Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Karlo_Burnstream

Köpa båt på Åland

Rekommendera Poster

Närmar mig ett köp av en 6,5m daycruiser. 

Objektet ligger på Åland och jag undrar om någon har erfarenhet av att handla båt där?

Hur har ni gjort med hemtransport? Lite fel säsong att köra över Ålandshav i en liten båt tänkte jag - eller kanske inte? 

 

/Karlo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hjälpte en kompis att köra hem en båt från ÅLAND.

 

Dvs vi tog färjan, säljaren hade en trailer som vi fick låna och så kom han själv och hämtade den senare… snällt. Du själv kanske kan låna en trailer eller hyra, vissa mackar har nog trailers än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är plusgrader och inte blåser för mycket så är det väl inget problem att köra hem båten. Saknas gångvärme så lär man ju få pälsa på sig ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt och Trailer hyr ut trailers om du väljer att ta stora båten (färjan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sommarhus på Åland. Brukar köra min 6.5m kabinbåt över på trailer. Går fint. Men boka några dagar i förväg bara. Enklast (beroende på var du bor) är att skaffa Viking club kort på deras hemsida. Boka 14 meter alt på fordonskombination. Det kommer att kosta dig va 250-300kr. Dock så måste du ju hyra eller låna en trailer.

 

Har en gång kör över för egen maskin. Var från Sandhamn, så tog ett tag. Annars gick det bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget mot att åka båt på vintern men man måste vara väl rustad. Hamnar man i vattnet har man bara några minuter på sig. En överlevnadsdräkt (inte flytoverall) kanske räcker till hjälpen hinner fram.

Stannar motorn är man väldigt utsatt. Ankare, drivankar måste finnas. Helst också PLB, livflotte mm.

Nej, ta färjan istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tar vägen via Märket - Understen så har man kanske aldrig längre bort än 3-4 dM till land. Viktigt att du har med dig fungerande VHF. Och åka en dag med gott väder = vindstilla.

 

Skall inte behöva hamna i vattnet, hur ofta gör man sånt när man sitter vid ratten och kör ?? Men det finns säkerhetsselen som man kan koppla sig fast vid båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall inte behöva hamna i vattnet, hur ofta gör man sånt när man sitter vid ratten och kör ?? 

 

Det trodde nog inte de på Estonia heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skall inte behöva hamna i vattnet, hur ofta gör man sånt när man sitter vid ratten och kör ??

Det trodde nog inte de på Estonia heller.

Då var det riktigt dåligt väder och det är just det flera skrivit ovan att man ska undvika genom att köra en dag då det ska vara lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det riktigt dåligt väder och det är just det flera skrivit ovan att man ska undvika genom att köra en dag då det ska vara lugnt.

 

Vem kunde tro att Estonia inte skulle klara det vädret?

 

Sjösäkerhet handlar främst om att ha marginaler och, inte minst, vara rustad för resan.

 

Säg bara att man skulle köra på en stock i vattnet....

Värt att chansa när trailer bara blir obetydligt dyrare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då var det riktigt dåligt väder och det är just det flera skrivit ovan att man ska undvika genom att köra en dag då det ska vara lugnt.

 

Vem kunde tro att Estonia inte skulle klara det vädret?

 

Sjösäkerhet handlar främst om att ha marginaler och, inte minst, vara rustad för resan.

 

Säg bara att man skulle köra på en stock i vattnet....

Värt att chansa när trailer bara blir obetydligt dyrare?

 

 

Hmm, färjan från Åland kan göra ju som Estonia, gå under med passagerarna.....Tror man på fatalismen så skall man inte åka båt över huvud taget.

Jag tror fortfarande att en lugn dag, sunt förnuft, varma kläder och VHF radio är vad som gäller. Och så kör man en kort väg där det är smalast mellan Åland och Sverige. Man tar med sig en termos med varmt te/kaffe/choklad så blir resan till en minnesvärd upplevelse.

Sen är det ju klart en viss risk att som den 1.a resan med en ny båt ge sig ut på öppet hav i oktober, kanske båten är inte i så gott skick som säljaren påstår. När jag köpte min båt i somras så pajade PT&T på hemvägen från säljaren (fast i ett läge där det gick att köra).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då var det riktigt dåligt väder och det är just det flera skrivit ovan att man ska undvika genom att köra en dag då det ska vara lugnt.

 

Vem kunde tro att Estonia inte skulle klara det vädret?

 

Sjösäkerhet handlar främst om att ha marginaler och, inte minst, vara rustad för resan.

 

Säg bara att man skulle köra på en stock i vattnet....

Värt att chansa när trailer bara blir obetydligt dyrare?

 

Javisst. Man kan få hjärtinfarkt eller stroke och blixten kan slå ner i huvudet på en. Om man ska leva efter den riskbedömningen så kommer man definitivt aldrig ut på sjön. Förmodligen inte ut genom dörren hemma heller. 

 

Självklart ska man ha med/på lämplig säkerhetsutrustning. Kontrollera sjörapporten noga och förbereda sig ordentligt. 

 

Jag skulle tyckt att det var kul att få göra den resan sent på hösten.

 

Om man inte är säker på båtens funktion ska man självklart inte köra över Ålands hav, inte på sommaren heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara en kul resa men det kanske inte är den mest trevliga årstiden och kanske inte med en okänd båt.

Olyckor kan alltid inträffa man kan inte gardera sig helt men man kan försöka ha en god säkerhetsmarginal. Med en liten okänd båt på senhösten är inte marginalerna så stora.

 

Lönar det sig ens? Hur många M är det? Går det att tanka osv 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit egen båt över sundet många gånger. När jag var mindre så åkte jag och min far över i vår Crescent 426dl varje vår och höst för att ta båten till stugan nära Degerby. 

Vi satsade på åka så tidigt på morgonen som möjligt. Dels för att det ofta är lugnare då. Dels för att man då hinner ut till havsbandet och kolla läget innan morgonfärjan går.

Är det tveksamt väder så kan man hänga på bakom färjan. Där är vattnet betydligt lugnare. Samt att det är skönt att ha "sällskap".

En gång låg vi fyra båtar på rad efter Diana II. :-)

Men är vädret dåligt så är det bara att skippa överfarten.

 

Nuförtiden så är båten större (Flipper717) och sällskapet för det mesta min egen familj. Men principen är den samma; ha all nödvändig säkerhetsutrustning. VHF är självklart, för att exempevis kunna ropa på färjan man ligger bakom, Klä dig varmare än du tror du behöver. Och chansa aldrig.

 

Det är en härlig tur. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...