Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
ziggemannen

Byte packboxar på SeaStar hydraulstyrning - Gör det själv

Rekommendera Poster

Efter åtta år började så min hydraulstyrning läcka i ena gaveln, och då kolven såg väldigt fin ut  bestämde jag mig att renovera.Cylindern en HC5345 på en suzuki DF300.

Bytet av gavlar gjordes med cylindern sittandes kvar på båten/motorn och tog under två timmar inklusive luftning som kan göras utan hjälp. 

Lämpligen köps renoveringskitet från Amazon(1206 SEK inklusive frakt, tull moms) så spar man en tusenlapp. Verktyg för att lossa spänna gavlar ingår liksom o-ringar och plaskopp för att skydda packboxarna vid montering .

https://www.amazon.com/gp/product/B001449P70/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1

Mindre än en liter hydraulolja gick åt.

Istället för asdyr påfyllningflaska från seastar, en slangnippel från biltema med 1/4" gänga och 9 mm anslutning + 8 mm transparent slang från biltema + tratt i andra änden. Denna slang passar även på avluftningsnipplarna.

Jävligast är att få loss bullhornen. Hammare och avdragare från biltema löste biffen. Fetta in grejerna ordentligt!

För att minska spill och förenkla luftning, styr man motorn fullt åt ett håll, och byter gavel på den sida som har hela kolven ute. På så vis spills det väldigt lite olja när gaveln byts. Väl bytt, luftas den sidan genom att hålla emot cylindern och styra åt andra hållet, tills oljan som kommer ut är helt ren från luftbubblor. Voila! Sedan gör man lika dant på andra sidan.

Ett ganska enkelt jobb faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bra tips zigge. Du får berätta hur det går per. Jag är lite inne på och byta tätningarna jag med, tappar typ en kork eller två med olja på sommaren. Ser att det är lite kladdigt runt styrbord tätning. Fånigt dyrt att lämna bort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...