nsehlin 16 Postad 9 Oktober , 2016 Hej Någon som vet hur man ser skillnad på en MD3B och en MD17C? // Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 9 Oktober , 2016 Om du kollar motorskylten på styrbordssidan så ska MD17 ha 17 i motornummret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nsehlin 16 Postad 9 Oktober , 2016 Om du kollar motorskylten på styrbordssidan så ska MD17 ha 17 i motornummret. Aha, tack! Jag har försökt hitta modellbeteckning nånstans men den sitter såklart där det är svårast att se i min båt... Vet du om den sitter långt för över, mitten eller mer akter ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 10 Oktober , 2016 (redigerade) Du ser det på bl.a. ventilkåporna: - MD17 har inga dekompressionsspakar på kåporna och kåpan har bara en skruv i mitten (oftast insex) - MD17 har mycket kantigare ventilkåpor - MD3B har oftast en lite större "plugg"vid sidan om mittskruven (som på dessa istället brukar vara vanlig sexkantbult istället för insex) Äldre MD3B har ofta uttag för startvev också, oftast omöjlig att använda när den är installerad i båt. (Fritt taget ur minnet med reservation för minnesluckor....) Redigerad 10 Oktober , 2016 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 10 Oktober , 2016 Du ser det på bl.a. ventilkåporna: - MD17 har inga dekompressionsspakar på kåporna och kåpan har bara en skruv i mitten (oftast insex) - MD17 har mycket kantigare ventilkåpor - MD3B har oftast en lite större "plugg"vid sidan om mittskruven (som på dessa istället brukar vara vanlig sexkantbult istället för insex) Äldre MD3B har ofta uttag för startvev också, oftast omöjlig att använda när den är installerad i båt. (Fritt taget ur minnet med reservation för minnesluckor....) Min MD17C från 1980 har dekompressionsspakar så gå inte enbart på detta, //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 10 Oktober , 2016 MD3B har två M10-skruvar i hörnen på insugssidan på cylinderlocken, vilket inte MD17 har. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nsehlin 16 Postad 10 Oktober , 2016 MD3B har två M10-skruvar i hörnen på insugssidan på cylinderlocken, vilket inte MD17 har. Här verkar vara något att gå på. Jag har försökt jämföra bilder på md3b / md17c och största delen har denna skillnad. De få bilder på md17 som har skruvarna är sannolikt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 10 Oktober , 2016 Original motorkuddar skiljer mellan MD2 och MD11 konstaterade jag . Tror det är samma här MD3 har lägre runda med en bult i motor och en i bädden. MD17 har högre sitter med två bult i bädden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 10 Oktober , 2016 Min MD17C från 1980 har dekompressionsspakar så gå inte enbart på detta, //Mats Kan kanske bero på att nog många delar emellan motorerna passar, och genom åren kan en motor bli en "hybrid". Finns det skylt är det säkrast... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 Oktober , 2016 Min MD17C från 1980 har dekompressionsspakar så gå inte enbart på detta, //Mats Kan kanske bero på att nog många delar emellan motorerna passar, och genom åren kan en motor bli en "hybrid". Finns det skylt är det säkrast... Säkert är det så , men spakarna fanns på MD17C och även uttaget för startvev . Fyrkantigare kåpor och inga spakar dök upp på D-versionen tror jag, och den tillverkades inte i så många år. Men läsa på skylten är nog säkrast. Inuti finns ju en del skillnader dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 Oktober , 2016 Du kanske kan sticka ner mobilen där skylten antas sitta och ta en bild Brukar gå rätt bra att se knepiga ställen på det sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nsehlin 16 Postad 10 Oktober , 2016 Du kanske kan sticka ner mobilen där skylten antas sitta och ta en bild Brukar gå rätt bra att se knepiga ställen på det sättet. Japp, jag skall testa det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Oktober , 2016 Förstår anledningen till frågan, då många motorer i annonser får en nyare modellbeteckning, för att inte tala om båtens årsmodell, det händer att båtar saluförs med en årsmodell uppemot 10 år efter att den slutat tillverkas. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 11 Oktober , 2016 (redigerade) Säkert är det så , men spakarna fanns på MD17C och även uttaget för startvev . Fyrkantigare kåpor och inga spakar dök upp på D-versionen tror jag, och den tillverkades inte i så många år. Men läsa på skylten är nog säkrast. Inuti finns ju en del skillnader dock. Intressant, jag köpte en lite senare MD3B (1975. precis innan övergången till MD17C) som reservdelsmotor till min från 1973. Och den saknade startvevsuttag. Kan nog vara så att båda modellerna fanns både med och utan startvevsutttag och att det inte var något som försvann efter en tid. (Instämmer f.ö. till 100% i det "Pentax" skriver. Titta bara på alla Albin 25, som blir "DeLuxe" bara för att man pimpat till dem eller bytt motor. DL kom 1973 och allt före det är inte DL och kan inte heller bli det. Eller blir årsmodell "1974" och "DL" trots originalmonterad 2-cylindrig slömotor som försvann efter 1972). Redigerad 11 Oktober , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nsehlin 16 Postad 11 Oktober , 2016 Förstår anledningen till frågan, då många motorer i annonser får en nyare modellbeteckning, för att inte tala om båtens årsmodell, det händer att båtar saluförs med en årsmodell uppemot 10 år efter att den slutat tillverkas. Kalle För min del skulle det vara aktuellt åt andra hållet, att motorn är en 17 istället för 3 som uppgavs vid mitt köp. Båten uppgavs vara från 78 vilket vid lite efterforskning verkar stämma. Md3b tillverkades mellan 71 och 75. Idag skall jag se om jag lyckas hitta någon skylt på motorn så får vi se. Magkänslan säger att det nog ändå stämmer med md3b men jag blev tveksam. Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 11 Oktober , 2016 Är båten verkligen från 1978 och det monterades en ny motor i den, är det högst sannolikt en MD17. Men det kan också monterats en MD3B-motor som varit stående någonstans (alt. lätt begagnad) eller så är båten från 1975 och inte 1978. Möjligheterna är många.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Oktober , 2016 Boatinfo.no har verkstadsmanualer för MD1-2-3B respektive MD11C/D, MD17C/D.Litet jämförande bläddring i dem kanske ger ytterligare ledtrådar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser