Gäst Jonny Johansson Postad 11 Maj , 2005 Har just köpt en Flipper 450 HT,den såg inte så bra ut i lacken.Hur går jag tillväga med slipning och lackning??? m.v.h.Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats_Fredin 0 Postad 12 Maj , 2005 Är du säker på att båten behöver lackas om? Gellcoaten är vanligtvis relativt tjock och kan våtslipas/rubbas/poleras till acceptabelt skick. Väldigt kortfattat: Demontera om möjligt beslag och dyligt, Våt eller torrslipa hela båten, spackla & slipa, börja med medelfint papper och avsluta med fint. Använd slipmaskin som inte gör rosor eller andra repor som kan synas efter lackering. Tvätta rent från allt damm, torka av med aceton. Lackera med sprutpistol, använd 2-komponents lack eller gellcoat (topcoat) utspätt med styren. Om du inte har erfarenhet av slipning/lackering så rekomenderar jag att överlåta jobbet till någon mer erfaren. Det behöver inte bli så dyrt, med rätt maskiner så kan det räcka med 2-4 dagars jobb. Kolla tex. på http://www.work2work.com/ om det finns någon som kan hjälpa till. Lycka till //Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Maj , 2005 Hej! Jag skulle nog börja i ett lite lugnare tempo. Förslag: Börja med att polera en provyta.Blir denna inte fin. Försök då med fin rubbing, inte bra? Ta grov rubbing eller autosol, inte bra? Nu kan du eventuellt börja slipa på din båt! Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 12 Maj , 2005 Om du nu ska till och slipa, se till att använda ordentlig skyddsmask. Det där slipdammet vill du inte ha ner i lungorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser