Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
FinMick

När det skiter sig och lådan med O-ringar är där hemma

Rekommendera Poster

Skulle tömma koppen i bränslefiltret och fick det inte att hålla tätt efteråt, därav dagens "hemmapulartips".

1. Hitta en slangstump i rätt dimension

2. Skär av i önskad tjocklek

3. Montera

post-109739-617154_thumb.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat trix är att linda en ring av gängtejp. Tvinna till "snöre" först.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå ersättningsmaterial, tjärimpregnerat isoleringsband lagar kylarslang, avgasslang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ståltråd funkar till olika saker ibland.

PS. bra tips med slangen DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I brist på ståltråd kan man ta en ståltrådsgalge ur garderoben. Höll som generatorstag från Arkösund till Oskarshamn. Tallriksunderlägg av kork ersatte gavelpackning i värmeväxlaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ståltråd, koppartråd. Det som inte kan repareras med koppartråd och/eller silvertejp är inte värt att reparera. För de som bor på landet räknas även balsnöre.

Vulktejp och gängtejp är också bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ståltråd, koppartråd. Det som inte kan repareras med koppartråd och/eller silvertejp är inte värt att reparera. För de som bor på landet räknas även balsnöre.

Vulktejp och gängtejp är också bra.

Inte en meter utanför dörra utan en bit balsnöre i lomman.

/B

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påminner om när min avgaskrök gick sönder i sommras. Vi hade 1 timmes gång till en hamn dit reservdel skulle levereras.

Tog en träplugg, ståltråd, folie och silvertejp. Pankade in pluggen som var inlindad med diverse i hålet.

Efter 30 minuter och en fart på 3 knop började det lukta bränt. Efter 45 minuter brann träpluggen upp.

Sista biten fick vi öppna kapellet helt för att inte gasas ihjäl men fram kom vi:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påminner om när min avgaskrök gick sönder i sommras. Vi hade 1 timmes gång till en hamn dit reservdel skulle levereras.

Tog en träplugg, ståltråd, folie och silvertejp. Pankade in pluggen som var inlindad med diverse i hålet.

Efter 30 minuter och en fart på 3 knop började det lukta bränt. Efter 45 minuter brann träpluggen upp.

Sista biten fick vi öppna kapellet helt för att inte gasas ihjäl men fram kom vi:-)

En uppklippt konservburk som läggs runt röret gärna någon form av värmebeständig tätning emellan dra sen åt med slangklämmor runt om, funkar fint på avgassystem på bilar och bör kunna täta läckor på slangar och rör i en båt med. Tack till TS för tipset med oringar, ska lägga ner lite olika slangstumpar i lådan.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konservburken är ganska hård att bearbeta... Lättare slipper man undan med en tom läskburk (för ölen hörde ju inte hemma på sjön, eller hur var det?)

Burken kan klippas med sax och lindas på plats med stål/koppartråd eller slangklämmor för den delen, ingen ytterligare tätning brukar vara nödvändig.

Hade en gång en bil vars avgassystem hade tre separata Lapin-Kulta-lagningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konservburken är ganska hård att bearbeta... Lättare slipper man undan med en tom läskburk (för ölen hörde ju inte hemma på sjön, eller hur var det?)

Burken kan klippas med sax och lindas på plats med stål/koppartråd eller slangklämmor för den delen, ingen ytterligare tätning brukar vara nödvändig.

Hade en gång en bil vars avgassystem hade tre separata Lapin-Kulta-lagningar.

Som om ölen hör mer till bilvägen då?

Men visst, aluminiumburk och gum-gum är en klassiker.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, nej, men kanske den passar i garaget ändå!

Precis som öl i hamnen eller i passagerarna, klart det finns öl med i båten ;) bara inte i skepparn .

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner att vi närmar oss en annan tråd så småningom...

I somras såg jag längs en speciell farled att man hade bemödat sig om att fästa en ölburk ovanpå närapå varenda lateralmärke.

Tillgången till reparationssats kan ju således tryggas även om båten är alkoholfri tack vare andra trafikanter!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner att vi närmar oss en annan tråd så småningom...

I somras såg jag längs en speciell farled att man hade bemödat sig om att fästa en ölburk ovanpå närapå varenda lateralmärke.

Tillgången till reparationssats kan ju således tryggas även om båten är alkoholfri tack vare andra trafikanter!

Men det var kanske ingen nödreparation, kanske var det hemmagjorda radarreflektorer, jag har också sett öl och/eller läskburkar på såväl sjömärken som "pinnar" som står på land, ibland ger dessa eko på radarskärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var längre än jag tänkt!

Men ska de inte knycklas för att ge bäst eko?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...