Gå till innehåll
lördag 15 mars 2025
Impreza95

Motorbyte alternativt renovering monark 585

Rekommendera Poster

Har i dagsläget en aq130d i ganska bra skick (jämn å finnkompression inga rost/frätskador) men tycker den är för klen, svårt att komma upp i plan när man är några stycken..

Då kommer min fråga vad ska man byta till eller renovera/fräscha upp för att få mer effekt utan att kosta multum..?

Antar att en aq151 (b230 2,5l) är menlöst att uppgradera till men kan en aq 175(3,8l V6) eller en aq 205 (4,3l V6) eller någon som har nått annat vettigt förslag?

Vill som sagt inte lägga ner allt för mycket pengar för då är det bättre å byta båt, men är annars nöjd med båten storleksmässigt och utrymmessmässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq171 är ju ett alternativ(16 ventilsversionen av b230 2,5 liter).

Skillnaden mellan en B20 och en 2,5 liters b230 är markant. Betänk att byte av motor kan innebära en massa annat jobb i anslutning till drev(speciellt om du går v6), byte av propeller osv. Det blir således en hel del andra utgifter också.

Vad har du för drev?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aq171 tenderar att bli dyra i drift, då många delar exvis limpan är orimligt dyra.

En aq151c eller liknande har klart bättre vrid än b20 och är mer pålitliga. B20 är en äldre konstruktion och är tyärr ofta sjövattenkyld vilket ger majoriteten av de fel som brukar dyka upp. I grunden är eller framför allt var b20 en mycket bra motor.

B21/23/230 är en extremt bra motor och det är relativt lätt att eftermontera sprut från en bilvariant. Gör man det har man enligt mig ett oslagbart paket sett till kostnad och pålitlighet.

Jag tror att många redan prövat den motorn i Monarken, så googla runt lite och se om de blivit nöjda.

Den har inte en suck mot v6 såklart, men man skall komma ihåg att v6orna är tyngre än 4orna och det äter upp en del av skillnaden i effekt/vrid.

Har du idag ett drev ur vp2xx-serien behöver det inte bli så farligt. Man ska dock tänka som Ziggemannen gör. Det tillkommer alltid kostnader, så räkna ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limpan är en snordyr på aq171 och svåra att få tag i, liksom toppar, men gången och rätt låg bränsleförbrukning gör  denna till en guldklimp i mina ögon om man snubblar över den.

Men som du säger, skillnaden mellan 151c och 130 är markant. Helt annat vrid, och säkerligen det mest ekonomiska uppgraderingspaketet. Minst jobb också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aq171 är ju ett alternativ(16 ventilsversionen av b230 2,5 liter).

Skillnaden mellan en B20 och en 2,5 liters b230 är markant. Betänk att byte av motor kan innebära en massa annat jobb i anslutning till drev(speciellt om du går v6), byte av propeller osv. Det blir således en hel del andra utgifter också.

Vad har du för drev?

Ja en aq171 var tanken från början men verkar vara dyra delar, speciellt avgaslimpan, hade annars tänkt konvertera en fräsch 16v bilmotor..

Ja det blir ju oftast mer utgifter än vad man räknat med.., har ET 280 drev i dagsläget som är nyrenoverat så det har jag tänkt behålla, men vad jag förstår så finns det sprängkåpa till V6/V8 som passar mot drevet, är väl samma kåpa har jag fått för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aq171 tenderar att bli dyra i drift, då många delar exvis limpan är orimligt dyra.

En aq151c eller liknande har klart bättre vrid än b20 och är mer pålitliga. B20 är en äldre konstruktion och är tyärr ofta sjövattenkyld vilket ger majoriteten av de fel som brukar dyka upp. I grunden är eller framför allt var b20 en mycket bra motor.

B21/23/230 är en extremt bra motor och det är relativt lätt att eftermontera sprut från en bilvariant. Gör man det har man enligt mig ett oslagbart paket sett till kostnad och pålitlighet.

Jag tror att många redan prövat den motorn i Monarken, så googla runt lite och se om de blivit nöjda.

Den har inte en suck mot v6 såklart, men man skall komma ihåg att v6orna är tyngre än 4orna och det äter upp en del av skillnaden i effekt/vrid.

Har du idag ett drev ur vp2xx-serien behöver det inte bli så farligt. Man ska dock tänka som Ziggemannen gör. Det tillkommer alltid kostnader, så räkna ordentligt.

Jo det är synd att det är så dyra delar till aq 171..

det är ju ganska riskabelt med sjävattenkylning, dock inga problem än då den gått i sötvatten hela livet.

Men tanken var och montera en aq151 med sprut då det år väldigt pålitliga motorer men då är ju frågan om det blir sån stor skillnad har googlat en hel del och enkel verkar nöjd och en del inte, vill inte vråltrimma heller.

Förstår att v6an är överlägsen när det gäller styrka men jag har faktiskt inte en aning hur dom är i pålitlighet/hållbarhet, är väl GM motorer?

Har ett 280drev i dagsläget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bygg om till utombordare?

Är inte aktuellt i dagsläget då jag har en stor härlig badbrygga och vill inte ha det på grund av alla stölder som är här men det är ju helt klar ett vettigt alternativ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du byter till V6/V8 så behöver du byta utväxling i drevet samt troligtvis propeller oxå.

Du har troligen 2,15:1 idag och behöver byta det till 1,61:1, enklaste sättet är att byta hela underhuset.

Har själv varit sugen att lägga i en V8 i min Draco men har sett andra som gjort det och dom kommer ligga ganska djupt i aktern. Skulle nog klara vikten av en V6:a bättre.

Vet inte hur bärigt akterskeppet är på Monarken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...