Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Faderullan

Centrifugalkoppling på Monark/Crescent/Archimedes/Penta?

Rekommendera Poster

Här kommer några frågor till er som kan era svenska luftkylda veteranutombordare.

Jag bär långt nere under mina rostiga minnesluckor en förnimmelse om att några av de svenska snurrorna (Monark/Crescent/Archimedes/Penta) hade centrifugalkoppling. Kan det stämma? Och i så fall vilka modeller?

Och så överkursfrågan om det råkar vara så att jag minns rätt: Vilken diameter har trumman i centrifugalkopplingen?

Bakgrunden till min frågeställning:

För några år sedan satt jag en lördagsnatt och slösurfade på finska auktionssajten huuto.net. Detta skedde i ett tillstånd av lätt avklingande nykterhet. Där dök det upp en vattenskoter med utgångsbudet 50 euro. Bilden var suddig och tagen i skymningen men man anade att det var något gammalt som legat och skräpat länge. I det rådande tillståndet av förminskat omdöme tänkte jag något i stil med "Ääähh, vafaaan, jag lägger ett bud! Någon annan bjuder väl över men man kan ju försöka i alla fall"

En vecka senare satt jag i bilen och körde 27 mil in i vackra insjöfinland för att hämta vad det nu var jag ropat in för 52 euro... Insjöfinlands skönhet såg man inte mycket av för det rådde snöyra utan dess like. När jag väl släpat hem den där grejen och låtit den töa av i garaget kunde jag konstatera att jag köpt mig en Amanda Water Scooter från sådär 1957. Byggd av den anrika motorcykelfabriken Vincent. Lär vara världens första vattenskoter enligt konceptet vi känner igen i dag.

Skotern saknar motorn med den tillhörande centrifugalkopplingen som gör att man kan starta motorn utan att hela ekipaget sätter iväg genast det tänder. Jag har nu låtit tiden gå, bara för att kolla om man kunde få tag i en originalmotor. Det händer att någon dyker upp på ebay och andra säljsajter. Men oftast vill säljaren inte skicka utomlands, de flesta finns i England och USA. Och de som kan skickas utomlands har saknat väsentliga delar eller varit mer eller mindre förstörda av ålder och rost. Jag har inte gett upp hoppet om en originalmotor men tills dess tänkte jag anpassa en fyrahästars Archimedes som jag kom över för en sixpack Lapinkulta. Den har inte centrifugalkoppling men om jag hittar någon annan luftkyld snurra på sådär 4-5 hästar som har det skulle det ju vara trevligt.

Propelleraxeln med motorfäste och trumman för centrifugalkopplingen finns kvar, så det gäller att hitta något som passar i den eller mindre, man kan ju pressa in en hylsa i värsta fall...

Jo, den här vattenskotern har propeller med axel genom botten och traditionellt roder med styrstag fram till styrstången, det hela ser ut som det gjorde på lite mer avancerade rattkälkar från fordomdags...

Lite länkar till min blogg där den då nyligen hemsläpade skotern töat fram och en videosnutt där det rejsas hejvilt i viken en typisk engelsk sommardag i slutet av femtiotalet.

https://uupee.wordpress.com/2013/11/30/leksaksladan-vaxer/

https://www.youtube.com/watch?v=-ItTDmF_83o&list=UUJ3lh_RGlrKecYSgbaXkbYw&index=2906

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte hittar något här så går det faktiskt att handla i USA. Lösningen heter JetCarrier, man får en adress i USA. Sen kan man handla i USA, grejen skickas till USA-adressen och sen fixar JetCarrier hem det. 

http://www.jetcarrier.com

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men den där ju hur cool som helst! Annat än modernt överladdat junk som kräver helrenovering två gånger per säsong.....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac; Tackar för länken till Jetcarrier, det kunde ju funka.

Ziggemannen; Den blir lite coolare varje gång jag tar en titt på den, den åker snart in i verkstaden för att renoveras under vintern. Den är liten men behöver en del jobb för att se riktigt bra ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på Archimedes/Electrolux E-7 så hittar du en motor som hade centrifugalkoppling. Jag hade en sådan som min första utombordare för många år sedan.

/Claes

Förövrigt innehåller väl varenda röjsåg en motor med centrifugalkoppling.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst ja. Röjsågar och motorsågar har ju också centrifugalkoppling! DÅ ökar anatlet potentiella organdonatorer avsevärt. Jag har tittat lite på moppescootrar som ju också har centrifugalkoppling men de har lite för stor diameter på sina kopplingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst ja. Röjsågar och motorsågar har ju också centrifugalkoppling! DÅ ökar anatlet potentiella organdonatorer avsevärt. Jag har tittat lite på moppescootrar som ju också har centrifugalkoppling men de har lite för stor diameter på sina kopplingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns rätt maffiga motordriva sågar som används för kapning av järnvägsräls samt spåskärning av asfalt som har centrifugalkoppling. Såg peab använda en asfaltssåg hos grannen nu i somras, och det är rejäla doningar. Vill man ha en knota med rejäl umpfff är det en dylik du skall lägga vantarna på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kollade jag Youtube, vilken hemsk skapelse! Väcker ett enormt vill-ha-begär. Tänk ett par dävertar i bak på segelbåten och hänga dit en sådan.

Ankra, på med blå kavaj och vit mössa och sen in till krogen på Amandan. Wow. 

Jag är djupt avundsjuk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dresskoden för den här är troligen inte våtdräkt och actionflytväst. Man får nog tänka lackskor, tweed och snitsig hatt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla självgående cylindergräsklippare hade en motor med centrifugalkoppling. Dock är den kanske för hög.

Dessa motorer hade man till hembyggda elverk där just centrifugalkopplingen var en stor fördel eftersom generatorn inte började ladda när man drog i startsnöret. 

Själva cylinderklipparen säljer man till folk som ska bygga hästdriven klippare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag kollade på centrifugalkopplingen till moppeskootern som står bakom garaget insåg jag att även om kopplingen skulle passa i den existerande trumman så blir jag tvungen att svarva till en anpassning som passar mellan motoraxeln och centrifugalkopplingens axelfäste. Dessutom är motoraxeln på den gamla Archimedesen jag redan har fyrkantig med rundade hörn vilket än mer försvårar tillverkningen av anpassningen.

Därför försöker jag nu spana efter en motor som redan har en centrifugalkoppling som sitter direkt på motoraxeln och som skulle vara lika stor eller mindre än trumman på Amandas propelleraxelände.

Det faktum att motorn från den organdonerande utombordaren måste vändas så att den ligger med axeln vågrätt innebär ju redan i sig att man har en del pyssel framför sig. Ett nytt avgassystem måste till och ett insugsrör till förgasaren måste göras så att förgasaren inte står på kant. Startapparaten skall vändas i rätt riktning osv. Konstigare jobb har utförts i min lilla hobbyverkstad så det där är bara utmaningar.

En motorsåg skulle vara ganska  rätt i många avseenden men den Stihl jag har så har ett rätt högt varvtal innan kopplingen aktiveras. Och man vill ju kunna glida förbi sådär lagom långsamt vid beachen :-) Och så det skulle kännas lite bättre om man använde en maritim motor :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kände en stund av lycka och hopp när jag skruvade sönder en gammal motorsåg och fann att den centrifugalkopplingen kunde fungera. Satte mig ner och började rita lite på en adapter att sätta mellan sågens motorblock och skoterns axelhus när insåg att startapparaten skulle dra igång motorn i fel rotationsriktning! Motorsågar har tydligen fel rotationsriktning för att passa vattenskoterns propeller. Kanske kul att åka baklänges en stund men inte så kul att det är värt jobbet.

Jakten går vidare, Electrolux var det ja...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur du kom på det nu. Kunde bli en fin överraskning vid bryggan annars...:-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär något i stil med kopplingen på bilden ja, prima gräsklippare de där, blir riktigt snygg gräsmatta om skären är välvässta. Helst skulle kopplingens rotordel passa in i trumman i motorfästet, den har en diameter på ca 82 mm. Det mesta jag hittat hittills är för stort, förutom den på motorsågen då, som hade fel rotationsriktning. Det blir inte riktigt värdigt att backa omkring i åttor utanför badstranden, speciellt som axelbåtar inte riktigt vill lyda roder när man backar :-)

Hittar jag inget som passar direkt får jag helt enkelt strunta i lyxen med centrifugalkoppling. Då bär det iväg så fort motorn tänder. Det är jag visserligen van med, hat ju haft en del sådana motorer under årens lopp.

Alternativ 2 är att skarva ut axeln i motorfästet så att en större centrifugalkoppling går att använda.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du verkligen ha koppling? Hade en 2hk snurra utan koppling och dessutom skulle startsnöret lindas runt svänghjulet. Väldigt mycket sport!

Det går inte att vända rotationsriktning på motorsågen? Kanske inte så vanligt men många motorer kan ju vändas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...