Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
-PLM-

Ingen gnista Mercury 4hp 4-takt

Rekommendera Poster

Har en jollemotor Mercury 4hk 4-takt från 2006 (tror jag det var).

 

Den ger ingen gnista, och jag funderar på vad det mest troliga felet är?

Databox, tändspole, någon givare?

 

Dödmansgreppet är förbikopplat.

 

Jag har en Mariner 6hk och en Honda 5hk fyrtaktare att låna delar från om det går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbikopplat? Menar du därmed kortslutet eller bortkopplat (= avbrott)?

Koppla bort det vid tändboxen. Sannolikt men inte säkert en gulsvart ledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med det enklaste! Kolla med ett annat tändstift. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nytt tändstift.

Kabeln till dödmansgreppet är avkapad, gör ingen skillnad om kablarna är tvinnade eller frånskilda.

 

Hur är funktionen på dessa små motorer uppbyggda? Vilka givare och databoxar etc finns?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen databox, men lite elektronik i tändsystemet.

 

Funktionsprincip:

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/4%20%284-STROKE%29/0R000001%20THRU%200R067089/Electrical%20Components/parts.html

Spolen 6 laddar upp en kondensator i 12 till ca 250 Volt. Triggerspolen 21 tänder en elektronisk brytare i 12 som laddar ur kondensatorn genom tändspolen 8, varvid denna producerar en gnista i tändstiftet.

 

Motorn stoppas då stoppledningen jordas. Mao lämna stoppkretsen öppen för att starta.

 

OBS: Inte säkert att sprängskissen stämmer fullt ut med din motor.

 

 

Hjälp på vägen:

Tryckt år 2000, men det mesta stämmer förhoppingsvis med din motor.

http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/4-5-6.html#/0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice! Nu blev det lite lättare att undersöka.

 

Finns det någon del som är känd för att ge med sig lättare än andra delar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte de instrument som behövs för en komplett mätning, men mät upp det du kan och redovisa resultatet så blir det mer meningsfullt att spekulera sedan.

 

Visar det sig vara avbrott i någon av ladd-, trigger- eller tänd-spolen, så är det ju minst sagt sannolikt att detta är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...