylinderglasering är ett bättre ord. På engelska heter det "bore glazing". Det som sker är att de mikroskopiska repor som ska finnas på cylinderväggarna för oljefilmen ska kunna bildas mer eller "spacklas" igen så att ytan blir helt slät. Men, men, vad man kallar det spelar mindre roll) Den bästa lösningen för att kunna köra långsamt är en ställbar propeller (eller dieselelektrisk drift). Det är synd att detta inte slagit igenom, det finns stora fördelar. Tekniskt sett går det ju annars att "hänga" en eller flera cylindrar dvs koppla bort bränslepumpen. Men det kräver ju att det sitter en pump per cylinder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 15 Oktober , 2016 Vi kör med 500 timmars intervall på oljebyte och lämnar oljeprov en gång per år på jobbarbåtens VP D16 825. Någon gång har det blivit dryga 600 timmar. Oljeprovet visar varje gång på en olja som inte hade behövt bytas. Har gått dryga 5000 timmar utan annat än service. Hjälpkärran en Yanmar har gått med låg eller nästan ingen last i dryga 6000 timmar. Dock med oljebyte var 200:e timme. Den startas på morgonen och går direkt upp i arbetsvarv utan att passera tomgång och helt utan motorvärmare el dylikt. Blir dock inte minusgrader där den står. Vi stänger av när isen lägger sig och startar igen när båten lossnar på våren. Oljeservice gör vi stumt på timintervall. Vi kör 5-6000 M per år med väldigt mycket tomgångs/låglast varvat med fullgasruscher. Blir nyfiken, vilken modell av Yanmar har ni och vilket varvtal körs den på? Jag "fiskör" en 4JH2 DTE, i stort sett konstant 1500-1700. Vid 1700rpm hör man att turbon åtminstone laddar en smula, så jag har sista tiden börjat undvika att ligga så lågt som 1500. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 Oktober , 2016 För att återgå lite till ursprungsfrågan om "meskörning" så har jag själv funderat lite över motoralternativen som finns/fanns till deplacerande båtar, som t.ex winga 25 som hag har själv. Man kunde köpa den riggad med md11c på 23hk, eller utan rigg men med md17 på 36hk. Min har md11c, 23hk. Max skrovfart är 7knop och den farten når man vid ca 1900rpm av max 2500rpm. Bäst går båten vid 6knop vid 1600rpm tycker jag själv. Meskörning med andra ord och kanske inte så bra för maskinen då? Men det har funkat i snart 40år så det borde inte vara nån större fara. MEN, varför finns den med md17 på 36hk?! Denna motor borde ju få upp båten i deplacementfart redan strax över tomgång och då kan jag tänka mig att man får problemen med polerade cylindrar, eller? Vad jag förstår väljer man stora motorn (3cyl istället för 2) för en jämnare gång och lägre varvtal. Men det borde ju vara omöjligt att utnyttja motorn på ett hälsosamt sätt för maskinen, ändå finns många snipor med "för stor" motor redan från varvet. Dessa tuffar ju på fortfarande så det kan ju inte vara ett jätteproblem? Eller kan man anse att 50% av maxvarv/belastning räcker för att undvika problemet? Oroa dig inte för cylinderpolering, det är inte ett problem idag, dagens oljor innehåller även additiv som motverkar detta fenomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 15 Oktober , 2016 Det krävs inte mycket effekt för att få upp en 10 m båt i 6-7 knop, kanske 10 - 20 Hk. Det är först vid lite högre fart man kan tala om "uppförsbacke" eller motstånd. Om det är ett problem eller inte att köra utan belastning verkar ju råda delade meningar om, men jag tror inte på att man kan bli av med glasering (glazing) genom att då och då öka belastningen. De "repor" i cylindern som är igenkladdade med - vad jag förstår - sintrade oxider kommer att förbli igenkladdade även om man ökar belastningen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Oktober , 2016 "Oroa dig inte för cylinderpolering, det är inte ett problem idag, dagens oljor innehåller även additiv som motverkar detta fenomen." Nja, oljor har en massa additive som ibland för tankarna till snakeoil. Marknadsföringen har ju varit tvungen att ändras då och då. Castrol tex rekommenderar inte att använda en modern hi-tech multigrade olja när man kör länge på låg belastning. Låg viskösa oljor ska undvikas i marinmotorer mm. Yanmar säger att om man "krypkör" så ska man varva upp motorn rejält ett par gånger per två timmar. Bara ladda batterier ska helst undvikas och om man gör det, lägg i växeln så motorn får jobba lite. Vill man ha ett riktigt bra svar så kontaktar man motortillverkaren eller importören. Det är inte alltid säkert man får svar direkt och då får man stöta på igen. Men ofta får man väldigt bra svar som inte sällan skiljer sig från vad den lokala motorfirman säger eller från svaren på något forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 Oktober , 2016 (redigerade) Ja det är märkligt vilket ståhej det kan bli över något som inte är ett problem.... Varje dag året runt två gånger om dagen startar jag min komatsu lastmaskin, och använder den vid utfodring av djuren, den fiskörs varje dag, och går runt 3 timmar varje dag, ständig tomgångskörning på vintern när man gör klart djuren, skulle tro den går två timmar på tomgång varje dag. Den börjar nu närma sig 6000 timmar. Än så länge finns inga fel på vare sig motor eller drivlina, oljebyten sker på 200 timmar, service intervallet är på 600 timmar men olja filter byts ändå på 200 timmar. Motorn år på 110 hk Vintertid startas maskinen ibland i 30 graders kyla utan problem och utan motorvärmare. Jag har kört stora tunga traktorer med dieselmotorer i 30 år samt haft dieselbilar över 25 år och aldrig haft något av en del oroar sig för här, att köra en båtmotor en timme ojoj då får du cylinderpolering, ja tycker det är mycket svammel och lite vanligt sunt förnuft, men så här blir det väl på ett forum. Ibland spelar ingen roll vad man försöker svara på, och hur man svarar det förvrängs alltid efter någon individs tyckande eller tänkande, oavsett om fakta läggs fram och expertis som jobbar med maskiner eller oljor uttalar sig. Där även jag då svamlar ibland bäst tillägga . Motorerna är ju inga glasmotorer de är ofta överskötta välservade underhållna, varför oroa sig över något som inte är ett problem. Pratade med min granne idag som har just motorverkstad och renoverar tunga dieslar, cylinderpolering har inte han sett sedan 60 talet då va det rätt vanligt, men sedan införde man additiv i oljor och utvecklade dem så idag har då inte han hört talas om detta. De gånger loppen blir blanka och slitna glacerade så har ofta den mänskliga faktorn varit inblandad i fråga om undehåll Om cylinderpolering vore ett stort problem som många har problem med så skulle forumena samt verkstäderna ropa högt och det vore en stor snackis här, men tror inte det är ett problem överhuvudtaget.. Jag kommer fortsätta åka i fiskörning med min motor som nu gått 1000 timmar, och den lär gå säkert 4000 timmar till innan jag oroar mig för slutkörda cylindrar. Tack för mig i denna fråga. Redigerad 15 Oktober , 2016 av kossor 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 15 Oktober , 2016 Liknande så gick min md17 på 1/3 dels gas och den var från 1975 i förra båten. Samma myter finns om att syntetisk olja t.e.x 5w-40 är sämre än 15w-40 mineralolja... Viskositetsindex är ett okänt begrepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Oktober , 2016 (redigerade) Om man TROR att problemet inte existerar så kan man ju Googla på “bore glazing" De som har kunskap om dieselmotorn och dess funktion VET att problemet finns. Bra förklaringar här: https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx Här lite läsning om dieselgeneratorer, ett av de mest utsatta ställena. https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_generator PS Lyckades inte hitta något om additive som skulle minska risken för glasering, tvärtom, äldre typer av oljor verkar funger bättre. Redigerad 16 Oktober , 2016 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 Oktober , 2016 Om man TROR att problemet inte existerar så kan man ju Googla på “bore glazing" De som har kunskap om dieselmotorn och dess funktion VET att problemet finns. Bra förklaringar här: https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx Här lite läsning om dieselgeneratorer, ett av de mest utsatta ställena. https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_generator PS Lyckades inte hitta något om additive som skulle minska risken för glasering, tvärtom, äldre typer av oljor verkar funger bättre. Du som VET kan ju gärna förklara för oss andra hur vanligt bore glazing är i marindieslar IRL, gärna i synnerhet just i prestandamaskiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Oktober , 2016 Du som VET kan ju gärna förklara för oss andra hur vanligt bore glazing är i marindieslar IRL, gärna i synnerhet just i prestandamaskiner. Vill man bra information om en viss motor så kontaktar man tillverkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westfjord29 7 Postad 17 Oktober , 2016 (redigerade) Du som VET kan ju gärna förklara för oss andra hur vanligt bore glazing är i marindieslar IRL, gärna i synnerhet just i prestandamaskiner. Vill man bra information om en viss motor så kontaktar man tillverkaren. Hej, Har en tidigare marin bakgrund och har bla utbildning inom fartygsmekanik (vilket inte gör mig till en expert), generellt kan man säga att marinmotorer mår inte bra att köras långsamt utan belastning under långa perioder då förbränningen inte blir optimal. Från och till så skall man köra fullt för att blåsa bort sot och partiklar så att dessa inte sotar igen och fastnar i cylinderfoder väggarna - turbo osv.... marinmotorerna är dessutom byggda att gå i marschfartsområdet det är då dom mår bäst och inte i "slow speed". Jobbade tidigare som sjöbefäl i handelsflottan och vissa maskinchefer kunde bli galna ibland om man körde för långsamt under längre perioder t.ex vid hamnanlöp. Med moderna motorer så är detta problem oftast mindre då bränslemängden styrs elektroniskt och blir mer optimal oavsett varvtal / belastning. Dock dom allra nyaste Euro 6 motorerna är problemet tillbaka då dom är så effektiva att dom inte blir så varma istället och måste därför hårdköras likadant som äldre motorer för att må bra. (Tex alla nya Euro 6 dieslar regenereras automatiskt för att sota av men om man kör mycket på låga varv så får man varning och för att kunna köra fullt igen måste ett regeneringsprogram köras för att sota ut - vilket oftast innebär ett hög tomgångskörning med varvtal på 70-80% belastning under 30-50 min efter 50-200 timmars körning på låg belastning). På min Aquador 32a har jag en Yanmar 440hk motor och det är en ganska känslig motor även om den är äldre och gör man inte rätt så kan man i värsta fall få motorras. Det som Yanmar instruktionen säger är att man regelbundet skall; (7) När motorn är i drift under långa tidsintervall och med låg hastighet, se då till att rusa motorn varannan timme. Sedan följer en procedur med anvisning hur motorn skall rusas.... Mindre dieslar är förstår mindre känsliga och man kan heller inte jämföra med större fartygsdieslar som är mera känsliga... Mitt råd är att från och till köra på hårt då och när man är ute och kör och inte bara ligga och fis-köra om man är rädd om sin motor. Likadant vara försiktig och köra lugnt innan motorn är tillräckligt varmt innan man kör på fullt ,samma sak när man är framme kör sakta/tomgång en stund innan man stänger av motorn. Har man inte använt motorn länge så kan det vara bra att hålla in stopp knappen och låta motorn baxa runt på generatorn några sekunder innan man startar upp så att foder osv får ordentlig smörjning detta förfarande förlänger livslängden på motorn (om denna möjlighet finns på motorn). /Michael Redigerad 17 Oktober , 2016 av westfjord29 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser