-PLM- 89 Postad 11 Oktober , 2016 Har en jollemotor Mercury 4hk 4-takt från 2006 (tror jag det var). Den ger ingen gnista, och jag funderar på vad det mest troliga felet är? Databox, tändspole, någon givare? Dödmansgreppet är förbikopplat. Jag har en Mariner 6hk och en Honda 5hk fyrtaktare att låna delar från om det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Oktober , 2016 Förbikopplat? Menar du därmed kortslutet eller bortkopplat (= avbrott)? Koppla bort det vid tändboxen. Sannolikt men inte säkert en gulsvart ledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 11 Oktober , 2016 Börja med det enklaste! Kolla med ett annat tändstift. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 12 Oktober , 2016 Det är nytt tändstift. Kabeln till dödmansgreppet är avkapad, gör ingen skillnad om kablarna är tvinnade eller frånskilda. Hur är funktionen på dessa små motorer uppbyggda? Vilka givare och databoxar etc finns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Oktober , 2016 Det finns ingen databox, men lite elektronik i tändsystemet. Funktionsprincip: http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/4%20%284-STROKE%29/0R000001%20THRU%200R067089/Electrical%20Components/parts.html Spolen 6 laddar upp en kondensator i 12 till ca 250 Volt. Triggerspolen 21 tänder en elektronisk brytare i 12 som laddar ur kondensatorn genom tändspolen 8, varvid denna producerar en gnista i tändstiftet. Motorn stoppas då stoppledningen jordas. Mao lämna stoppkretsen öppen för att starta. OBS: Inte säkert att sprängskissen stämmer fullt ut med din motor. Hjälp på vägen: Tryckt år 2000, men det mesta stämmer förhoppingsvis med din motor. http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/4-5-6.html#/0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 12 Oktober , 2016 Nice! Nu blev det lite lättare att undersöka. Finns det någon del som är känd för att ge med sig lättare än andra delar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Oktober , 2016 Du har inte de instrument som behövs för en komplett mätning, men mät upp det du kan och redovisa resultatet så blir det mer meningsfullt att spekulera sedan. Visar det sig vara avbrott i någon av ladd-, trigger- eller tänd-spolen, så är det ju minst sagt sannolikt att detta är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser