Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Dominik_P

Arbeten till sjöss uppe i Sverige?

Rekommendera Poster

Hej!

Detta är mitt första inlägg i forumet även om jag varit en frekvent läsare under en längre period.

Jag är en ung man på 21 år som efter avslutad gymnasieutbildning i Malmö bestämde mig för att flytta ner till Kroatien i syfte att arbeta som skeppare. Jag har precis avslutat min tredje säsong inom kommersiell sjöfart här nere och har nu bestämt mig för att för att återvända upp till Norden för första gången sedan 2014. Meningen med mitt inlägg är således att jag söker tips på arbetsgivare/ företag jag kan kontakta i hopp om att hitta en anställning till sjöss alternativt på annan position kopplad till marina verksamheter.

Jag besitter skepparexamen för kommersiell sjöfart upp till 30BT och har många tusen nautiska mils erfarenhet av motorbåtar samt RIB-båtar. Inte heller segling är något främmande då jag medverkat i ett antal regattor, b.la. Viška regata i Kroatien samt Rolex Middle Sea Race i som anordnas på Malta och Sicilien.

Erfarenhet är således ingen bristvara. Vad jag dock saknar är STCW basic safety som det verkar vara väldigt strikt med uppe i Sverige. Är det tvång på STCW vid precis samtliga uppdrag till sjöss där uppe? Om sådant inte är fallet tar jag tacksamt emot tips angående vart jag kan vända mig.

MVH Dominik P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att få ett riktigt svar är nog att kontakta Transportstyrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd av Bhemac, Transportstyrelsens hemsida verkar också innehålla det mesta om behörigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...