Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
RickLar

MD21A vägrar plötsligt att starta.

Rekommendera Poster

Hej. Jag har upplyft bokat på onsdag och vad vid min båt igår för att förbereda och se så allt funkar. Jag har inte varit uppe vid min båt på en månad ca.

 

Den har alltid varit lite trög startad men nu händer inget alls.

 

Min egna teori är att glödstiften är gamla och dåliga och att nu när det blivit 10 grader kallare inte räcker för få igång den.

 

Den har alltid startat på 3-4e försöket innan men nu är det helt dött som sagt.

 

Vad skulle det kunna vara mer än glödstift? Bränsle kommer det fram iaf.

 

Mvh

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger med landström så har alltid bra tryck i mina batterier som även är helt nya. Måste vara glödstiften isåf, ser ingen annan förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet föressten vilka biltema glödstift som funkar till en MD21A?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödstift, taskigt m ström i batteri, spänningfall av ngn anledning främ t glödstift.

1. Om det glöder och du får fram bränste bör det funka.

2. När du kollat upp detta och det mot förmodan ändå ej funkar.. nya sökningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du skriver att det händer ingenting alls.

Som jag tolkar det går alltså motorn inte runt?

Går den dock runt så titta så att sladdarna på förkopplingsmotståndet inte hoppat av. Det gjorde min, med trögstartad motor som följd, eftersom glödstiften inte får någon ström!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå runt går den och sur blir den. Har kollat o gjort rent på motståndet så ser ok ut. Men stiften skulle myxket väl kunna vara 25 år gamla. Läst att biltema ska ha passande stift men kommer inte fram till villa det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du ska ha glödstift med gänga M18x1,5 samt 9,5 volt. Finns tex på crom marine, eller så åker du till tex mekonomen och beställer stift till en Peugeot 504 från 70-talet. Jag har exakta nr på stiften i hemma och kan bistå med det när jag kommer hem från sjön senare idag. Du kan ta en kabel från batteriet och kolla stift för stift och se om de tar ström, eller om alla brunnit. Jag kan eventuellt ha begagnade stift liggande, men rekommenderar köp av nya

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft i bränslesystemet?

 

En maskin som stått i en månad utan att vara igång, som inte startar som den alltid gjort tidigare, har nästan alltid läckt in luft.

 

Bränsle kommer fram skriver du, men är det luftfritt!

 

Du tror att det är den låga lufttempen som är orsak, prova med att blåsa in varmluft i luftitaget på maskinen under startförsök, då får du samma förhållande som under värsta värmeböljan.

 

 

Luft läcker in långt innan bränsle läcker ut!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liteb puff startgas i varje luftfilter så bör du få igång motorn. Fortfarande är ju inte startproblemet löst, men du vet i alla fall om motorn går eller om den stannar direkt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig start på Md21, av egna erfarenheter, kan bero på något av följande:

 

- Luft i bränslesystemet (I mitt fall häverteffekt ner till tanken och luft sögs in via returen)

- Åldrande batterier orkar inte leverera behövlig kompression för start

- Åldrande startmotor orkar inte leverera

- Glödstiftens kontakt ärgad

- Dålig kompression på en eller flera cylindrar. Hon ska ha 21 bar, men en diesel startar bra ännu vid 18 bar.

- Dåligt tryck i bränslematningen

- Mottryck i returen

 

Har haft trubbel i veckotal med detta, i mitt fall var det låg kompression i cyl 3 och 4.

 

Jag kommer att köra med startspray säsongen till slut och hoppas på att motorn ska gå att få till folk med lite terapi över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Startgas är rena döden för en dieselmotor, möjligen lämpligt i nödfall eller när motorn inom kort ska skrotas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgas är rena döden för en dieselmotor, möjligen lämpligt i nödfall eller när motorn inom kort ska skrotas.

Seglivad myt det där.

Finns till och med dieselmaskiner med originalmonterat startgasinsprutning från nya.

 

Klart man kan prova med lite eter.

Behövs oerhört liten mängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är ingen myt som spränger motorer, får ständigt in maskiner av alla typer som nött sin död pga startgas. Det är just det att folk inte ger en mycket liten mängd gas, utan för mycket, och oftast utan att ha låtit gasen passera luftfiltret så att gasen har möjlighet att sprida sig. De flesta båtmotorer har inget riktigt luftfilter, och en hyfsad gaspuff kan vara mer än väl för att kröka en vevstake. Volvo Penta själv förbjuder all användning av startgas. Sen finns det som sagt motorer som är utrustade med eterstart, men då är utrustningen så konstruerad att för mycket gas inte ges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgasen i sig inte problemet, utan hur det används. Tömmer man en burk i insuget innan man drar på starten så lär man sig fort hur spikningar låter och hur sköra packningar är.....hur jag vet? Unga tonår och en tjurig vw1200....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen myt som spränger motorer, får ständigt in maskiner av alla typer som nött sin död pga startgas. Det är just det att folk inte ger en mycket liten mängd gas, utan för mycket, och oftast utan att ha låtit gasen passera luftfiltret så att gasen har möjlighet att sprida sig. De flesta båtmotorer har inget riktigt luftfilter, och en hyfsad gaspuff kan vara mer än väl för att kröka en vevstake. Volvo Penta själv förbjuder all användning av startgas. Sen finns det som sagt motorer som är utrustade med eterstart, men då är utrustningen så konstruerad att för mycket gas inte ges.

Det går ju att ha sönder en motor på många olika sätt. Finns inga garantier för klantarslen.

Men är alternativet att ringa sjöräddningssällskapet pga utdragna batterier så tycker i alla fall jag att en trasa med eter är ett bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, försäljaren i affären frågade med uppriktigt oroad min om jag hade använt start-sprayen tidigare och förklarade något om krökta stötstänger...

 

Blev annars intresserad av dendär Brake-clean-metoden. Någon som har något att säga om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brake clean vet jag inte, men WD40 funkar.

 

Men bäst är ju såklart att värma istället om möjlighet finns. Varmluftspistol eller liten gasolbrännare kan göra underverk.

 

Går ju naturligtvis att förstöra en motor så med...

 

Kanske bättre att läsa det 40 år gamla garantibeviset och ringa sällskapet istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten skvätt motorolja ovanpå kolven tätar upp så mycket att den startar om kompressionen är boven.

Synd bara att startgasen är så mycket lättare att ge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen myt som spränger motorer, får ständigt in maskiner av alla typer som nött sin död pga startgas. Det är just det att folk inte ger en mycket liten mängd gas, utan för mycket, och oftast utan att ha låtit gasen passera luftfiltret så att gasen har möjlighet att sprida sig. De flesta båtmotorer har inget riktigt luftfilter, och en hyfsad gaspuff kan vara mer än väl för att kröka en vevstake. Volvo Penta själv förbjuder all användning av startgas. Sen finns det som sagt motorer som är utrustade med eterstart, men då är utrustningen så konstruerad att för mycket gas inte ges.

 

Till och med gamla eterstartsystem kan slå sönder en diesel om man har otur eller använder den klantigt. Att många gamla dieslar överlever startgas beror lustigt nog på att de har tillräckligt dåligt kompression för att inte knäcka dem. De blir inte precis lättare att starta sedan utan startgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt satt det en MD 21B som alltid startade lätt. Den blev ett tag trögare att starta (fick köra startmotorn 20sek) men det berodde på att ledningen till motståndet som sitter före glödstiften gått av så den var helt utan glödning. När jag åtgärdade det så startade den lätt igen. Tycker din borde starta även om glödstiften börjar bli dåliga, men det kan ju vara i kombination med dålig kompression på någon eller några cylindrar då den varit svårstartad även tidigare. Om du luftat och kollat att det kommer fram diesel till spridarna, så skulle jag testa med värmepistol vid "luftfiltret". Tänk bara på att en varmluftpistol kan bli hemskt varm, så värm måttligt. Det räcker egentligen med den värme en hårfön ger, bara du får in luften till cylindrarna.

 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödstiften tappar effekt med åren precis om alla värmeelement. Att mäta strömmen med en tångamperemeter är en bra koll, i synnerhet om man vet hur stor strömmen ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara dålig kontakt mellan batteri och startmotor som då gör att motorn inte går runt snabbt nog för att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara meddela vad som va problemet i mitt fall. Va glapp i tändningslåset. Dvs när jag trycker in för att glöda hände inget. Får vrida nyckeln något till höger för att det ska glöda.

 

Mvh

Redigerad av RickLar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...