tuben 0 Postad 11 Maj , 2005 tjo. jag bytte tändspole och fick min motor(mariner 60 -78) som tidigare gick hackigt att gå jämnt och fint. då dök nästa problem genast upp, jag kan inte få den att gå på tomgång! jag måste hålla varvet uppe med kallstartreglaget för att den inte ska dö. när jag väl fått i en växel och kör på lite högre varv går motorn som en klocka... jag har justerat luftskruvarna, dragit tomgångsskruven i botten, kollat att tomgångsmunstycket är rent... jag vetefan vad jag ska göra. har några teorier. 1. skit nånstans i förgasaren. 2. elektroniska chokereglaget har hängt sig. men då borde motorn gå på tomgång när den är kall, och det gör den inte heller. 3. nåt task med tändförinställningen. någon som har en annan teori att komma med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 11 Maj , 2005 På Mercury kan man justera tomgången på vajern från gasreglaget, där den fästs fast i motorn. Finns en grej att flytta fram eller bak där för att ändra tomgången. Kan de vara så på Mariner med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 11 Maj , 2005 jag har plockat loss reglagen en gång och då tänkte jag inte på nån sån funktion på vajern. å andra sidan går det att skruva på plastbiten som man kopplar in gasvajern med, det har du rätt i. med lite tur kan det vara ett enkelt rätt att dra upp tomgången lite, åtminstone tills jag löser vad problemet är! bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 12 Maj , 2005 nu har jag spänt upp gasvajern och det löste tyvärr ingenting. problemet är att motorn helt enkelt inte går på tillräckligt lågt varv. genom att ändra positionen på tändplattan kan jag få motorn att gå, men på ett så högt varv att jag inte vill lägga i en växel. jag har försökt hitta ett mellanläge, men direkt varvet blir lite för lågt dör motorn tvärt. den går lite ojämnt precis innan den dör, ibland låter det nästan som att den går på en cylinder. kan det ha med tändboxen att göra? jag ä tveksam till att det är bränsletillförseln eftersom jag kan få motorn att gå endast genom att juetera tändplattan. jag blir galen på det här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusC 0 Postad 12 Maj , 2005 Jag har själv problem med tomgången. Jag insåg i vintras att det sitter en vattenavskiljare på bränslefiltret. Denna blev inte tömd under hela förra året (och förmodligen inte tidigare heller), Jag hoppas att det kan bero på det. Det kan vara värt att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 13 Maj , 2005 tveksamt om det gör det på mitt gamla as till motor, men jag ska kolla! jag fick tag på em bättre begagnad tändbox som jag testkörde motorn med, och den uppför sig exakt likadant... troligtvis inte där felet ligger alltså. nu börjar jag misströsta på riktigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 14 Maj , 2005 Prova att plocka isär förgasaren och rengör den ordentligt. Det kan vara skit i något munstycke. Förgasaren har ju ett tomgångssystem och felet kan sitta där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser