Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
K-Larsson

Problem med självläns på Hydrolift F23

Rekommendera Poster

Jag har problem med självläns på min Hydrolift när det gäller regnvattnet. Jag har två pluggar i aktern men tar jag ut dem när båten ligger i hamn så kommer det in sjövatten i båten och gör att jag får ännu mera vatten i båten.

Ska pluggarna sitta i när båten ligger i hamn så kan inte regnvattnet rinna ur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du flytta vikt framåt när båten ligger i hamn?

För att på så sätt trimma upp häcken lite.

Är det någon skillnad mellan fulltankat och nästan tomt osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du flytta vikt framåt när båten ligger i hamn?

För att på så sätt trimma upp häcken lite.

Är det någon skillnad mellan fulltankat och nästan tomt osv.

Självklart går det säkert att flytta fram vikt i båten genom att lasta den, dock är båten "tom" när den ligger i hamn. 

Tanken har jag i mitten av båten och tror inte att det har någon större betydelse. 

Däremot sitter det en större motor i båten vilket säkerligen är tyngre än original vilket gör att aktern sjunker något mer än vanligt, men mina utlopp för självlänset ligger mellan 15 och 20 centimeter under vattenytan vilket inte kan vara bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna skaligga med självläns uten proppar i vid hamn. Och havsnivån vill då ligga ungefär likt med utloppen på självläns inuti båten. Regnvatten vill då rinna ut i havet.

Om man så kliver i båten vill den extra vikten göra att durken inuti båten kommer under havsnivån och vatten, inte mycket, kommer inn i båten. Så fort man kliver ur igen rinner detta ur båten.

Har du vikt som inte den ska ha i akter vill detta göra att durken hamnar lägre och lite vatten vill då ligga inuti båten, men detta blir stabilt så att regnvatten kommer rinna ur och det lilla vatten som ligger i båten blir konstant. Men det kommer bli lite grönt och skitig...men det funkar.

Det viktiga är höjden på utloppen från durken inuti båten jämfört med havsnivån utanför båten. Inte om utloppet ut från skrovet ligger 20 cm under havsnivån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifaller AlfaAlfa, pluggarna ska inte vara i när båten ligger vid brygga. Båten flyter lite djupare än önskvärt och det står vatten längst bak men det är ingen katastrof. Var noga med att hålla den elektriska länspumpen funktionsduglig och se till att regnlänsen är fri från skräp/löv/skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...