tagemage 0 Postad 11 Oktober , 2016 Hej Skulle byta olja i motorn, VP A Q 200 D, för första gången med SEA SEAs oljebytare "Rund". Tömningen sker via röret för oljestickan. Oljebytarens nedersta slang består av (har inget namn för den typ av slang men liknar i mångt och mycket höljet till en gasvire för mopeder. Efter att ha fått ut tillräckligt med olja och slangen skulle upp så fastnar den i oljesumpen!!!?????!!!!!!!. Med konstens alla tusen förslag att lossa den så sitter slangen fortfarande kvar. Förslag 1001 var att dra upp slangen d v s den virade tråden i sk höljet rätades ut och efter ca 8 till 10 m tråd släppte det och hela slangen kom upp. Glädjen blev kortvarig eftersom röret till oljestickan hade ändrat sitt läge och jag får inte ned oljestickan i röret. Vad gör jag utan att lyfta motorn och lossa oljesumpen. /desperat oljeletare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 11 Oktober , 2016 Hej Skulle byta olja i motorn, VP A Q 200 D, för första gången med SEA SEAs oljebytare "Rund". Tömningen sker via röret för oljestickan. Oljebytarens nedersta slang består av (har inget namn för den typ av slang men liknar i mångt och mycket höljet till en gasvire för mopeder. Efter att ha fått ut tillräckligt med olja och slangen skulle upp så fastnar den i oljesumpen!!!?????!!!!!!!. Med konstens alla tusen förslag att lossa den så sitter slangen fortfarande kvar. Förslag 1001 var att dra upp slangen d v s den virade tråden i sk höljet rätades ut och efter ca 8 till 10 m tråd släppte det och hela slangen kom upp. Glädjen blev kortvarig eftersom röret till oljestickan hade ändrat sitt läge och jag får inte ned oljestickan i röret. Vad gör jag utan att lyfta motorn och lossa oljesumpen. /desperat oljeletare. Vet inte hur din motor ser ut, men oljestickans hus/rör brukar vara iskjutet i nedre delen av blocket och sedan brukar det sitta en fläns bit uppåt med en bult som håller röret på plats. Beroende på hur mycket plats du har och om det går att skruva löst röret och sedan dra ur det. För att rätt till läget eller om du böjt röret. Sedan kan man fundera om du med ditt dragande och shuvande ändrat på nån skvalplåt nere i tråget så det är därför som du inte får ner stickan genom hålet, om du förstår hur jag menar. // Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 11 Oktober , 2016 Om röret är skadat kanske du måste skruva bort avgaslimpan, för att demontera röret. Nästa gång du ska byta olja. Trä en slang utanpå oljesticksröret och sug oljan genom röret. Det går mycket fortare. Om du inte har varianten med separat sugrör. Då använder du detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Oktober , 2016 Utan att ha någon lösning på problemet, vet jag var slangen kallas. Vad sägs om "sugslang"? annars brukar en sådan här tunnare slang som förs ned i någon dold behållare kallas för "sond", eller "sugsond". Att suga enbart genom oljestickans rör är väl inte så himla bra, detta rör bottnar ju sällan i tråget, det lär ju bli en betydande "slatt" olja kvar på botten. Annars kan man ju suga genom vevhusventilationen, läste jag här på detta forum i annan tråd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 12 Oktober , 2016 Vissa motorer fungerar det alldeles ypperligt att suga med en slang på oljesticksröret, vissa motorer ar t.ex. gängade oljesticksrör för att fästa en specialpump. AQ200D har det dock inte och röret sitter precis som "Kossor" säger så loss med avgaslimpan så kommer du åt röret och kan rätta till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 12 Oktober , 2016 Har en VP D4-260 från 2008. De sista 5 åren har jag använt oljestickhålet för att få ut oljan. Funkar fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 12 Oktober , 2016 Varför använder man inte den sugslang som finns monterat på D4/D6? Den är väl tiltagen så att det tar inte lång stund att tömma motorn. På en hel del andra motorer är oljestickans rör monterat i botten av oljetråget och då går det utmärkt att ansluta sugslang direkt på röret. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tagemage 0 Postad 13 Oktober , 2016 Tack för alla råden. Har börjat att lossa limpan och ser "ljuset i tunneln". //d o Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 16 Oktober , 2016 Varför använder man inte den sugslang som finns monterat på D4/D6? Den är väl tiltagen så att det tar inte lång stund att tömma motorn. På en hel del andra motorer är oljestickans rör monterat i botten av oljetråget och då går det utmärkt att ansluta sugslang direkt på röret. Ingemar Har en D4 -07 men den verkar det inte sitta någon sugslang på. Stoppar sugslang genom oljesticka, slangen är ca 70 mm längre stickan så det väl räcka ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 16 Oktober , 2016 D4/D6 har som sagt en slang monterad alldeles intill returslangen till vevhusventilationen på motors styrbordsida. Tog inte många sekunder att tömma motorerna med oljebytarpump från AD bildelar för en 6-hunka. Till TS; låter ju som att du kanske har lyckats plugga nedre delen av pejlröret med en lossad bit av slangen du ryckte ut.. Testa att montera loss röret som sagt, annars är det väl oljetråget som måste släppas ner.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 16 Oktober , 2016 D4/D6 har som sagt en slang monterad alldeles intill returslangen till vevhusventilationen på motors styrbordsida. Tog inte många sekunder att tömma motorerna med oljebytarpump från AD bildelar för en 6-hunka. Till TS; låter ju som att du kanske har lyckats plugga nedre delen av pejlröret med en lossad bit av slangen du ryckte ut.. Testa att montera loss röret som sagt, annars är det väl oljetråget som måste släppas ner.. Sitter slangen bakom filtret för vevhusventilationen ? Är det bara att ansluta direkt på slangen för att suga ut oljan ? Du har kanske en bild på var den sitter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 16 Oktober , 2016 Den brukar sitta framför vevhusfiltret. Det sitter en gummihatt på den som man tar bort. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 17 Oktober , 2016 Ja mina sitter med strips i fästet för ventilationen. Mina har en mässingsstav som plugg i änden.. Sitter på en nippel alldeles intill den som returen från vevhusventilationen går ner till på sumpen. Skall vara original vad jag förstått men kanske inte blivit monterat på alla årsmodeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 18 Oktober , 2016 Ja mina sitter med strips i fästet för ventilationen. Mina har en mässingsstav som plugg i änden.. Sitter på en nippel alldeles intill den som returen från vevhusventilationen går ner till på sumpen. Skall vara original vad jag förstått men kanske inte blivit monterat på alla årsmodeller? Hittat sugslangen på min D4 hade hamnat bakom vevhusventilationen/filtret, satt med en svart plastplugg i slangen. Tack för infon att lättare tömma oljan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser