Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
hganning

Konservering med drevsäck

Rekommendera Poster

Har ett Bravo 3 drev och har köpt en drevsäck för att konservera drevet med. Får dock inte upp nivån i säcken tillräckligt trots att jag hällt i 50 liter glykol-vatten blandning? Nivån i säcken kommer endast upp tiil propelleraxeln så det verkar som om jag behöver minst 30-40 liter till? Är det ngn som vet hur mycket vätska man behöver? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att höja upp säcken så absolut Mycket som går. Jag tömde min säck en gång för att sätta den högre upp då den "satt sig" när jag hällde i vatten. Sen kan du även dra spännbanden igenom de övriga hålen som är i botten på säcken för att tighta till lite, då går det åt mindre vätsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det en anledning att du inte använder bälg kopplat till ca 15-20 l glykoldunk placerad ovanför?

 

 

Nej, det finns inte en anledning. Det finns många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det en anledning att du inte använder bälg kopplat till ca 15-20 l glykoldunk placerad ovanför?

Jag har själv varit inne på detta. Hittils varje år har jag tömt med dräneringspluggar och sedan fyllt upp i slangarna på termostathuset.

Om man skulle köra en dunk ovanför så borde man rycka termostaten först eller?

 

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjövattenkyld motor så måste du ändå tömma motorn först och i och med att du tömt motorn så behöver du inte bry dig om termostaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar upp och viker in/tightar åt säcken och klarar mig på 40-50 liter utan propellrar monterade på mitt VP 290.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjövattenkyld motor så måste du ändå tömma motorn först och i och med att du tömt motorn så behöver du inte bry dig om termostaten.

Ja, motorn är sjövattenkyld. Varför jag var inne på termostaten var att jag är ute efter att få motorn uppfylld med glykolvatten under vintern så att syre ej tar sig till och rostangrepp blir värre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och så blir det om du tömmer först och sedan kör med muff och dunk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du säkert löst det, men jag körde mina AlphaOne drev med drevsäck och hade med mig 30 liter vatten plus 9kg Propylenglykol, vilket räckte för att köra bägge motorerna.

Se till att säcken sitter så högt som möjligt och vik upp så mycket "löst, hängande" som du kan. (Jag plockade av propellrarna innan såklart) Det gick åt några extra spännband för att få till det, men funkade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett DPH drev sen fyra år tillbaka och har prövat olika varianter varje år, det har varit ganska struligt att konservera tills i år. Jag har ett hål längst ner på drevet som jag använde som intag för glykolvattnet, jag tog en rörbit som passade ganska bra i hålet och lindade på lite vulktejp så att det blev tätt mot hålet. Tog silvertejp ett par varv runt drevet för att täta det andra vattenintaget, och placerade dunken med glykolvatten på badbryggan. Jag hade jag en billig drevsäck med ett öppet hörn som jag placerade över avgas/vatten hålet på drevet och samlade upp vätskan i en hink. Det fungerade klockrent och inget spill alls.

 

Bifogar några bilder.

post-101885-0-14683100-1481044237_thumb.jpg

post-101885-0-42815500-1481044258_thumb.jpg

post-101885-0-82394600-1481044273_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...