Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Knorr026

Bavaria 32 Sport och bränslekostnader

Rekommendera Poster

Planerar att byta upp mig från min 27fots DC. Kollat på bl.a. Fairline Targa 29 o 31 samt Bavaria 32 Sport. Dom begagnade Fairline som jag sett har nästan uteslutande varit med dubbelmontage av VP dieslar. På Bavaria 32 Sport är det dock en del med bensinmotorer.  VP 4.3 GXi verkar vara vanligast, även om jag sett någon med V8:or. Fairline ser sjukt trång ut i motorrummet. Bavarian erbjuder gott om utrymme för att serva/meka.

 

Någon som har koll på vad Bavarian förbrukar per distans med dubbla VP 4.3? Jag gissar att med dieslar så hamnar man en bit under 2l/nm och med bensinare på 4.3 liter så ligger man på det dubbla (ca 3,5l/nm)?

 

Det skiljer ca 100-200.000 i begpris jämfört med diesel. Vi åker ca 600nm per säsong. Ca 14.000 mer i bränslekostnad per säsong. Ca 10 år innan man är break even jämfört med diesel. Om min antaganden stämmer :) Och bara sett till bränslekostnaden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HIttade en grej på internet som heter Google    :)       (länk1 + länk2) :

 

I runda slängar så ser det ut som följande:

förbrukning vid 33kn, 2x70L/h

förbrukning vid 27kn, 2x40L/h

förbrukning vid 23kn, 2x30L/h

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HIttade en grej på internet som heter Google    :)       (länk1 + länk2) :

 

I runda slängar så ser det ut som följande:

förbrukning vid 33kn, 2x70L/h

förbrukning vid 27kn, 2x40L/h

förbrukning vid 23kn, 2x30L/h

 

Tänkte först att du var bättre än mig att Googla. Sen såg jag att jag sett både första o andra länken tidigare. Första pekar ju alltid google på om man söker efter fuel consumption. Den andra har jag läst tidigare, en bra recension, men inget om förbrukningen. 

 

Men jag litar inte på en teoretiska siffran som du får fram. Jag säger inte att den är fel, jag tycker det bara låter för lite på en sådan pass stor båt.   Att man skulle kunna hålla 2,5l/nm i marschfart låter som önsketänkande. Men jag hoppas du har rätt och jag har fel. Det skulle underlätta mitt val när det kommer till båt o motorbestyckning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar fr en tidigare ägare. Han var inte helt säker på förbrukningen men han trodde den var 3l/nm i 25-27 knop. Det tycker jag låter rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2x40L/h dividerat med 27 kn blir 2.96 L/M....kanske länkarna är vettiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Draco med dubbla 4.3GXi har väldigt lika mått och vikt som Bavaria 32 och konsumerar ca. 2,5l/Nm i snittförbrukning mätt vid flera tankningar. Då kör vi ca. 50% av tiden i 6 knop och resterande i 26.

 

3l/Nm för Bavarian eller något därunder tycker jag verkar rimligt i 25-27 knop. 

 

Det är bara att handla, ingen minns en fegis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att förbr uppg borde stämma relativt bra. Vet att min 28 sport som är något lättare drar drygt 2,5 l/nm med en singel 5,7l V8.

 

Personligen tycker jag inte det är rätt att bara räkna bränslekostnaden.

Det finns andra faktorer med.

Räkna även med höjda bränsleskatter inom några år vilket kommer göra att bensinbåtarna blir mer svårsålda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om bensinare drar mer är dieselmotorer så läggs oftast bränsleskatt+avgifter på det som kan ge staten mest inkomst. Just nu sälj flest dieselbilar så jag tror att ökningar på skatter kommer att drabba dieselbränslet hårdare än bensin (dessutom så uppfattas diesel fortfarande som skitigare så miljövännerna jagar hårdare efter oss oljebrännare).

 

Jag håller dock med om att man ska fundera på andra aspekter än bränslekostnaden. Den viktigaste faktorn enligt mig är att välja rätt modell. Jag skulle även överväga en båt med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är sant, bränslet är bara en av många kostnader. Men service/underhåll och bränsle är väl det som skiljer i kostnader mellan bensin i diesel. Bryggplats, uppställning, gästhamn mm kommer kosta detsamma oavsett vilken typ av bränsle jag kommer åka med.

Mellan 100-200.000 mer inköpspris om man vill åka diesel. Det skulle ta mig 9-18 år innan dieselbåten blir billigare att åka runt i. Och sen är väl(?) servicekostnaden högre på en diesel vilket skulle göra att det tog ytterligare år innan det är en bättre affär än dieseln. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Draco med dubbla 4.3GXi har väldigt lika mått och vikt som Bavaria 32 och konsumerar ca. 2,5l/Nm i snittförbrukning mätt vid flera tankningar. Då kör vi ca. 50% av tiden i 6 knop och resterande i 26.

 

3l/Nm för Bavarian eller något därunder tycker jag verkar rimligt i 25-27 knop.

 

Det är bara att handla, ingen minns en fegis!

Då antar jag att tiden med 6 knop drar ner totalen en hel del. Jag har försökt köra i 5-6 knop men tröttnar snabbt för att det 1. går långsamt 2. båten ålar sig fram. Att båten ålar sig fram i låga farter kanske inte är samma problem när man har dubbelmontage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det som många andra har skrivit i andra trådar. 200k mer i inköpspris märks inte lika mycket som att stå vid soppamacken o tanka fullt betydligt oftare än med disel. Så teoretiskt räknar man lätt hem bensinarna men i verkligheten krymper de tänkta 600distansen o de spontana turerna en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid dessa beräkningar måste man ju förstås även ta hänsyn till att båten med diesel givetvis har ett högre värde den dag man säljer den vidare. Detta förbättrar ju kalkylen avsevärt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Flippermannen ovan, det finns skäl för att efterfrågan på dieslar ger högre andrahandsvärde.

Men... Det finns nog ett "bäst före datum"?

 

Dels så kan politiska influenser göra diesel som bränsle dyrare och mindre önskvärt.

Dels så kommer andrahandsvärdet att gå ner när båttidningarna skriver artiklar om hur dyrt det är att reparera eller renovera en diesel? 30 år gammal diesel eller 25 år? 20? 15 år, var ligger gränsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det att serva en diesel vs bensinmotor? Jag har själv gjort det mesta av servicen på min MerCruiser 5.7 som t.ex olja, filter, avgaslimpa/knä, bälgar osv. Dom sakerna är väl iofs dom samma på en diesel men kanske dyrare priser på materialet? Sen finns det väl andra saker att hålla efter på en diesel som man inte har med en bensinare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ungefär fyra gånger så mycket olja i en dieselmotor jämfört med en v8 så det skiljer endel där om man har dubbelmontage. Filter är i princip samma kostnad. Det är när saker går sönder på en dieselmotor som kostnaderna kan börja skena, dvs underhåll inte service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med driftsäkerheten? Gör du dina byten av bränslefilter (oljefilter också givetvis) på dieseln så är det inte mycket som händer, tja kolla spridarna efter 1000 timmar. Sen knallar den på. Men bensinmotorer med förgasare med nålar och flottörer, fördelare, kablar och annat som ogillar fukt. där känns inte lika tryggt på havet, fler saker som kan bråka helt enkelt. Men det är bara min reflektion över kompisars mödor med sina bensininombordare och inte helt sant kanske?

 

Jo ventilerna justerar man ju också på diesel om den möjligheten finns.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hör ju inte gammal förgasarmotorer hit då jag har svårt att tro att bavaria stoppat i sådana i 32 sport :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant :) , Bavariabåtarna är väl från år 2000 och framåt och då är säkert insprutning standard även i båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom i min närhet som haft problem med sina vp dieselmotorer har fått byta och reparera rätt dyra prylar. Dom har haft problem med turbo, intercooler, spridare, avgaskrökar och säkert något mer som jag glömt så att hävda att det inte finns saker som kan krångla på dieselmotorer känns rätt naivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant :) , Bavariabåtarna är väl från år 2000 och framåt och då är säkert insprutning standard även i båtar?

Japp, VP GXi på dom båtar jag sett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom i min närhet som haft problem med sina vp dieselmotorer har fått byta och reparera rätt dyra prylar. Dom har haft problem med turbo, intercooler, spridare, avgaskrökar och säkert något mer som jag glömt så att hävda att det inte finns saker som kan krångla på dieselmotorer känns rätt naivt.

 

Självklart går dieselmotorer sönder förr eller senare, jag har aldrig påstått annat, och dyrt brukar det också bli. Men det var inte det jag undrade, jag frågade hur driftsäkerheten upplevs på bensinmotorer, med insprutning lägger jag nu också till och så glömmer vi förgasarna eftersom de inte är aktuella i båtarna vi pratar om. Självklart gäller att både dieseln och bensinaren är korrekt servade och när saker är nya brukar det inte innebära problem men hur ser det ut efter 5-10-15 år? Är kanske en bensinmotor inte bara billigare i inköp utan även tryggare på lång sikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu haft en Bavaria 32 Sport med dubbla D4-225 under en väl utnyttjad säsong och tycker du borde gå för den.

Väldigt bra och välplanerad båt som går kanonfint i sjön med ca 2-2,3 i förbrukning vid blandad körning och normal marschfart på ca 28 kn om jag måttat rätt mellan tummen och pekfingret.

Min Bayliner 2855 med en 7,4 MPI V8 drog i sig 2,7 liter/nm i 25 knop (ca 3,5 ton båt) så tvivlar jag på att en Bavaria 32 Sport ( drygt 5 ton) med dubbla bensinare drar något mindre, snarare mer.

 

Slagvolymen i dieslarna i kombination med turbo ger bra tryck upp i planing. 

Med det sagt har jag hört väldigt bra om Pentas nyaste V6. Dom är väl dock kanske inte samma modell som gjordes 2008?

Tysta o jämna i gången, men kan säga att även mina D4 är förvånansvärt tysta, speciellt då jag tidigare läst att just dessa i 32 Sport skulle vara högljudda.

Skönt med elektroniska reglage är det dessutom även om det är lite fördröjning i dom vilket tar fem minuter att vänja sig vid.

 

Servicekostnad - 20 liter motorolja kostar 666 kr (Q8 T750 på Swedol)

Filter och impeller skall bytas på alla motorer. 

Bensinare har dyra tändstift som skall bytas vartannat år vilket du slipper på en diesel t.ex.

Dubbla drev med medföljande kostnader har du oavsett.

 

Bensin brinner bra vilket du inte behöver oroa dig för med diesel. Visst skall man hålla god uppsikt över sitt bränslesystem, men det är skönt att slippa åla omkring och sniffa nere i motorrummet inför varje uppstart för att vara på den säkra sidan. 

Jag funderade faktiskt på bensin när jag bytte båt, men ser ingen nackdel med att ha två överdimensionerade järnklumpar i motorrummet. Åtgärdar man barnsjukdomarna med remhjul och vevhusventilation så är D4 idiotsäkra. På Bavaria 32 Sport ligger dessutom häcken så högt i vattnet att du inte har problemet med avgaskrökarna som varit ett problem i vissa fall...

 

Bara det faktum att tråd efter tråd startas angående valet mellan bensin och diesel bevisar ju att diesel kommer gå att sälja i framtiden medan folk tvekar gällande bensin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...